Predaje áut na Slovensku síce v uplynulom roku medziročne mierne narástli, no v celej EÚ pre zmenu mierne klesli. Vzhľadom na nie príliš optimistické čísla prekvapí, ako sa v roku 2022 darilo Cupre. Tá medziročne svoj predaj zdvojnásobila a dostala sa na hranicu 150-tisíc áut. Tejto španielskej značke, ktorá vznikla pôvodne odčlenením športovej divízie od materského SEAT-u sa v uplynulom roku veľmi dobre darilo aj na Slovensku.
Born alebo ako sa zo Seatu stala Cupra
Cupra bola na našom trhu druhou najrýchlejšie rastúcou značkou, pričom medziročne svoje predaje zvýšila približne o 115 percent (zo 146 áut v roku 2021 na 314 v roku 2022). A to dosiahla prakticky s jediným modelom – Formentorom. Teraz prichádza do predaja ďalšia originálna Cupra, navyše elektrická.
Pôvodne mala byť SEAT-om, no automobilka sa tento model rozhodla prenechať Cupre. A z nášho pohľadu spravidla dobre. Pod touto značkou, ktorej momentálne ide karta, by mal byť elektrický Born úspešnejší. A čo je to vlastne za auto?
Fakticky ide o koncernovú dvojičku elektrického Volkswagenu ID.3, oba modely schádzajú v Nemecku z rovnakej výrobnej linky. Rozmery sú prakticky identické, posúďte sami:
Cupra Born verzus VW ID.3
– | Cupra Born | VW ID.3 | Rozdiel |
---|---|---|---|
Dĺžka (mm) | 4 322 | 4 264 | + 68 |
Šírka (mm) | 1 809 | 1 809 | 0 |
Výška (mm) | 1 540 | 1 537 | + 3 |
Rázvor (mm) | 2 771 | 2 770 | + 1 |
Zákl. cena (€)* | 44 280 | 44 490 | – 210 |
*pri oboch modeloch ide o verziu s výkonom 150 kW a s batériou s využiteľnou kapacitou 58 kWh
Len pre zaujímavosť – v januári tohto roku sa na Slovensku predalo 105 elektromobilov, čo je pomerne úbohé číslo, no pri absencii akejkoľvek podpory ich predaja sa mu nemožno diviť. Zhodou okolností o Born aj ID.3 bol rovnaký záujem. Z oboch sa predali tri kusy.
Našťastie nejde pri týchto autách o identické kópie. Born dostal úplne inú prednú masku, ktorá pôsobí dynamickejšie, respektíve športovejšie a podobné je to aj pri pohľade zozadu – prepojené zadné svetlá, ostrejšie uhly a výraznejší interiér pôsobia emotívnejším dojmom než uhladený imidž ID.3.
Rozdielne je spracovaný aj interiér. Jeho základné rozvrhnutie je síce pri oboch modeloch rovnaké, no tam, kde dizajnéri Volkswagenu volili decentné riešenia, Cupra oveľa viac experimentuje s rôznou štruktúrou povrchov, kontrastným prešívaním a samozrejme, nechýbajú elegantné doplnky v medenej farbe. Z nášho pohľadu Cupra pôsobí na emócie oveľa viac než konzervatívnejšie poňatý VW ID.3.