
Niektoré autá sú vyvíjané s dôrazom na čo najväčší jazdný komfort, iné sú navrhnuté s ohľadom na aktívnu jazdu a maximálny jazdný zážitok. A potom je pár takých, ktoré oba tieto prístupy dokážu prirodzeným spôsobom spojiť bez toho, aby robili výrazné kompromisy v jednej alebo druhej oblasti. A spomedzi nich vyniká testované BMW M340 xDrive. Veta, že v tomto aute získavate „dve autá v jednom“, v jeho prípade nie je žiadnou frázou a ani klišé. Je to jednoducho fakt.
Verzie a ceny: porovnanie
Ako vyplýva už z modelového označenia, ide z hľadiska výkonu o verziu, nad ktorou je už len ikonický model BMW M3. Pravdou je, že ten ponúka podstatne vyšší výkon na úrovni 353 kW, čo je 480 koní. Vo svojej najextrémnejšej podobe s označením M3 Competition má dokonca 375 kW. V prepočte na kone je jeho výkon úctyhodných 510. Len pre zaujímavosť, táto verzia má o rovných 100 kW vyšší výkon ako testovaná M340i xDrive (275 kW/374 koní).
Samozrejme, je aj výrazne, takmer o 30 000 eur, drahšia. Aby sme boli konkrétni, BMW M340i xDrive, ktorého test práve čítate, stojí v základe 69 500 eur. BMW M3 Competition xDrive rovných 99 150 eur. Len pre porovnanie – cenovo najdostupnejší základný sedan radu 3, čo je benzínový dvojliter s modelovým označením 318i a s výkonom 115 kW/156 koní, stojí 43 350 eur.
V čase publikovania tohto článku importér BMW z webu stiahol cenníky všetkých modelových radov s tým, že nové sa na ňom objavia až v priebehu februára. Pravdupovediac, nepredpokladáme, že ceny mníchovských modelov pôjdu dolu. Tiež to však neznamená, že autá musia automaticky zdražieť.
Aktuálne stále chýbajú automobilkám rôzne komponenty a kvôli tomu musia pristupovať k rôznym úpravám výbavových verzií a aj dostupných motorov. Aj to môže byť dôvodom zneprístupnenia cenníkov kompletného modelové radu BMW. Vyššie uvedené ceny modelového radu 3 však budú platiť minimálne do konca marca, zisťovali sme ich priamo u importéra.

Ale vráťme sa k testovanému M340i Competition xDrive. To v pomere k autám s podobným výkonom nemá prehnanú cenu. Pre názornosť – za menší a slabší hothatch Honda Civic Type R 2.0 VTEC TURBO s výkonom 243 kW/353 koní dáte v základe takmer 55-tisíc eur. Mercedes-AMG C 43 4MATIC sedan má oproti testovanému autu vyšší výkon len o 25 kW, no takmer o 19-tisíc eur vyššiu základnú cenu.
Decentná modernizácia
Testované auto prešlo aj ľahkou modernizáciou, pri ktorej sa mierne zmenila predná maska, nový tvar majú predný aj zadný nárazník , rovnako ako aj predné a zadné svetlá. Dominantným prvkom interiéru je veľký samostatne stojaci „dvojdisplej“, prístrojový štít ponúka modernejšiu grafiku, avšak takmer všetky ovládače sú po novom dotykové a k mnohým funkciám sa dostanete len cez menu infotainmentu. A to nie je najšťastnejšie.
Skvelé sú predné športové sedadlá, ktoré sú pri výbornom bočnom vedení dostatočne pohodlné aj pre objemnejších šoférov. Vzadu je to s priestorom o niečo skromnejšie a kufor ponúka na svoju triedu priemerný objem 480 litrov.

Srdcom testovaného auta je šesťvalcový benzínový motor s dvojkomorovým turbodúchadlom a už spomenutým maximálnym výkonom 374 koní, ku ktorému pridáva maximálny krútiaci moment rovných 500 Nm, dostupný v relatívne širokom spektre otáčok od 1 900 až do 5 000. Doplnený je 48-voltovým mild-hybridný systémom s elektromotorom s výkonom 8 kW.
Silné auto s nízkou spotrebou
Táto kombinácia prináša dva veľké benefity. Prvé dva spolu súvisia – motor vynikajúco zaberá už v nízkych otáčkach a aj vďaka rýchlej športovej osemstupňovej prevodovke Steptronic plus dokáže auto na stovku zrýchliť za 4,4 sekundy, maximálka je elektronicky obmedzená na 250 km/h.
Druhý benefit je rovnako zaujímavý. Čo poviete na fakt, že s autom s výkonom vyše 370 koní dokážete bez problému jazdiť s priemernou spotrebou pod deviatimi litrami aj v prípade, že občas zošliapnete plyn o niečo intenzívnejšie?

Tomu sa nevyhnete, to by ste museli mať vôľu zo železa, pretože pri každom miernom zošliapnutí akoby vám auto samo hovorilo: ešte, ešte, ešte… Láka vás k tomu všetkým – riadenie je naozaj chirurgicky presné, radenie v športovom režime rýchle a prevodovka dokáže, samozrejme v závislosti od vášho individuálneho nastavenia, držať pomerne dlho vysoké otáčky.
Popritom máte „pod zadkom“ vynikajúci adaptívny M podvozok. Auto s ním drží v športovom nastavení v zákrutách ako pribité a správa sa predvídavo. Veľmi dobrú smerovú stabilitu si pritom zachováva aj pri prejazde nerovnosťami, ktorý v tomto režime samozrejme výrazne cítite.
Ostrú jazdu vám umožní aj pohon 4×4, pretože aj v ňom je štandardne viac výkonu smerovaného dozadu, takže toto BMW vás rozhodne na okreskách bude baviť. Čo vám polezie na nervy, môže byť umelý „akože športový“ zvuk, pôsobiaci neprirodzene. Takto výkonné auto to nepotrebuje, svojím spôsobom ho to dehonestuje.

Ak však nepotrebuje ísť práve extra dynamicky, tak v komfortnom režime sa z ultimátneho športového auta prakticky behom okamihu stane pohodlná limuzína, v ktorej sa aj s rodinou bez problému môžete vydať na dlhé cesty. A keď sme už pri nich – ak to dokážete a pôjdete na diaľnici predvídavo a rýchlosťou pod povoleným maximálnym diaľničným limitom, dostanete sa na sedemlitrovú spotrebu.
Záver
Testované BMW 340i xDrive je z nášho pohľadu vynikajúce, prakticky mu niet čo vyčítať. Je to auto dvoch tvárí. Môžete si ho nastaviť ako ultimatívny športiak, s ktorým si určite neurobíte hanbu ani na okruhu a po ceste z neho domov si môžete auto prestaviť na komfortnú cestovnú limuzínu. Obe tieto podoby mu svedčia rovnako dobre. Mimochodom – ak sa vám auto páči v matnom šedom prevedení rovnako, ako sa páčilo aj nám, tak ide o príplatkovú farbu „Individual Frozen Pure Grey II“. Dáte za ňu približne 3 500 eur.

Kombinácia vysokého výkonu, výbornej dynamiky a nízkej spotreby znie ako sci-fi, ale v BMW doviedli technológie k dokonalosti a priemer pri bežnom jazdení výrazne pod deviatimi litrami je naozaj reálny.
Po decentnej modernizácii, ktorá sa interiéru dotkla len minimálne, auto pôsobí o niečo dynamickejšie a harmonickejšie. Vo vnútri sa toho zmenilo viac, interiér je určite modernejší, veľký zakrivený displej mu naozaj svedčí. Škoda, že pri tejto dizajnovej obmene sa aj v BMW nechali strhnúť „beztlačidlovou mániou“ a takmer všetko sa už nastavuje dotykom. Z kabíny zmizlo ovládanie gestami a podľa nás nebude nikomu chýbať. Bola to nezmyslená samoúčelná hi-tech „fičúra“, ktorá nijako neuľahčovala jeho ovládanie.
Rozmery, objemy, hmotnosti | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 714 |
Šírka (mm) | 1 827 |
Výška (mm) | 1 440 |
Rázvor (mm) | 2 851 |
Svetlá výška (mm) | 130 |
Objem batožinového priestoru (l) | 480 |
Objem palivovej nádrže (l) | 59 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 800 |
Technické údaje | BMW M340i xDrive |
---|---|
Typ motora | benzín, 48-voltový mild-hybrid V6 (radový), 4×4 |
Zdvihový objem motora (cm3) | 2 998 |
Počet valcov | 6 |
Výkon (kW/k pri ot. za min.) | 275/374 pri 5500 – 6500 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 500 pri 1 900 – 5 000 |
Prevodovka | automatická Steptronic Sport, 8 st. |
Poháňaná náprava | predná a zadná |
Max. rýchlosť (km/h) | 250 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 4,4 |
Spotreba (kombinovaná, WLTP) (l/100km) | 7,8 – 8,5 |
Spotreba (test) (l/100km) | 8,3 |
Ceny (vrátane DPH) a záruka | |
Základná cena BMW radu 3, sedan (318i, 115 kW) | 43 350 eur |
Základná cena BMW M340i xDrive (340i,275 kW, AT 8 7 | 69 500 eur |
Cena testovaného auta | 88 358 eur |