Test: Porovnali sme Peugeot 3008 a 5008. Oba s úsporným 1,5-litrovým dieslom

Peugeot 5008 je masívnejší, komfortnejší, ponúka viac priestoru a 7 miest. Model 3008 vyzerá dynamickejšie, je o niečo úspornejší a aj lacnejší.

15.01.2023 07:00
debata
Peugeot 3008 a 5008 prešli faceliftom, ktorý...
dvojtestok10 Peugeot 3008 a 5008 prešli faceliftom, ktorý ich vizuálne zjednotil.

Porovnávať Peugeot 3008 a 5008 má možno väčší zmysel, než by sa mohlo na prvý pohľad zdať. Minimálne pri pohľade do cenníku. Základné verzie oboch modelov totiž delí od seba len 2 500 eur. A to majú obe v základe rovnakú motorizáciu, konkrétne benzínový agregát 1,2 PureTech s výkonom 130 koní, ktorý je doplnený manuálnou prevodovkou.

Slovákov však jednoznačne viac oslovuje menší Peugeot 3008. Konečné údaje za celý rok 2022 sme v čase písania tohto textu ešte nemali k dispozícii, no za prvých 11 mesiacov sa na Slovensku predalo 499 kusov 3008-ky a len 204 kusov z modelu 5008. Peugeot 3008 sa predával dokonca tak dobre, že sa dotiahol na taký bestseller, akým je crossover 2008. Z toho sa predbežne predalo len o 73 kusov viac.

Rovnaké motory, spoločný facelift, podobné ceny

Vráťme sa však k testovaným autám. Oba modely majú navyše v základe aj takmer identickú výbavu a oba prešli v roku 2020 faceliftom, ktorý ich, prinajmenšom spredu, vizuálne zjednotil. Oba majú aj teraz pre Peugeot typickú grafiku denných svetiel v tvare klov, ktoré siahajú hlboko do nárazníka.

Bezrámovú masku opticky rozširujú horizontálne lamely pod reflektormi až k blatníkom. Zmenil sa aj tvar nárazníka, ktorý pôsobí uhladenejšie. Všimnite si, že pri oboch autách absentujú predné hmlovky. Tie totiž nahradil nový režim stretávacích svetiel „Foggy Mode“, keď sa pri zapnutých zadných „hmlovkách“ aktivuje ich nižšia intenzita.

Peugeot 3008 1.5 BlueHDi 130k EAT8 (2023)
Peugeot 3008 1.5 BlueHDi 130k EAT8 (2023)
+19Peugeot 3008 1.5 BlueHDi 130k EAT8 (2023)

V kabíne francúzska automobilka vylepšila ergonomické riešenie i-Cockpit. Prístrojový panel dostal väčší 12,3-palcový displej s novou grafikou a súčasťou infotainmentu je kvalitnejší 10-palcový displej, skratkové klávesy k základným funkciám zostali zachované a na stredovej konzole je ovládač jazdných režimov. Po technologickej stránke poteší dobre fungujúce nočné videnie.

Rozdiely v rozmeroch

A v čom je teda rozdiel? Peugeot 3008 je s celkovou dĺžkou 4 447 mm takmer o 20 centimetrov kratší, má rázvor 2 675 milimetrov, čo je o 165 milimetrov menej, než ponúka 5008-ka a v neposlednom rade má aj o 17 milimetrov nižšiu svetlú výšku. Najväčší rozdiel je však v objeme kufra.

V prípade Peugeotu 5008 je batožinový priestor výrazne väčší, než ponúka jeho menší modelový súrodenec. Konkrétne to znamená, že väčšie SUV sa môže pochváliť v 5-miestnej verzii 780-litrovým kufrom, Peugeot 3008 ponúka na svoju triedu veľmi slušný 591-litrový objem. Z nášho pohľadu môže zohrávať pri rozhodovaní sa medzi oboma modelmi veľkosť kufra kľúčovú úlohu. Druhým rozdielovým prvkom je 7-miest v interiéri.

Netreba ich však preceňovať. V treťom rade máte dve samostatné sedačky, ktoré sú zakomponované do podlahy, takže zostáva rovná a vysunúť ich možno z nej celkom ľahko. V 5-sedadlovej verzii máte k dispozícii naozaj slušný kufor s objemom 780 litrov (ak sedadlá v treťom rade vyberiete, inak je to 702 litrov), keď využijete aj sedadlá v treťom rade, tak vám zostane symbolických 166 litrov. Navyše tie sedadlá sú fakt malé, úzke a vhodné skôr pre deti, alebo ako núdzové pre kratšie jazdy. Ale dostanete sa k nim – a celkovo do kufra pomerne jednoducho vďaka nízko položenej nakladacej hrane.

Peugeot 5008 1.5 BlueHDi 130k EAT8 (2023)
Peugeot 5008 1.5 BlueHDi 130k EAT8 (2023)
+18Peugeot 5008 1.5 BlueHDi 130k EAT8 (2023)

Peugeot 5008 síce nepatrí k extrémne dlhým autám, aj keď tak na prvý pohľad pôsobí. Jeho celková dĺžka je 4 641 centimetrov, číže je približne o 30 centimetrov kratší, ako napríklad Mercedes GLE. Ale pokiaľ tie autá nestoja pri sebe, 5008-ka vďaka svojmu dynamickému tvaru pôsobí naozaj impozantne, výrazne masívnejšie a drsnejšie nechýba ani výrazné ochranné oplastovanie podbehov a spodnej časti dverí, umocňujúce jeho charakter masívneho SUV. Model 3008 vsádza skôr na ladnosť a eleganciu, je to typické moderné menšie mestské SUV, s ktorým sa veľmi dobre manévruje aj v užších mestských uličkách.

Štvorkolka len s plug-in hybridom

Paradoxne, vďaka plug-in hybridnému pohonu vie 3008-ka ponúknuť aj pohon 4×4, model 5008 si musí vystačiť so systémom Grip Control. Ten v rámci faceliftu prešiel tiež modernizáciou. Ide o optimalizovaný systém trakčnej kontroly so štyrmi režimami (Normal, Sneh, Blato, Piesok), ktorý cieleným pribrzďovaním predných kolies do určitej miery dokáže suplovať štvorkolku. Ten je dostupný okrem základnej verzie vo všetkých, vo všetkých je však za 400-eurový príplatok.

Interiér oboch modelov je prakticky identický. Foto: Pravda, Martin Domček
Peugeot 3008 1.5 BlueHDi 130k EAT8 (2023) Interiér oboch modelov je prakticky identický.

Tým sa dostávame k ponúkaným motorizáciám. Obe verzie používajú v základe benzínový 3-valec 1,2 PureTech (96 kW), dostupný s manuálom aj 8-stupňovým automatom. Alternatívou k nemu je v prípade Peugeotu 5008 4-valec 1,6 PureTech (133 kW), dostupný však len pre top verziu GT.

Benzínovú 1,6-ku má pod kapotou aj 3008-ka, ale len v kombinácii s elektromotorom. Buď vo verzii Hybrid 225 (165 kW) s predným náhonom, ktorá kombinuje motor 1,6 PureTech (132 kW) s elektromotorom (80 kW) a 8-stupňovou automatickou prevodovkou alebo ako štvorkolka Hybrid4 300 (220 kW). Tá má výkon spaľovacieho motora zvýšený na 147 kW a k prednému elektromotoru (81 kW) pridáva druhý na zadnej náprave (83 kW).

Čo je však dôležité – pri oboch modeloch francúzska automobilka nechala v ponuke aj úsporné naftové motory. Spoločný je pre ne diesel 1,5 Blue HDi s výkonom 96 kW, respektíve 130 koní. Práve tento motor sme podrobili testu v oboch autách. V prípade väčšej 5008-ky je čerešničkou na torte dvojlitrový diesel s výkonom 130 kW, ktorý pri menšom SUV z ponuky vypadol.

Skúsenosti s dieslom

Pozrime sa teda na slabší 1,5-litrový naftový motor. Ten mal v oboch testovaných autách výkon 96 kW, respektíve 130 koní a k tomu maximálny krútiaci moment 300 Nm. Sú to hodnoty, pri ktorých vás ani jedno z testovaných svojimi dynamickými parametrami neoslní. Sú ale úplne dostatočné na bežné jazdenie a po stlačení akcelerátoru na podlahu (kickdown) reaguje prevodovka na tento pokyn bezprostredne a zrýchlenie je z hľadiska bezpečného predbiehania viac než dostatočné.

Peugeot 3008 vyzerá dynamicky a moderne,... Foto: Pravda, Martin Domček
Peugeot 3008 1.5 BlueHDi 130k EAT8 (2023) Peugeot 3008 vyzerá dynamicky a moderne, facelift mu rozhodne prospel.

Neznamená to však, že občas osemstupňový automat nepôsobí trochu spomaleným dojmom a kvôli spotrebe drží zväčša motor v dosť nízkych otáčkach. Pomôcť si však viete športovým režimom alebo páčkami pod volantom.

Hmotnosť oboch áut s testovaným motorom je tiež podobná. V priemere je pri rovnakej výbave medzi nimi rozdiel približne 100 kilogramov. To sa prejaví v prípade ťažšej 5008-ky o niečo slabšou dynamikou. Na stovku to 3008-ka zvládne za 11,5 sekundy, 5008-ke to trvá o tri desatiny sekundy dlhšie. To je v praxi úplne zanedbateľný rozdiel. Len pre zaujímavosť, ako vyzerá výpomoc elektromotoru pri hybridnej štvorkolke: s ňou zvláda 3008-ka šprint na stovku dokonca pod 6 sekúnd. A to je v porovnaní s 11,5 sekundami „nášho“ testovaného autá už celkom iná káva.

Minimálny rozdiel sme zaznamenali aj v spotrebe. Pri porovnateľných trasách s miernou prevahou ciest v meste a diaľnic nad okreskami sme sa dostali s priemerom pri 3008-ke na 6,1 litra, pri 5008-ke na 6,4 litra. Pri oboch autách sme však čisto na okreskách boli schopní jazdiť aj s priemerom hlboko pod 5 litrov.

Peugeot 5008 pôsobí naozaj dojmom masívneho SUV. Foto: Pravda, Martin Domček
Peugeot 5008 1.5 BlueHDi 130k EAT8 (2023) Peugeot 5008 pôsobí naozaj dojmom masívneho SUV.

Obe autá sú naladené skôr na komfortnú než dynamickú jazdu, o niečo pohodlnejšia sa nám zdala väčšia a ťažšia 5008-ka, v menšom SUV bol občas prejazd priečnych nerovností dosť cítiť. Na druhú stranu, Peugeot 3008 na nás pri dynamickejšej jazde pôsobil v zákrutách o niečo istejšie. Z hľadiska odhlučnenia motor v oboch autách počuť pri studených štartoch dosť, potom sa však ukľudní a po zvukovej stránke je aj jazda po diaľnici na hranici rýchlostných limitov úplne prijateľná.

Záver

Ak by sme si z týchto dvoch modelov mali vybrať, asi by sme dali prednosť väčšej 5008-ke. Cenový rozdiel totiž nie je veľký a k dobru máte väčší kufor a dve sedadlá v treťom rade. Tie sú avšak naozaj skôr na núdzové použitie.

Pokiaľ ide o ekonomiku jazdy, váhový rozdiel medzi oboma modelmi pri rovnakej výbave je minimálny, o niečo ľahšia a aerodynamickejšia 3008-ka je predsa len o niečo úspornejšia, avšak zdala sa nám o niečo menej pohodlná. Pri spotrebe sa ale bavíme o rozdiele v rádoch desatín litra. Z čisto subjektívneho pohľadu v prospech 5008-ky hovorí aj originálnejší dizajn. To však každý vníma po svojom.

Ak z nejakého dôvodu potrebujete štvorkolku, testované diesle vám nepomôžu, jedinou alternatívou je plug-in hybridná 3008-ka, pretože Grip Control ju úplne zastúpiť nedokáže. Tá však lacná nie je, jej cena začína až nad hranicou 47-tisíc eur a vo výbave GT je už na 50-tisícovej hranici.

Rozmery, objemy, hmotnosti Peugeot 3008 Peugeot 5008 Rozdiel 3008 vs. 5008
Dĺžka (mm) 4 447 4 641 – 194
Šírka (mm) 1 841 1 844 – 3
Výška (mm) 1 620 1 640 0
Rázvor (mm) 2 675 2 840 – 165
Svetlá výška (mm) 219 236 –17
Objem batožinového priestoru(l) 591 780/166 (5 miest/7 miest) – 469
Objem palivovej nádrže (l) 53 56 – 3
Pohotovostná hmotnosť (priemerná, kg) 1 566 1 668 – 102
Technické údaje Peugeot 3008 Peugeot 5008 Rozdiel 3008 vs. 5008
Typ motora vznetový BlueHDi vznetový BlueHDi  
Zdvihový objem motora (cm3) 1 499 1 449
Počet valcov 4 4V-  
Výkon (kW/k pri ot. za min.) 96/ 130 pri 3 750 96/ 130 pri 3 750
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 300 pri 1 750 300 pri 1 750
Prevodovka automatická 8 st. automatická 8 st.
Poháňaná náprava predná predná
Max. rýchlosť (km/h) 190 190
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 11,5 11,8 –0,3
Spotreba (kombinovaná, WLTP) (l/100km) 5,0 – 5,9 5,0 – 5,9
Spotreba (test) (l/100km) 6,1 6,4 –0,3
Ceny (vrátane DPH)      
Základná cena Peugeot 3008 (1.2 PureTech 130k BVM6) 32 290 eur    
Základná cena Peugeot 5008 (1.2 PureTech 130k BVM6) 34 790 eur    
Základná cena test. Peugeot 3008 1.5 BlueHDi 130k EAT8 36 490 eur    
Základná cena test. Peugeot 5008 1.5 BlueHDi 130k EAT8 38 990 eur    

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #SUV #Peugeot 3008 #Peugeot 5008 #test auta #autotest
Články podľa značiek