Test: Lexus ES 300h - luxusná limuzína s prekvapivo nízkou spotrebou

Lexus ES 300h vyzerá výborne a spotrebu má aj s 2,5-litrovým hladkým motorom nižšiu, než niektoré benzínové trojvalce. Športová jazda mu však nesvedčí.

, 21.01.2023 07:00
debata (1)
S dĺžkou takmer 5 metrov môže Lexus ES 300h... Foto: Pravda, Martin Domček
Lexus ES 300h (2023) S dĺžkou takmer 5 metrov môže Lexus ES 300h konkurovať aj Mercedesu-Benz triedy E alebo BMW 5.

Ani luxusné značky neobišiel módny boom SUV a crossoverov, ktoré pri mnohých tvoria základ ponuky a aj predaja. Výnimkou nie je ani japonský Lexus, jeho dva najviac predávané modely za celý uplynulý rok – NX a RX – spadajú práve do tejto kategórie.

Pritom má Lexus vo svojom portfóliu dva zaujímavé sedany, ktoré určite stoja za pozornosť – najmä v prípade tých, ktorí sa orientujú na nemecké prémiové značky. Vlajková loď Lexus LS a sedan vyššej strednej triedy ES sú im totiž zdatnou konkurenciou. Navyše Lexus ponúka osobitý štýl a snaží sa ísť z hľadiska dizajnu a aj použitých technológií inou cestou, než jeho nemeckí konkurenti. Takže oba modely sú originálne nielen z hľadiska dizajnu, ale aj použitých technológií.

Dôkazom je aj práve testovaný model ES 300h, ktorý aj s dvaapolitrovým benzínovým motorom dosahuje nižšiu spotrebu, než niektoré benzínové downsizingové trojvalce. A to nehovoríme o deklarovaných hodnotách, ale o našich skúsenostiach z testu. O tom však neskôr.

Slabší rok

Ak sa pozrieme na predaje v Európe, respektíve v Európskej únii (EÚ), tak zatiaľ čo Toyota excelovala, zvýšila svoj predaj na vyše 635 000 áut (medziročne o 8,9 %) a stala sa po Volkswagene druhou najpredávanejšou značkou, tak Lexus zaznamenal takmer 16-percentný medziročný pokles predaja.

Lexus ES 300h (2023)
Lexus ES 300h (2023)
+13Lexus ES 300h (2023)

To značí, že za minulý rok predal v EÚ necelých 27 tisíc áut, čo je približne o 5 tisíc menej, než v roku 2021. Na Slovensku sa v roku 2022 predalo 401 Lexusov, z čoho bolo až 341 crossoverov, respektíve SUV (191 kusov NX a 150 RX). Z modelu ES, ktorého test práve čítate, sa predalo v minulom roku na Slovensku 27 kusov.

Aj digitálne zrkadlá

Lexus ES prišiel na trh vo svojej siedmej generácii v roku 2018 a koncom roku 2021 prešiel miernym faceliftom. Zvonku je zmien len minimum. Auto dostalo prepracovanú a podstatne výraznejšiu prednú masku s menším počtom vertikálnych lamiel. Na fotkách ale túto zmenu neuvidíte, pretože sme testovali výbavu F Sport Top a tá ma špecifickú športovú „vypletanú“ masku, ktorá sa pri facelifte nemenila. Na testovanej verzii sa zmenil len dizajn 19-palcových kolies s čiernou povrchovou úpravou, ktorá tak ladí so špecifickým čiernym výpletom masky.

V interiéri pribudol nový 12,5 palcový displej... Foto: Pravda, Martin Domček
Lexus ES 300h (2023) V interiéri pribudol nový 12,5 palcový displej infotainmentu, natočený je viac k vodičovi.

V interiéri prešiel zásadným – a z nášho pohľadu už naozaj potrebným – upgradom infotainment, ktorý aktuálne využíva 12,3-palcovú dotykovú obrazovku. Tá je umiestnená o 112 mm bližšie k vodičovi a navyše natočená o päť stupňov, takže je v ľahšom dosahu. Nechýba ani podpora Apple Car Play a Android Auto. Touchpad v stredovom tuneli zostal zachovaný.

Systém je kompatibilný so smartfónmi a cez aplikáciu Lexus Link máte teraz vzdialený prístup nielen k údajom z palubného počítača, ale aj navigáciu smerujúcu vás k cieľu aj po vystúpení z auta, informácie o polohe vozidla a podobne.

Kožený čierno-biely interiér vyzerá výborne v... Foto: Pravda, Martin Domček
Lexus ES 300h (2023) Kožený čierno-biely interiér vyzerá výborne v kombinácii s výraznou modrou "zafírovou" metalízou.

Rozšírený balík asistenčných systémov Lexus Safety System + využíva kameru a radar, no ich výkon bol zvýšený. Vďaka tomu dokážu autonómne brzdy rozlišovať chodcov či cyklistov aj v šere a lepšia je aj identifikácia jazdných prúdov. Z toho vyplývajú presnejšie reakcie systémov pre podporu vodiča, ako je udržiavanie v jazdnom prúde. Na druhú stranu – z pohľadu užívateľa to minimálne pri zadnej kamere necítiť, určite mohla byť kvalitnejšia, respektíve pracovať s lepším rozlíšením.

Aby sme nezabudli na jednu dôležitú zmenu – v najvyššej výbave môžete mať miesto spätných zrkadiel digitálne kamery. Tie sme testovali už vo viacerých autách a pravdu povediac, zatiaľ nie sme presvedčení, že by sme ich na svojom aute skutočne chceli. Ak však máte na vonkajšie digitálne spätné zrkadlá iný názor, k výbave Luxury ich dostanete za príplatok 1 700 eur.

Lexus ES 300h (2023)
Lexus ES 300h (2023)
+11Lexus ES 300h (2023)

Inak interiér je z hľadiska vnímanej kvality spracovaný prvotriedne, autu mimoriadne svedčalo čierno-biele kožené čalúnenie v kombinácii s výraznou žiarivou modrou (zafírovou) metalízou. Za volantom si bez problému nájdete optimálnu pozíciu, čo nie je pri japonských autách vždy pravidlom. Aj napriek snahe o maximálnu eleganciu mysleli dizajnéri aj na odkladacie priestory a celkovú ergonómiu, ktorú môžeme naozaj pochváliť. Zadné sedadlá síce nesklopíte, ale kufor má inak veľmi slušný objem 454 litrov. Navyše v sedadlách máte otvor na prepravovanie lyží, resp. dlhších predmetov.

Chválime komfort aj spotrebu

To, čo robí toto auto zaujímavým, je pohon, ktorého sa facelift nijako nedotkol. Ide o full hybrid, ktorý netreba dobíjať cez kábel, ale sa nabíja výlučne počas jazdy. Prídavný elektromotor funguje tak efektívne, že sme po najazdení takmer tisíc kilometrov dosiahli reálnu spotrebu len mierne nad hranicou päť litrov. To je na spodnej hranici oficiálne deklarovaných hodnôt. Pravdou je, že diaľnice tvorili len asi 20 percent našich trás, 40 percent pripadalo zhodne na mesto a okresky.

Nový infotainment - detail. Foto: Pravda, Martin Domček
Lexus ES 300h (2023) Nový infotainment - detail.

Pod kapotou má Lexus ES 300h benzínový 2,5-litrový hladký (bez turba) štvorvalec s výkonom 131 kW, respektíve 178 koní, pracujúci v Atkinsonovom cykle, kombinovaný je s 88 kW elektromotorom. Výsledkom je systémový výkon 160 kW, teda 218 koní. Na predné kolesá prenáša výkon bezstupňová e-CVT prevodovka.

Výkon na takto veľké auto je primeraný, dynamika dostatočná, no nejakú extra športovú jazdu nečkajte, auto je stavané skôr s dôrazom na komfort, aj keď je pravda, že pri testovanej verzii F Sport bol optimalizovaný aj adaptívny podvozok. Na stovku testovaný Lexus dokáže zrýchliť za 8,9 sekundy a maximálku má 180 km/h.

Spaľovací motor spolupracuje s elektromotorom ukladajúcim priebežne energiu do NiMH batérie s kapacitou 1,8 kWh, umiestnenej pod zadnými sedadlami. Tá sa dobíja počas jazdy, takže nepotrebujete žiadny kábel. Najmä v meste a pri častej rekuperácii vám umožňuje nielen štartovanie a rozbiehanie na elektrinu, ale absolvujete na ňu aj časť jazdy. To značí, že v meste môžete jazdiť s najnižšou spotrebou a nie je v ňom problém podliezť aj päťlitrovú hranicu.

Výbava F Sport  má zaujímavú prednú masku s... Foto: Pravda, Martin Domček
Lexus ES 300h (2023) Výbava F Sport má zaujímavú prednú masku s takýmto špecifickým výpletom.

Báli sme sa, že na diaľniciach, kde elektromotor neprichádza príliš k slovu, pôjde spotreba výrazne nahor. Ale aj pri jazde na hranici diaľničného rýchlostného limitu sme zostali stále tesne pod 7-litrovou hranicou. Na okreskách sa nám v závislosti o d štýlu jazdy darilo udržiavať priemer niekde medzi 5,2 až 5,7 litrami.

Záver

Aj s e-CVT prevodovkou vie testovaný Lexus pomerne slušne zrýchľovať, ale k nejakej dynamickej jazde neláka a ani nie je na ňu príliš stavaný. Jeho silnou stránkou je vysoký cestovný komfort, tichá jazda, v porovnaní s nemeckou konkurenciou bohatá výbava vo všetkých verziách a hlavne naozaj výborná spotreba. Zaujme aj originálnym elegantno-športovým exteriérom s nezameniteľnou prednou maskou.

Najmä s ohľadom na športovo ladenú výbavu testovaného auta nás trochu mrzí, že v ponuke nie je aj nejaký výkonnejší motor, dajme tomu aj s pohonom oboch náprav, v ktorom by bolo možné viac si vychutnať aj dynamickejšiu jaz­du.

Chválime aj pomer cena hodnota. V čase, keď stojí lepšie vybavený hybridný Mercedes triedy E aj vyše 90-tisíc eur, je základná cena Lexusu ES 300h, ktorý začína na sume 57 900 eur veľmi prijateľná, rovnako ako aj necelých 74-tisíc eur za testovanú verziu F Sport Top, ku ktorej už naozaj ani nie je čo priplácať.

Auto vyzerá  na 19-palcových diskoch s... Foto: Pravda, Martin Domček
Lexus ES 300h (2023) Auto vyzerá na 19-palcových diskoch s nízkoprofilovými pneumatikami dynamicky, na vyložene športovú jazdu však nie je stavané.

V cene totiž už máte všetky športové dizajnové doplnky, vrátane špecifickej prednej masky, 19-palcové kolesá z ľahkých zliatin, kožený interiér, dvojzónovú automatickú klimatizáciu, inteligentné parkovacie senzory, adaptívny podvozok so športovými tlmičmi a volič jazdných režimov, adaptívny tempomat, head-up displej, prémiové audio Mark Levinson so 17 reproduktormi, digitálny prístrojový panel a aj inovovaný 12,3" dotykový displej infotainmentu.

Lexus ES 300h je podľa nás viac než dôstojným konkurentom áut ako BMW radu 5 alebo Mercedes-Benz triedy E. Vyzerá originálne, komfortom sa bez problému vyrovná aj Mercedesom-Benz a pri porovnateľnej výbave má určite zaujímavejšie cenové rozpätie než jeho priami nemeckí konkurenti.

Rozmery, objemy, hmotnosť

Dĺžka (mm) 4 975
Šírka (mm) 1 865
Výška (mm) 1 445
Rázvor náprav (mm) 2 870
Objem kufra (l) 454
Objem nádrže (l) 50
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 740

Technické údaje

Model Lexus ES 300h
Počet valcov/ventilov 4/16
Zdvihový objem motora (ccm) 2 487
Výkon spaľovacieho motora (kW/k pri ot. za min.) 131/178 pri 5 700
Výkon elektromotora (kW/k) 88/120
Krútiaci moment spaľovacieho motora (Nm pri ot. za min.) 221 pri 3 600 – 5 200
Krútiaci moment elektromotora vpredu (Nm) 202
Systémový výkon (kW/k) 160/218
Systémový krútiaci moment (Nm) 315
Prevodovka e-CVT
0 – 100 km/h (s) 8,9
Maximálna rýchlosť (km/h) 180
Normovaná spotreba na 100 km (l) 5,2 – 5,6
Spotreba počas testu (l) 5,3

Ceny

Základná cena Lexus ES 300h 57 900 €
Cena testovanej verzie F Sport Top 72 400 €
Cena testovaného exempláru 73 600 €

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #limuzína #test auta #Lexus ES 300h #autotest #full hybrid
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek