Test: BMW X1 xDrive 23d. Nafta a pohon 4x4. Čo viac možno chcieť?

V testovanom BMW X1 vynikajúco spolupracuje naftový motor s malým elektromotorom. Výsledkom je výborná spotreba a veľmi slušná dynamika.

, 12.03.2023 07:00
debata (12)
Súčasné BMW X1 rozmerovo úplne dorástlo prvú... Foto: Pravda, Martin Domček
BMW X1 xDrive 23d (2023) Súčasné BMW X1 rozmerovo úplne dorástlo prvú generáciu BMW X3.

Nebudeme zbytočne robiť okolky – nové BMW X1 je naozaj vydarené auto, ktoré prichádza so širokou ponukou motorov, kombinácia nafty a štvorkolky mu dokonale svedčí a vydarilo sa aj po stránke dizajnu. Niekto môže mať subjektívne pocit, že ide o malé auto. To však vôbec nie je pravda.

Malé? Ani náhodou!

BMW X1 oproti svojmu predchodcovi citeľne podrástlo. Môžeme byť konkrétni – na dĺžku má 4 500 mm (+53 mm), šírka je 1 845 mm (+24 mm) a výška 1 642 mm (+44 mm). Rázvor kolies s hodnotou 2 692 znamená zlepšenie o 22 mm. Len pre názornosť – BMW X1 svojimi rozmermi približne zodpovedá prvej generácii BMW X3, ktorá mala dĺžku 4 564 mm a šírku 1 855 mm.

BMW X1 má dokonca o niečo väčší rázvor než taký... Foto: Pravda, Martin Domček
BMW X1 xDrive 23d (2023) BMW X1 má dokonca o niečo väčší rázvor než taký "priestorový kráľ", akým je VW Tiguan.

Aj v samotnom modelovom rade X nejde o „entry model“, tým je BMW X2, ktoré je rozmerovo menšie. A ešte jedno porovnanie s modelom zo súčasnosti: rázvor, ktorý definuje vnútorný priestor, je v prípade BMW X1 2 692 mm – a to je ešte o niečo viac, než ponúka napríklad „priestorový kráľ“, akým je Volkswagen Tiguan (2 679 mm). Takže na BMW X1 sa z hľadiska rozmerov netreba dívať s dešpektom – je to plnohodnotné kompaktné SUV, z nášho pohľadu navyše aktuálne jedno z najlepších na trhu.

Z hľadiska dizajnu pôsobí auto proporčne vyvážene, zaujme kolmou maskou s výraznými „ľadvinkami“, ktoré však nie sú tak prehnane hypertrofované ako na iných súčasných modeloch BMW. Vzadu zaujmú výrazne delené horizontálne orientované LED svetlá a originálnym svetelným podpisom. Celkovo sú však dizajnové zmeny exteriéru skôr decentné než revolučné.

BMW X1 xDrive 23d (2023)
BMW X1 xDrive 23d (2023)
+8BMW X1 xDrive 23d (2023)

O kabíne však platí pravý opak. Kým sa dostaneme k dizajnovým zmenám, chceme upozorniť na jednu zásadnú, ktorá nás príjemne prekvapila – nové BMW X1 ponúka prekvapivo veľký vnútorný priestor. A to ako vpredu, tak aj vzadu.

Za volantom nebude mať problém nájsť si vhodnú pozíciu vodič/vodička prakticky akejkoľvek postavy, odkladacích priestorov je naozaj neúrekom a „veľkopriestorové kráľovstvo“ pokračuje aj vzadu, kde sú navyše posuvné a polohovateľné sedadlá. Nechýba ani otvor pre prepravu dlhších predmetov. Koniec koncov – objem kufra je v X1-ke 500 litrov, aj to už o niečom svedčí. Pritom v spaľovacej verzii je kufor ešte o 40 litrov väčší, ten však v testovanej verzii „padol za obeť“ elektrickej batérii.

Interiér: ani kameň na kameni

V interiéri zaujme „plávajúca" stredová konzola, na ktorej chýba jedna ikonická záležitosť – otočný ovládač infotainmentu iDrive. Aktuálne sa už takmer všetko, bohužiaľ aj klimatizácia, nastavuje výlučne cez dotykové menu na stredovom displeji, ktoré svojou logikou pripomína menu smartfónu, takže nie je problém sa v ňom orientovať. Navyše displej reaguje pomerne rýchlo.

Exteriér prešiel len menšími zmenami, v kabíne... Foto: Pravda, Martin Domček
BMW X1 xDrive 23d (2023) Exteriér prešiel len menšími zmenami, v kabíne sa však odohrala takmer revolúcia.

Pravdou však je, že v menu máte toľko rozličných nastavení a funkcií, že buď sa s ním zoznámite podrobne a necháte si na to dostatok času, alebo skončíte „so syndrómom automatických práčok“. To znamená, že napriek množstvu funkcií a nastavení, ktoré sofistikované práčky ponúkajú, nakoniec skončíte tým, že donekonečna využívate tri, maximálne štyri programy, pretože sa vám nechce komplikovať si život. Toto bude ale do budúcna problém väčšiny pokročilých infotainmentov bez ohľadu na značku.

BMW X1 xDrive 23d (2023)
BMW X1 xDrive 23d (2023)
+13BMW X1 xDrive 23d (2023)

© Autorské práva vyhradené

12 debata chyba
Viac na túto tému: #SUV #xDrive #BMW X1 #test auta #autotest
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek