Kodiaq prišiel na trh v roku 2016 ako druhé SUV Škody. A zožal obrovský úspech. Po piatich rokoch absolvoval facelift. Práve modernizovaný Kodiaq sa nám dostal do rúk. A to s motorom 2,0 TDI, pohonom oboch náprav 4 × 4 a v tretej najvyššej úrovni vybavenia Style. Napriek pokročilému veku, veď premiéra novej generácie je naplánovaná už na jeseň, nestihol ani len zostarnúť. Dizajn navrhnutý ešte Jozefom Kabaňom považujeme za mimoriadne vydarený. Na rozdiel od predĺženej verzie sesterského VW Tiguan Allspace bol totiž hneď od začiatku navrhnutý pre tri rady sedadiel, takže nepôsobí ako „predĺžená verzia“.
Citlivý facelift
Facelift priniesol Kodiaqu kolmejšiu 6-uholníkovú masku a užšie svetlá. Tie sú už v základe vybavené full-LED technológiou a v úrovni Style s technológiou Matrix LED. Nový je tiež nárazník s kryštalickou mriežkou a čiernym spojlerom. Kapota je situovaná vyššie, čo dáva Kodiaqu robustnejší vzhľad. Zadný nárazník s difúzorom je teraz lakovaný vo farbe karosérie a obsahuje čiernu lištu. Aj zadné svetlá dostali ostrejšiu grafiku. Dlhší strešný spojler s brzdovým svetlom v čiernej farbe zlepšuje aerodynamiku. Menil sa dokonca sklon zadného okna. Naša verzia bola lakovaná príplatkovou sivou metalízou Graphite grey metallic.
Osemnásťpalcové disky sú pre Style štandardom. Podľa nás aj ideálom, pretože dobre vyzerajú a ešte stále dokážu s relatívne vysokým profilom 235/55 poskytnúť dostatok odolnosti mimo asfaltu. O príplatkových devätnástkach či dokonca dvadsiatkach to už celkom neplatí. Facelift Kodiaqu síce pomohol, ale tvar predných svetiel, ktoré sa smerom k maske odteraz zužujú, považujeme za menej vydarený než ten pôvodný. Zato sme ocenili ich svetelný výkon aj tienenie, ktoré funguje bez sťažností oproti idúcich vodičov.
Kabína bez zásadných zmien, našťastie
Kým zmeny v exteriéry sú viditeľné na prvý pohľad, v kabíne sa toho až tak veľa nezmenilo. A nebol na to vlastne ani dôvod. Interiér Kodiaqu považujeme za najhodnotnejší z celého portfólia Škody. Symetricky delená palubná doska ide aj nad rámec Superbu, ktorého „palubovka“ pripomína len modifikovanú verziu tej zo starej Octavie. Ešte viac solídnosti dodalo Kodiaqu hnedosivé čalúnenie Onyx a štruktúrované dekoračné materiály. Sedadlá sú veľmi pohodlné, elektricky ovládané, a do nastaviteľnej lakťovej opierky, ktorá sa dá regulovať výškovo aj pozdĺžne, sa doslova zamilujete. Najväčšou zmenou je však dvojramenný volant z novej Octavie či Enyaqu iV.
Na jeho ramenách sa nachádzajú valčekové ovládače aj ďalšie fyzické tlačidlá. Pracovať s nimi sa naučíte veľmi rýchlo. Oceňujeme, že tempomat má stále samostatnú páčku, čo znamená rýchle a intuitívne ovládanie. Kritiku si zaslúži len 8-palcový virtuálny kokpit. Nie kvôli funkčnosti, dostávate cezeň dostatok informácii a vybrať si môžete až s piatich druhov zobrazenia, ale kvôli grafike. Tá pôsobí v porovnaní, napríklad s kórejskou konkurenciou, na dnešné časy dosť lacno. Klasické budíky by sa nám páčili viac, lenže tie už Kodiaq definitívne zavrhol. Zato oceníte, že infotainment staršieho dáta umožňuje perfektné ovládanie funkcií, napríklad navigácie, audia a podobne.
Kufrom školí konkurentov
Na rozdiel od najnovších modelov Škody je ešte Kodiaq z hľadiska digitalizácie „starou školou“. A to je dobre. Dotyková obrazovka s uhlopriečkou 9,2 palca má po stranách osem kapacitných tlačidiel, čo znamená priamy prístup k najpoužívanejším funkciám. Nechýba ani otočný ovládač hlasitosti či zväčšenia mierky mapy navigácie a bezchybný analógový panel klimatizácie. Zapnúť vyhrievanie sedadiel či okien je otázkou jedného dotyku. Jednoducho perfektné, ak to porovnáte s módnym dotykovým ovládaním v Octavii. Kodiaq je tiež absolútne presvedčivý priestorom v kabíne. Vzadu vládnu priam kráľovské pomery. Aj pri maximálnom posunutí delenej lavice vpred máte stále dosť miesta na nohy. A nešetrilo sa ani na odkladacích priestoroch.
Tretí rad sedadiel je síce núdzový, ale občas môže prísť vhod. Dôležité je, že za tento prvok neplatíte neúmernú daň. V kufri je aj v 7-miestnej verzii stále úžasných 650 litrov pre batožiny. Tam sa to však nekončí. Kodiaq má v dvojitej podlahe miesto na kazetu s plató, aby nezavadzala, a po sklopení druhého radu ponúka úplne vodorovnú ložnú plochu. Druhý rad sedadiel sa sklápa priamo z kufra, čo je ďalšia vychytávka. Operadlá sú delené v pomere 40 : 20 : 40 – obrovská výhoda na strane variability. Nechýbajú ani sklopné háčiky a jednoduchý, ale geniálny organizér, ktorý tvoria plastové „elká“ so suchým zipsom. Spomeňme ešte dáždnik vo dverách alebo škrabku na okná vo veku nádrže. Jednoducho, Kodiaq nemá z hľadiska úžitkových vlastností a variability súpera.