Pokračovanie článku: Test: BMW X1 xDrive 23d. Nafta a pohon 4x4. Čo viac možno chcieť?

Auto nás príjemne prekvapilo jazdným a cestovným komfortom. Kabína je dokonale odhlučnená, zvuk motora a aerodynamický hluk do nej prenikajú len minimálne, takže nie je problém naplno si užívať prémiové audio Harman/Kardon.

Rovnako musíme pochváliť nastavenie podvozku, ktorý je dostatočne komfortný a pritom s ním auto napriek vyššiemu ťažisku nestráca stabilitu a predvídateľnosť ani pri ostrejších prejazdoch zákrut. Jediné, čo by sme mu mohli vyčítať, je o niečo vyššia citlivosť na prejazd priečnych nerovností, kde občas zvykne zadná náprava mierne „odskočiť“.

Zaujímavo pôsobí konštrukcia stredovej konzoly... Foto: Pravda, Martin Domček
BMW X1 xDrive 23d (2023) Zaujímavo pôsobí konštrukcia stredovej konzoly prevzdušňujúca interiér.

BMW pri tomto modeli nechala zákazníkom skutočnú „slobodu voľby“. Aj keď toto spojenie zvykne marketingovo používať iná značka, ako inak nazvať fakt, že máte na výber zadokolku, pohon 4×4, benzín, naftu, plug-in hybrid, mild hybrid a dokonca aj elektrickú verziu?

Pod kapotou

My sme mali pod kapotou kombináciu, ku ktorej sme boli spočiatku trochu skeptickí – naftový dvojliter, pomocný elektromotor a k tomu pohon 4×4. Keďže ide o mild hybrid, úlohou elektromotoru s výkonom 14 kW je hlavne pomáhať „spaľováku“ pri štarte a zrýchľovaní, energiu čerpá z mini batérie s kapacitou menej ako 1 kWh, ktorá sa dobíja rekuperáciou.

Kruhový ovládač systému iDrive z interiéru... Foto: Pravda, Martin Domček
BMW X1 xDrive 23d (2023) Kruhový ovládač systému iDrive z interiéru "zmizol".

Systém funguje naozaj efektívne, pričom automat sa snaží udržiavať agregát v štandardnom jazdnom režime v nízkych otáčkach, čo sa podpísalo na výbornej spotrebe. Náš priemer bol v chladnejšom počasí po najazdení necelých tisíc kilometrov len 5,3 litra. Pri takejto spotrebe vám neprekáža ani menšia nádrž s objemom 45 litrov, dojazd na natankovanie je aj pri nej cez 700 kilometrov.

Základná cena auta na hranici 40-tisíc eur nepôsobí zle, ale skoro 50-tisíc za silný prémiový naftový mildhybridný dvojliter je vcelku dosť. S príplatkovou výbavou sa cena testovaného auta vyšplhala až na takmer 65-tisíc eur. Napríklad 200-koňové Audi Q3 40 TDI quattro S tronic so 7-stupňovým automatom začína na sume necelých 43-tisíc eur, cena Mercedesu GLA 220 d 4MATIC s výkonom 140 kW (190) koní je už nad 50-tisícovou hranicou.

Úvaha „bokom“

Tu si dovolíme menšiu odbočku k spôsobu, akým niektoré automobilky v posledných mesiacoch komunikujú cenu svojich modelov. Napríklad na stránke BMW už prakticky od začiatku roku svieti odkaz, že cenníky jednotlivých modelov budú dostupné neskôr, aj keď konfigurátory fungujú bez problému. Mercedes-Benz namiesto cenníkov automaticky zákazníkov presmeruje na konfigurátor a podobne to robia aj ďalšie automobilky.

Auto príjemne prekvapilo priestorom nielen... Foto: Pravda, Martin Domček
BMW X1 xDrive 23d (2023) Auto príjemne prekvapilo priestorom nielen vpredu, ale aj vzadu, kde sú navyše posuvné sedadlá.

Z nášho pohľadu takéto „schovávanie“ prehľadných cenníkov za rôzne porovnávače je v šedej zóne, kde to už hraničí so snahou znemožniť klientom jednoduché prehľadné porovnanie cien a výber najvýhodnejšieho modelu. Tu by už mohla zasiahnuť aj obchodná inšpekcia, pretože svojho času bolo pravidlom, že pri výrobku musí byť prehľadným spôsobom zobrazená jeho konečná cena.

Rovnakú výhradu možno vzniesť aj k rôznym reklamným spotom na autá, kde sa miesto konečnej ceny zrazu začala objavovať výška mesačnej lízingovej splátky, nakonfigurovaná na maximálnu dĺžku splatnosti a výšku akontácie, aby uvádzané číslo bolo čo najnižšie. To je z nášho pohľadu spôsob komunikácie cien, ktorý má nebezpečne blízko k vedomému zavádzaniu klientov.

Originálne pôsobia aj zadné svetlá, ktoré majú... Foto: Pravda, Martin Domček
BMW X1 xDrive 23d (2023) Originálne pôsobia aj zadné svetlá, ktoré majú aj zaujímavý svetelný podpis.

Záver

Ale späť k testovanému BMW X1 23d s pohonom 4×4. Podľa nás vyzerá veľmi pekne, čo je samozrejme čisto subjektívny názor. Objektívnejšie je konštatovanie, že pri ešte stále prijateľných vonkajších rozmeroch, aj pre jazdu a parkovanie v meste, ponúka naozaj veľký vnútorný priestor, ktorý ho bez problému stavia do pozície prvého (respektíve jediného) auta v rodine.

Kufor má objem 500 litrov, pričom v čisto... Foto: Pravda, Martin Domček
BMW X1 xDrive 23d (2023) Kufor má objem 500 litrov, pričom v čisto spaľovacej verzii je ešte o 40 litrov väčší.

Spracovanie interiéru zodpovedá prémiovej značke, navyše jazdí veľmi dobre a s nízkou spotrebou. Vyčítať mu môžeme azda iba množstvo funkcií, ktoré robia infotainment trochu neprehľadným a samozrejme, pomerne vysokú cenu príplatkovej výbavy. Tá dokáže cenu auta bez problémom vystreliť až do výšok, kde sa už možno oplatí uvažovať nad celkom odlišnou triedou auta.

© Autorské práva vyhradené

12 debata chyba
Viac na túto tému: #SUV #xDrive #BMW X1 #test auta #autotest
Články podľa značiek