Autá značky Fiat sme netestovali už niekoľko rokov, takže sme privítali možnosť po relatívne dlhom čase vyskúšať hneď dva modely talianskej automobilky. Prvým bol malý elektrický Fiat 500, jeho test aktuálne pripravujeme. Po ňom sme dostali príležitosť vyskúšať cenovo dostupný model Tipo s benzínovým trojvalcom pod kapotou, ktorého test práve čítate.
Ústup zo slávy
Kým sa však dostaneme k samotnému autu, pozrime sa najprv, ako sa v uplynulom roku darilo jeho materskej značke. Tá v posledných rokoch pomerne výrazne ustúpila z kedysi silných pozícií, ktoré na slovenskom (a aj európskom) trhu mala, čiastočne aj kvôli koncu kedysi celoeurópsky populárneho modelu Punto ešte v roku 2018.
V roku 2021 dokázala značka na našom trhu predať len 532 áut, najsilnejším modelom bol Fiat 500 (192 kusov), druhým najúspešnejším modelom sa stalo práve Tipo (141 kusov). V uplynulom roku dokázala talianska značka svoj predaj medziročne navýšiť približne o 18 percent, čo značí 627 predaných áut. Opäť bol najsilnejším modelom Fiat 500 (313 kusov), Tipo sa tentokrát podelilo o druhé miesto s malou Pandou – z oboch sa predalo zhodne 110 kusov.
Samotné Tipo je z nášho pohľadu zaujímavým modelom, ktorý trochu neoprávnene zostáva trochu mimo pozornosti ľudí, hľadajúcich auto nižšej strednej triedy s rozumne nastavenou cenou. Čiastočne za to môže jeho konzervatívnejší vzhľad, čiastočne slabšie povedomie o jeho existencii.
Tipo sa na Slovensku pritom predáva nielen v karosárskej verzii hatchback, ktorú sme testovali, ale aj ako kombi a dokonca aj v oplastovanom „crossoverovom“ prevedení. My sme auto testovali so základným 100-koňovým benzínovým trojvalcom, alternatívou k nemu sú 1,6-kový diesel a benzínový mild-hybrid s objemom motora 1,5 litra. Vo všetkých verziách smeruje výkon výhradne na prednú nápravu.