Keď prémiový neznamená nepraktický
Vzadu ponúka GLC veľkorysejšie pomery ako vpredu. Aspoň pocitovo. Dosť miesta máte na nohy, na chodidlá aj nad hlavou. To napriek tomu, že naše GLC bolo vybavené panoramatickým strešným oknom, ktorého mechanizmus uberá z výšky stropu. Očakávali by sme však o čosi dlhšie „sedáky“ a v tejto triede možno aj polohovateľný sklon operadiel. Zadní cestujúci majú k dispozícii samostatný panel 4-zónovej klimatizácie aj širokú lakťovú opierku. V dokonale čalúnenom kufri pribudlo medzigeneračne 50 litrov. Pod elektricky výklopným vekom je ich spolu 620. Na prvý pohľad to tak ale nepôsobí, pretože dvojitá podlaha zarovnáva nakladaciu hranu. Pod ňou je ešte veľa miesta, i keď časť z neho zaberá batéria mild-hybridného pohonu.

Operadlá, dlené v „prémiovom“ pomere 40 : 20 : 40 sklopíte priamo z batožinového priestoru spínačom elektrickej poistky. Potom vzrastie objem na 1 680 litrov. Navyše vznikne vodorovná ložná ploche bez rušivých schodov. Späť treba operadlá vyklopiť manuálne. Ak máte pneumatický podvozok, ako my, GLC vám uľahčí nakladanie znížením zadnej časti karosérie asi o päť centimetrov. Stačí podržať tlačidlo na bočnej strane kufra. Je to nesmierne praktická funkcia, pretože nakladacia hrana klesne na úroveň bežných kombi. Potom sa vozidlo vráti do štandardnej výšky, takže s opačným procesom sa už zaoberať nemusíte.
Štyri valce stačia, ale nadchnú len spotrebou
Štvorvalec 220d patrí k najpopulárnejším naftovým motorom Mercedesu-Benz. Mimochodom, ak by ste dostali chuť na 6-valec, máte smolu. GLC, tak ako aj nová trieda C, žiadne neponúka. To je možno škoda, pretože konkurenčné BMW ho v SUV X3 stále má. V najnovšom GLC prešiel motor veľkou premenou. Je totiž štandardne vybavený mild-hybridnou technológiou. Asistuje mu štartér-generátor s výkonom až 17 kW a krútiacim momentom 200 Nm. Celkový výkon motora je 145 kW pri 3 600 otáčkach. Krútiaci moment kulminuje hodnotou 440 Nm pri 1 800 otáčkach. Pri pohotovostnej hmotnosti dvoch ton nemožno očakávať extra športové zážitky, ale aj vďaka zamatovo radiacemu 9-stupňovému automatu, ktorý je pre GLC štandardom, sa na dynamiku sťažovať nebudete. Z potenciáli motora vie vyžmýkať maximum.

Na stovku zrýchľuje GLC 220d za rovných osem sekúnd. Aj pri vyšších rýchlostiach vie stále poskytnúť dostatok rezervy. Motor je lepšie odhlučnený ako v minulosti, ale jeho zvuk vo vyšších otáčkach vás príliš neokúzli. Aj preto by 6-valec dával zmysel. Na druhej strane sa vie odvďačiť nízkou spotrebou. Tú ešte zredukoval mild-hybridný systém, asi najlepší aký sme doteraz zažili na vlastnej koži. Auto po zložení nohy z plynu okamžite plachtí s vypnutým motorom, aj pri vysokých rýchlostiach. Opätovný štart necítiť, pretože prebehne doslova v zlomku sekundy. Ak sa dotknete brzdy, spustí sa rekuperatívne brzdenie. Mimochodom, rekuperácia je spriahnutá s čítačkou dopravných značiek a navigáciou. Takže ak idete nad povoleným limitom a dáte nohu dole z plynu, rekuperácia vás spomalí. Po dosiahnutí legálnej rýchlosti sa rekuperatívne brzdenie okamžite deaktivuje, motor sa vypne a auto pokračuje ďalej v plachtení.

Výsledkom sú čarovné čísla spotreby. Mercedes-Benz udáva priemer 5,9 litra. Ten náš bol o čosi vyšší ale v chladnom počasí. Na palubnom počítači svietila číslovka 6,9 litra za posledných 1 700 km a neustále klesala. Čo zažil testovací exemplár pred príchodom do našej redakcie netušíme. S ľahkou nohou na plyne tipujeme, že konzumáciu sa dá zredukovať asi na 6,5 litra. Možno vás to neohuruje, ale bavíme sa o SUV s pohotovostnou hmotnosťou dvoch ton, automatickou prevodovkou a stálym pohonom oboch náprav 4Matic (45 : 55 %), ktoré sme testovali v zime. Takže aj 6,9 litra je krásny výsledok. Na trase Bratislava-Myjava a späť, aj s diaľničnými úsekmi, sme mali napríklad priemer 6,2 litra a pri jazdách po okreskách na Záhorí dokonca 5,9 litra.
Jazdí ako obratný hatchback
Jazda s GLC je veľmi príjemná. Pneumatické odpruženie vás síce nerozmaznáva extra pohupovaním, ale dokáže s bravúrou „žehliť“ nerovnosti. Za volantom pritom cítite istotu. Napokon, riadenie zadných kolies, ktoré je ďalšou vychytávkou nového GLC, potláča v zákrutách pretáčavé aj nedotáčavé tendencie. Akoby ste ani nesedeli v SUV. Riadenie je presné a v športovom režime aj s potrebnou dávkou spätnej väzby. Karoséria sa nakláňa minimálne. Pri parkovaní zas máte pocit, že sedíte v klasickom hatchbacku. Natáčanie zadných kolies v uhle 4,5 stupňa robí divy. A pomáha aj úžasná parkovacia kamera s viacerými druhmi zobrazenia. No ak sa vám s parkovacím manévrom nechce trápiť, je tu asistent, ktorý to zvládne za vás. Stačí určiť miesto a polohu.

V teréne zas príde vhod možnosť zvýšiť svetlú výšku zo 170 až na 240 mm. Aj off-roaodvý mód v menu Dynamic Select naznačuje, že s prašnými cestami to GLC myslí celkom vážne. I keď predstava dobrodružstva v prírode s autom za 86 694 eur tak trochu desí. Až k tejto cenovke sa zo základných 60 420 eur vyšplhal náš testovací exemplár nabitý prakticky maximálnou výbavou. Veď len paket AMG Line Premium Plus s exteriérovými a interiérovými doplnkami, ako aj svetlami Digital Ligt stojí 12 420 eur, riadenie zadných kolies s pneumatickým odpružením 3 348 eur, rozšírený balík asistentov 2 916 eur a napríklad AMG disky 1 020 eur.