Kia EV6, prvý elektromobil značky vyvíjaný len pre batériový pohon, je na trhu viac ako rok. A tak sme si už zvykli na jej futuristické tvary. V redakcii sme minulé leto poriadne prevetrali najdrahšiu verziu GT-line s výkonom 239 kW a šprintom na stovku za úžasných 5,2 sekundy. Teraz sme zišli takpovediac o stupienok nižšie. Do rúk sa nám dostala zadokolka EV6 RWD v stupni vybavenia Earth. Stále však s väčšou batériou, ktorá má využiteľnú kapacitu 77,4 kWh. Boli sme zvedaví najmä na to, čo to spraví so spotrebou energie, a teda aj dojazdom. Lenže priame porovnanie možné nie je. Jednoducho preto, že druhý test prebiehal na prelome decembra a januára, teda v chladnom zimnom počasí, ktoré, ako vieme, elektromobilom príliš nesvedčí. EV6 si ale viedlo celkom dobre, najmä ak vie aj v mrazivých teplotách využiť výhodu 800 V architektúry, s ktorou ide ruka v ruke rýchlejšie nabíjanie.
Futurizmus zvonka aj vnútri
V porovnaní s GT-line je dizajn „bežnej“ EV6 o čosi civilnejší, stále však magnetizuje okolie aerodynamickými líniami aj zvláštnymi proporciami. Doslova klame telom. Pôsobí síce nesmierne kompaktne, no je to poriadny kus auta. Na dĺžku má 4 685 mm, na šírku 1 880 a na výšku 1 550 mm. Rázvorom náprav 2 900 mm prerastá dokonca aj veľké Sorento. Klesajúca línia strechy s neprehliadnuteľným spojlerom a krátke previsy dodávajú EV6 športový šmrnc. Zároveň je tu ale väčšia svetlá výška, prinášajúca viac odolnosti a univerzálnosti. Za pozornosť stojí „tigria tvár“, ktorú tvoria matrixové LED svetlá, prvýkrát s vyrezávaním tieňov, ako aj inovatívna kapota, nahrádzajúca klasické blatníky. A potom tu máme 20-palcové disky obuté relatívne vysokým profilom 225/45. Práve veľké kolesá taja skutočné rozmery EV6.
Veľkorysý rázvor náprav priniesol EV6 rozmernú kabínu. Ale priestor v štýle Enyaqu iV zas nečakajte. Športový strih predsa len uberá z priestoru, čo cítiť najmä zo skromnejšej rezervy nad hlavou. Palubná doska nesie dvojicu 12,3-palcových zakrivených displejov prekrytých spoločným sklom. Oceňujeme brilantné rozlíšenie, no je škoda, že prístrojový panel neponúka klasické analógové zobrazenie. Pritom v konvenčných modeloch vrátane plug-in hybridov ho má Kia dovedené priam do dokonalosti. Zobrazenie akýchsi 3D vĺn je možno efektné, ale odčítanie rýchlosti z čísiel nepoteší. To je už lepšie sústrediť sa na veľký head-up, ktorým si môže EV6 merať sily s BMW či Mercedesom-Benz. Naopak, oceňujeme, že tlačidlá tempomatu, palubného počítača a audiosystému na dvojramennom volante prevzala Kia z konvenčných modelov, takže tu vás žiadne prekvapenie nečaká.
Veľa displejov, málo tlačidiel
Infotainment vás nadchne rýchlymi reakciami, prehľadným menu aj výborným zobrazením funkcií dojazdu a nabíjania. To je dôležité pre bezproblémovú prevádzku elektrických áut. Chce to však cvik, pretože klasických hardvérových tlačidiel predsa len ubudlo. Vstup do hlavných vetiev menu vyriešila Kia originálnym spôsobom. EV6 má totiž pod displejom lištu s dvojitou funkcionalitou. Kapacitné tlačidlá zobrazujú buď funkcie klimatizácie, alebo hlavné položky menu – navigáciu, rádio, médiá alebo rýchly vstup do menu nastavení. Má to ale háčik. Funkcionalita sa prepína maličkými kapacitnými tlačidlami, čo za jazdy odpútava pozornosť. Sympatické je zachovanie aspoň dvoch analógových ovládačov na krajoch. Vo funkcii klimatizácie nimi nastavujete teplotu a vo funkcií menu hlasitosť audiosústavy. Ak si ale funkciu popletiete, čo sa môže ľahko stať, tak si namiesto hlasitosti prestavíte teplotu alebo naopak.
Stredová konzola sa doslova vznáša medzi sedadlami, spolu s otočným ovládačom „prevodovky“, štartovacím tlačidlom, ale aj dvoma držiakmi nápojov, lakťovou opierkou a perfektne umiestnenou indukčnou nabíjačkou smartfónov. Pod ňou ešte ostalo miesto na priam obriu schránku na ďalšie predmety, čo príde nepochybne vhod. Nabíjať si tu môžete ďalšie zariadenia – je tu USB aj USB-C port. Konzola má ale predsa len chybičku krásy. Pri práci s infotainmentom alebo spomínanou lištou si často nechtiac dlaňou zapnete vyhrievanie sedadiel, ich ventiláciu či vyhrievanie volantu. Práve na konci konzoly sú totiž situované veľmi citlivé kapacitné tlačidlá bez akejkoľvek haptickej odozvy. A verte, že sa to stáva často.
Kufrom neočarí, má ich však dva
Sedadlá sú veľmi pohodlné. Skvelé ale je, že nastavovať sa dá nielen ich výška ale aj sklon. Za volantom síce sedíte o čosi vyššie ako v bežných autách, ale od kolmej polohy, typickej pre SUV, má EV6 naozaj ďaleko. Skôr si pripadáte ako v kupé. Túto atmosféru umocňujú futuristické opierky hláv, ambientné osvetlenie, ktoré mení farbu z tyrkysovej cez modrú až po cyklámenovú v závislosti od zvoleného jazdného režimu. Ani EV6 sa však nevyhlo chronickej chorobe nových áut – príliš širokých predných stĺpikov, za ktoré sa vám pokojne skryje na križovatke celý kamión. Pomôcť majú asistenčné systémy, lenže – vidieť je vidieť. A to nehovoríme o výhľade vzad cez uzučký priezor prudko skloneného zadného okna. Mnohé zachraňujú veľké spätné zrkadlá.
Vzadu je EV6 na priestor o čosi skúpejšia. Na nohy je síce miesta dosť, no keďže sedadlá sú uchytené vyššie ako tie predné a strecha klesá nadol, nad hlavou je rezerva naozaj minimálna. Sesterský Hyundai Ioniq 5, nehovoriac o Škode Enyaq, je v tomto smere oveľa štedrejší. Pomáha aspoň nastavenie sklonu operadiel v rozsahu približne 15 stupňov. Pri tom najkomfortnejšom pribudne nad hlavou pár milimetrov. Pochopiteľne, na úkor kufra. A ten je asi tou najslabšou stránkou EV6. Objemom 520 litrov sa na českú konkurenciu nechytá a pár litrami zaostáva aj za Ioniqom 5. Stráca najmä na tom, že podlaha je kvôli zadnému elektromotoru umiestnená relatívne vysoko. Z objemu tiež uberá prudko sklonené zadné veko. Snaha vydolovať z geometrie kufra každý liter je ale jasná, keď sa pozriete na maximalizovaný priestor okolo vnútorných blatníkov.
Oceňujeme tiež operadlá delené v pomere 40 : 60, po ktorých sklopení priamo z kufra vzniká takmer vodorovná ložná plocha. Potom zvládne EV6 1 300 litrov batožín. K tomu je k dispozícii otvor na lyže. A pozor! EV6 časť tohto hendikepu doháňa vychytávkou, ktorou sa môže pochváliť len málo elektromobilov. Pod prednou kapotou ukrýva zadokolka druhý kufor s objemom 52 litrov. Ten je až o 32 litrov väčší v porovnaní s dvojmotorovou verziou. Zmestí sa tam viac než len nabíjací kábel alebo lekárnička. Takže celkovým objemom 572 l sa EV6 so zadným náhonom nakoniec dotiahne na súperov z dielne koncernu VW. Len je usporiadaný trochu inak, lepšie povedané, menej prakticky. Pre celkový objem po sklopení operadiel to už ale neplatí. Český súper je na tom so svojimi 1 711 litrami neporovnateľne lepšie.