Test: VW Tiguan 2.0 TSI - už vieme, prečo si za ním idú Nemci ‘potrhať ruky‘

Úspech Tiguanu je založený na kombinácii dynamického vzhľadu, vyvážených jazdných vlastností a priestranného interiéru. Škoda, že motorová ponuka je v tomto roku výrazne oklieštená.

, 22.01.2023 07:00
VW Tiguan R-Line 2.0 TSI 4Motion (2023) Foto: ,
Aj keď je Tiguan na trhu už nejaký ten rok, stále vyzerá vynikajúco.
debata (17)

Aktuálny Volkswagen Tiguan je na trhu už šesť rokov a test, ktorý čítate, je posledným, v ktorom sa venujeme aktuálnej generácii. Jeho nástupca sa už niekoľko mesiacov testuje, oficiálne bude asi predstavený ešte v tomto roku a na náš trh príde zrejme v roku 2024.

Dlhoročný bestseller

Len máloktorý model sa dokázal prakticky po celý čas existencie jednej generácie držať vo svojej kategórii medzi európskymi a aj celosvetovými bestsellermi. Len pre zaujímavosť – ak sa pozrieme na predaje v Európe za november minulého roku, tak Tiguan stále figuruje v desiatke najpredávanejších áut bez rozdielu kategórií. Patrilo mu desiate miesto, avšak s impozantným medziročným nárastom na úrovni 233 percent.

Na architektúre prístrojovej dosky vidno, že ju... Foto: Pravda, Martin Domček
VW Tiguan R-Line 2.0 TSI 4Motion (2023) Na architektúre prístrojovej dosky vidno, že ju navrhovali už pred nejakým tým rokom, Kvalita spracovania je však príkadná.

V roku 2019 bol najpredávanejším SUV v Európe a podľa agentúry Focus2Move mu po prvom polroku minulého roku ešte stále patrila šiesta priečka medzi najpredávanejšími SUV sveta. Koncoročné výsledky ešte nie sú známe.

Na Slovensku sa stal Tiguan s 1 129 predanými kusmi najpredávanejším Volkswagenom za uplynulý rok, predbehol dokonca aj Golf. V nabitej kategórii SUV a crossoverov mu patrí celkovo deviata priečka. Za rok 2022 sa najpredávanejším SUV na Slovensku stala s veľkým náskokom vyše 300 predaných áut Kia Sportage.

VW Tiguan R-Line 2.0 TSI 4Motion (2023)
VW Tiguan R-Line 2.0 TSI 4Motion (2023)
+13VW Tiguan R-Line 2.0 TSI 4Motion (2023)

My sme dostali možnosť rozlúčiť sa s týmto modelom exkluzívnym variantom s dvojlitrovým benzínovým motorom TSI, s pohonom 4×4 a v najvyššej výbave R Line. Hneď na úvod treba povedať, že ak chcete túto kombináciu, treba sa poponáhľať. V najnovšom cenníku Tiguanu, ktorý bol zverejnený len pred pár dňami (16. januára), totiž už absentuje nielen dvojlitrový benzínový motor, ale aj štvorkolka. V ponuke dílerov sme však v čase písania tohto testu ešte pár kusov našli a v aktuálnom cenníku našich západných susedov testovaná kombinácia figuruje stále.

Redukcia ponuky

Na Slovensku sa aktuálne ponuka pri Tiguane „scvrkla“ na dva výkonové varianty benzínového motoru 1,5 TSI Evo (96 kW/130 koní alebo 110 kW/150 koní) a naftový dvojliter, taktiež v dvoch výkonových variantoch (92 kW/122 koní alebo 110 kW/150 koní). Slabšie varianty sú pritom dostupné iba v základnej výbave, pri benzínovej 1,5-ke aj v druhej najnižšej. Štvorkolka vypadla z ponuky úplne.

V susednom Česku je aktuálne v ponuke štvorkolka s naftovým aj benzínovým dvojlitrom. Motor 2,0 TSI 4Motion, ktorý sme testovali aj my, tam začína na sume 1 078 900 českých korún, čo je v prepočte približne 45 100 eur. Vo výbave R Line, v ktorej sme ho testovali, tam stojí 1 250 900 českých korún, teda v prepočte cca 52 300 eur.

Volkswagen Arteon SB R 2.0 TSI 320k DS7 4M (2023) Čítajte viac Arteon Shooting Brake - vyskúšali sme najkrajší Volkswagen v najsilnejšej verzii

Úspech Tiguanu prakticky na celom svete je daný aj tým, že vo Volkswagene z neho spravili proporčne veľmi dobre navrhnuté auto, ktoré nepôsobí prehnane masívnym dojmom, je však elegantné a dynamické , priestranné vo vnútri, dobre technologicky vybavené a má aj dobré jazdné vlastnosti. S paketom R Line vyzerá obzvlášť dobre, temer na nerozoznanie od extrémneho Tiguanu R, ktorý má výkon 235 kW, respektíve 320 koní.

Jeho silnou stránkou je priestor vzadu, ktorý je naozaj veľkorysý, vrátane kufra so základným objemom 615 litrov. Vzadu je toľko miesta, že zadné sedadlá sú nielen posuvné, ale je na nich možné regulovať aj sklon operadla. Slabšou stránkou je naopak dizajn prístrojovej dosky, na ktorom vidno, že už bola navrhnutá pred nejakým tým rokom.

VW Tiguan R-Line 2.0 TSI 4Motion (2023)
VW Tiguan R-Line 2.0 TSI 4Motion (2023)
+13VW Tiguan R-Line 2.0 TSI 4Motion (2023)

Na druhú stranu – takáto architektúra so samostatným panelom klimatizácie je nám akosi viac pochuti, než moderné čisto „dvojdisplejové“ interiéry, ktorých najväčším rozdielom je, či je stredový displej orientovaný horizontálne alebo vertikálne. Dotykové kapacitné tlačidlá na volante sú však prehnane citlivé a kedykoľvek si na nich niečo nechcene prepnete.

Testovaný dvojliter je na tak trochu na hranici toho, čo sa oplatí. Pre bežné jazdenie pri Tiguane úplne stačí benzínová 1,5-ka s výkonom 110 kW, ktorá vie byť naozaj dynamická a úsporná. Ak sa uskromníte a stačí vám manuál, tak tento variant má v základe pomerne slušnú cenu. Kúpite ho už približne za 28-tisíc eur.

Silnou stránkou auta je priestor vzadu, zadné... Foto: Pravda, Martin Domček
VW Tiguan R-Line 2.0 TSI 4Motion (2023) Silnou stránkou auta je priestor vzadu, zadné sedadlá sú navyše posuvné.

Naopak, ak chcete jazdiť dynamicky – a na to ponúka Tiguan naozaj skvelý podvozok – oplatí sa priplatiť si za silnejší dvojliter s výkonom 180 kW. Ten síce aktuálne zo slovenského cenníku vypadol, no je ešte k dispozícii u predajcov. V susednom Česku v ponuke zostal aj v tomto výkonovom variante.

Nám 140 kW stačilo, ak ste plyn stlačili intenzívnejšie, prevodovka zareagovala dostatočne rýchlo. Inak sa však pri bežnej jazde snaží udržiavať čo najnižšie otáčky a tak motor pôsobí trochu pridusene. Akonáhle však otáčky zvýšite, z letargie sa preberie a máte zrazu pocit, akoby ste sedeli v úplne inom aute. Pri dynamickej jazde príde k slovu aj pohon 4×4, ktorý autu pridáva na stabilite, no aj tak treba rátať s tým, že sa bude v zákrutách trochu tlačiť „predkom von“.

Volkswagen Golf Alltrack 2.0 TSI 4Motion (2022) Čítajte viac Test: Volkswagen Golf Alltrack 4Motion - crossovery sa naň ‘nechytajú‘!

Pokiaľ ide o spotrebu, je primeraná. My sme po najazdení približne 800 kilometrov dosiahli priemer tesne pod hranicou 8 litrov. V meste sme jazdili s cca 9-litrovou spotrebou, podobnú spotrebu sme mali aj na diaľnici pri jazde tesne pod hranicou povoleného diaľničného limitu. Na okreskách sa nám však občas podarilo podliezť aj sedemlitrovú hranu. Len pre zaujímavosť, tento agregát sme testovali aj v ľahšom a menšom Golfe Alltrack, kde sme s ním dosiahli priemernú spotrebu 7,3 litra na sto kilometrov. A priznávame, v tomto aute nám sedel o niečo viac.

Bez vážnejších slabín

Takže náš záver? Tiguan je skvelé auto, ktoré vyzerá zvonku veľmi dobre aj bez toho, aby sa snažilo prehnane zdôrazňovať svoju robustnosť, ako mnohé iné SUV. Ponúka naozaj veľký vnútorný priestor s posuvnými zadnými sedadlami a vyše 600-litrovým kufrom. Ak je interiér vyzerá o niečo konzervatívnejšie, veľký dôraz na vnímanú kvalitu v ňom cítiť.

Kufor má veľmi slušný objem 615 litrov a na... Foto: Pravda, Martin Domček
VW Tiguan R-Line 2.0 TSI 4Motion (2023) Kufor má veľmi slušný objem 615 litrov a na pomery SUV chválime aj relatívne nízko umiestnenú nakladaciu hranu.

Tiguan má navyše vyvážené jazdné vlastnosti, kabína je dobre odhlučnená a už v základe sa môžete spoľahnúť na silnú bezpečnostnú výbavu. Z nášho pohľadu benzínová 1,5-ka, ktorá v ponuke zostala, na bežné jazdenie úplne stačí, pre dlhšie jazdy je na výber naftový dvojliter.

Pohon 4×4 využijete pri ostrejšej jazde a aj na cestách s horšou adhéziou, kde vám dobre poslúži aj volič jazdných režimov. Ten optimalizuje nastavenie auta podľa zvoleného povrchu. Testovaný benzínový dvojliter je fajn, ale ak si chcete jazdu užiť, volili by sme skôr jeho výkonnejší 180 kW variant. S ním v spotrebe nebude veľký rozdiel a podľa nás za rozdiel približne 3 700 eur stojí.

Výrazné „osekanie“ ponuky motorov, ku ktorému aktuálne prišlo, nie je dobrou správou a na atraktivite Tiguanu nepridá. Podľa nás si tento model aj v súčasnosti zaslúži pestrejšiu ponuku a aspoň v jednom výbavovom stupni aj pohon 4×4.

Rozmery, objemy, hmotnosti  
Dĺžka (mm) 4 509
Šírka (mm) 1 839
Výška (mm) 1 635
Rázvor (mm) 2 679
Objem batožinového priestoru (l) 615/1655
Objem palivovej nádrže (l) 58
Skutočná hmotnosť (kg) 1 710
Technické údaje  
Typ motora zážihový
Zdvihový objem motora (cm3) 1 984
Počet valcov 4
Výkon (kW/k) 140/1900
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 320 pri 1 500 – 4 100
Prevodovka automatická 7 DSG
Poháňaná náprava predná a zadná
Max. rýchlosť (km/h) 214
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 7,4
Spotreba (kombinovaná, WLTP) (l/100km) 8,0 – 8,2
Spotreba (test) (l/100km) 7,9
Ceny (vrátane DPH)  
Základná cena VW Tiguan (1,5 TSI EVO, 96 kW,man. 6 st.) 25 690 eur
Základná cena VW Tiguan 4Motion (2,0 TSI EVO) od 38 390 eur
Základná cena verzie 2,0 TSI 140 kW 4Motion R LIne 42 790 eur
Cena testovaného auta 49 570

© Autorské práva vyhradené

17 debata chyba
Viac na túto tému: #SUV #Volkswagen Tiguan #test auta #autotest
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek