Trh pikapov majú v Európe pevne v rukách Toyota Hilux, Mitsubishi L200 či Ford Ranger. Pokusy nováčikov, ako napríklad Mercedesu-Benz triedy X, ktoré sa skončili fiaskom, len ukazujú, aké ťažké je vydobyť si tu miesto. Kórejský SaangYong sa na to ale podujal. V roku 2019 priviezol do Európy veľký pikap Musso Grand a o dva roky nato mu nadelil veľký facelift. Práve modernizovaná verzia sa nám dostalo do rúk. A to v najvyššej výbave Premium Plus, ktorá predvádza maximum komfortu a schopností Mussa.
Dizajnom neočarí, ale ani neurazí
S konkurenciou si toto auto rozhodne nepomýlite. Nielen kvôli dĺžke ohromných 5 405 mm a rázvoru náprav 3 210 mm, teda parametrami, ktorými doslova deklasuje konkurenciu, s výnimkou Jeepu Gladiator, ale aj vďaka neprehliadnuteľnému dizajnu. Predná lamelová maska je po retušiach vskutku gigantická. Z profilu udivuje Musso Grand veľmi jednoduchými líniami, uzučkým zadným stĺpikom kabíny aj extrémnym zadným previsom, ktorý má hlavný podiel na dĺžke korby až 1 610 mm, čo je opäť údaj, ktorý môžu konkurenti Mussu závidieť.
Kolesá s priemerom 18 palcov obuté pneumatikami 265/55 R18 pôsobia na proporcie tohto obra trochu „ustráchane“, najmä v príplatkovom čiernom vyhotovení, ale z hľadiska využitia sú ideálne. Priplatiť si síce môžete aj za väčšie dvadsiatky, ktoré dizajn zlepšia, ale v teréne, kde sa má Musso Grand cítiť ako ryba vo vode, sa im asi páčiť nebude. Svetelná technika pripomína xenónovými „stretávačkami“ a halogénovými diaľkovými reflektormi staršie časy. Zachraňuje to však záplava „lediek“ vo funkcii denných a hmlových svetiel. Viac preto prekvapí absencia tretieho brzdového svetla.
Dizajn Mussa Grand by bolo možné zlepšiť aj stúpačkami alebo masívnym ochranným rámom za kapotou. Ale predstavte si, nič také SsangYong neponúka. Túto príležitosť si nechal ujsť a doplnky zveril do rúk externých firiem. Dokonca nie je možné objednať ani originálny kryt nákladného priestoru či nadstavbu. To je škoda, pretože absencia týchto prvkov komplikuje civilné využitie Mussa Grand. Pri pracovných verziách sa to pochopiť dá, ale ak máte luxusnú verziu Premium+, patrilo by sa mať možnosť bezpečného uskladnenia batožiny. Takto ju musíte nechať v kabíne.
Kabína ako z SUV
Prístup do kabíny tak trochu pripomína off-roady. Samozrejme, tým, že podlaha je umiestnená vysoko na rámovom podvozku. Pomôcť si však môžete rukoväťami na vnútornej strane predných stĺpikov. Sympatické ale je, že Musso Grand má prahy prekryté dverami, čo je typický prvok SUV, ktorý chráni vaše oblečenie pred zašpinením. Ani kabína nemá ďaleko od komfortu SUV. Musso Grand si totiž požičalo celú palubnú dosku z luxusného Rextonu, vlajkovej lode značky. Čo to znamená? Že kým konkurenčné pikapy sú z hľadiska infotainmentu o krok späť, Musso je v tomto smere moderným autom so všetkým, čo k tomu patrí.
Palubovku pokrývajú mäkké plasty a s balíkom Premium Plus je dokonca sčasti obšitá kožou. Ani sa nechce veriť, že sedíte v pikape. To isté platí o displejoch. Digitálny kokpit s uhlopriečkou 12,3 palca aj 9,2-palcový dotykový infotainment majú naozaj špičkovú grafiku. Systém zobrazenia okolia si môže funkciami merať sily s prémiovými SUV. Konektivitu so smartfónmi zabezpečujú platformy Apple Carplay aj Android Auto. SsangYong to však s integráciou ovládacích prvkov do obrazovky neprehnal. Stále je tu sedem hardvérových ovládačov vrátane regulácie hlasitosti a k tomu parádny, samostatný panel klimatizácie – perfektné.
Sťažovať si nebudete ani na priestor, výhľad a už vôbec nie na sedadlá. Tie majú opäť civilný pôvod a s balíkom Premium Plus sa nastavujú elektricky. Dokonca aj zadné vyhrievané sedadlá majú plnohodnotné rozmery a výklopnú lakťovú opierku. Len tvrdšie plasty výplní dverí prezrádzajú drsnejší korienok Mussa Grand. A možno trochu sklame obmedzenou priestorovou ponukou na nohy vzadu. Nič dramatické sa však nedeje. Výbava opäť zodpovedá luxusným SUV. Verzia Premium má štandardne nielen bezkľúčové odomykanie a štarovanie, či elektrické okná, ale aj bohatý balík asistenčných systémov vrátane udržiavania v jazdnom pruhu, automatického prepínania diaľkových svetiel alebo monitoringu únavy vodiča.