Jeden motor stačí
Nami testovaná Kia EV6 RWD používala zadný elektromotor s výkonom 168 kW a krútiacim momentom 350 Nm. V porovnaní s GT-line, ktorá disponovala 239 kilowattmi to nie je zďaleka taká šelma, ale na dynamiku sa určite sťažovať nebudete. Stovku dá „zadokolka“ za 7,3 sekundy a so zrýchľovaním skončí pri údaji 185 km/h, čo je vo svete elektromobilov veľmi slušná hodnota. Šprinty z miesta sú naďalej očarujúce, ale aj vo vyšších rýchlostiach má EV6 RWD chuť akcelerovať, čo sa zíde napríklad pri predbiehaní. Ešte viac z nej „vyžmýkate“ v jazdnom móde Sport, keď reaguje na plyn citeľne ostrejšie. Ak by vás tichý pohon príliš nudil, vybrať si môžete z niekoľkých syntetických zvukov, o ktoré sa postará aparatúra – voliť sa dá futuristická zvuková kulisa alebo prirodzený či zosilnený zvuk elektromotora.
Po viacerých experimentoch sme ale túto „fičurku“ vypli a užívali si ticho, ktoré vedia vyčarovať len elektromobily. Zvlášť ak majú dobre izolovaný podvozok a dobrú aerodynamiku. A to EV6 má. Skôr než dynamicky vás však toto auto motivuje jazdiť ekonomicky. Čoskoro začnete používať päťstupňovú rekuperáciu krídelkami namiesto bŕzd a skúšať, kam až sa dá stlačiť spotreba energie. V zime je ale dosahovať rekordy ťažké. Dlhodobý priemer spotreby za 4 700 km (aj mimo nášho testu) sa vyšplhal na 24,2 kWh na 100 km. To neznie práve lákavo. V lete sme mali s výkonnejšou dvojmotorovou GT-Line dlhodobý priemer 17,8 kWh. To je daň za teplo v kabíne v tuhých mrazoch. Aj pri tejto spotrebe však dosiahnete bezproblémový dojazd vyše 300 km. Priebežne sme však dosahovali aj oveľa priaznivejšie spotreby.
Cesta z Bratislavy do Tatier si vypýtala síce spomínaných 24 kWh, ale späť to bolo necelých 21 kWh na 100 km. Najnižší priemer bol 16,8 kWh na ceste z Bratislavy do Komárna a späť. Teplota stúpla na šesť stupňov nad nulou. Z kratšieho zimného dojazdu si však netreba robiť extra ťažkú hlavu, pretože 800 V architektúra znamená rýchle nabíjanie. Aj to je síce pomalšie ako na jar či v lete, ale stále rýchlejšie ako pri nemeckých či francúzskych konkurentoch. Veď EV6 podporuje nabíjanie výkonom až 240 kW. Na 300 kW nabíjačke sme napríklad nabili z 30 minút 41,2 kWh, teda energiu asi na 200 km jazdy. Nabíjali sme ale od 48 do 94 %, takže nabíjacia krivka klesala a končila s výkonom 31 kW. Len pre zaujímavosť, v lete sa nám podarilo na supernabíjačke dostať do batérie za 20 minút neskutočných 58 kWh!
Za volantom netrpíte
Jazdne vás EV6 určite nesklame. Na váhe má síce 1 910 kg, ale vo svete elektromobilov to nie je žiaden extrém. Pomáha nízke ťažisko, široké pneumatiky aj presné a strmé riadenie. Takže serpentíny vymetá tento elektromobil bez odvrávania. Zadný náhon vám dokonca prinesie potešenie pri výjazdoch zo zákrut. Ale, samozrejme, pred nadváhou treba mať istý rešpekt. Sympatické je, že napriek solídnej stabilite z vás EV6 nevytrasie dušu. Podvozok je síce naladený tuhšie a bez adaptívnych tlmičov, ale systém pruženia využíva ďalší piest, ktorý reguluje silu tlmenia pri spätnom odskoku. To znamená dobrú filtráciu nerovností. Jednoducho, EV6 je slovom do bitky. Obavy z nej má aj koncern Volkswagen. Veď EV6 sa nabíja rýchlejšie ako ID.3 či ID.4 a ich deriváty s logami Škoda, Seat alebo Audi.
Čítajte viac Test: Kia EV6 GT-line – kórejský 'Taycan' rúca predsudkyA čo si za EV6 Kia pýta? Nie je to lacná hračka, ale pri elektrických autách sme si už na vyššie ceny zvykli. Základná verzia so zadným náhonom a menšou batériou (58 kWh) začína na 49 990 eurách. Náš exemplár s väčšou batériou a v stupni vybavenia Earth je ešte drahší – bez príplatkov stojí 58 290 eur. To je viac ako napríklad najluxusnejšie SUV Kie – Sorento Platinu s dieselovým motorom 2,2 CRDi a pohonom oboch náprav. Škoda, že EV6 od svojho uvedenia na trh zdraželo. V roku 2021 začínala identická verzia RWD 77,4 kWh na 52 290 eurách. Na druhej strane dostávate veľmi dobre vybavené auto s kompletným balíkom asistenčných systémov, adaptívnymi reflektormi, ventilovanými prednými a vyhrievanými zadnými sedadlami, ambientným podsvietením či elektricky ovládaným zadným vekom.