V čase, keď všetky európske automobilky rodinné vany nezmyselne elektrifikujú a unifikujú alebo rovno vyraďujú z portfólia, si Hyundai dovolil niečo priam rúhačské. Do Európy priviezol úplne nový van, ktorý má pod kapotou výlučne naftový motor a k tomu má ešte aj pohon 4×4. Reč je o modeli Staria, s ktorým sme mali možnosť stráviť jeden celý deň.
Ďaleko od mainstreamu
A nejde o nejaký derivát existujúceho modelu. Staria je vyvinutá nanovo, stojí na rovnakej platforme ako Santa Fe, má extravagantný dizajn a je nabitá modernými technológiami. Je to model, ktorý pokojne môžete nazvať väčším MPV alebo menším vanom. S dĺžkou 5,26 metra, bezmála dvojmetrovou šírkou a rázvorom 3,27 je to všetko iné, len nie malé auto.
Na prvý pohľad Staria upúta niečím, čo by sme nazvali retro-futuristickým vzhľadom. Vzadu má totiž obrovské vertikálne orientované pixelové svetlá, ktoré vám okamžite pripomenú sci-fi filmy z osemdesiatych rokov minulého storočia. Naopak, masívna predná maska s projektorovými LED svetlami, nad ktorými sa tiahne cez celú šírku prednej kapoty úzky svetelný pás, vám bude evokovať tie súčasné sci-fi.
Zboku vidieť, že auto má obrovské presklené plochy presvetľujúce interiér. Aké sú skutočne veľké, si však uvedomíte, keď si sadnete za volant. Spodná časť bočných okien vám totiž začína už tesne nad úrovňou stehien. Sedíte naozaj vysoko, takže výhľad z auta je výborný všetkými smermi, dokonca aj nahor. V top verzii Luxury, s ktorou sme mali možnosť stráviť jeden deň, má totiž nad prednými sedadlami jednu presklenú strechu a nad druhým a tretím radom ďalšiu.
Testovaná 7-miestna Staria mala nezvyklé usporiadanie sedadiel 2 + 2 + 3. To preto, že v strednom rade sú dve komfortné vyhrievané a odvetrávané kožené kreslá, ktoré sa dajú sklopiť aj do lehátkovej polohy. Vzadu je trojmiestna lavica, ktorú možno posúvať rovnako ako všetky ostatné sedadlá v aute, pričom na nej môžete sklopiť nielen operadlá, ale vyklopiť nahor aj sedáky – podľa toho, ako potrebujete prispôsobiť sedenie a nákladný priestor. Chybičkou krásy je, že zadné sedadlá možno vybrať len pomerne komplikovane a bez nástrojov to nejde.
Ako vodič máte vždy dokonalý prehľad o tom, čo sa deje za vami, pretože v aute je aj širokouhlá vnútorná kamera, ktorej obraz zachytávajúci celý interiér si môžete prepnúť na centrálny 10,25-palcový displej infotainmentu. Ďalší desaťpalcový displej má vodič pred sebou vo forme digitálneho prístrojového štítu s prispôsobiteľnou grafikou. Odkladacích priestorov je v tomto aute naozaj neúrekom, okrem skrinky pred spolujazdcom sú napríklad v hornej časti prístrojovej dosky ďalšie dve otváracie skrinky.
Vnútorný priestor v Starii je naozaj obrovský. Medzi vodičom a spolujazdcom je stredová konzola, ktorá svojou veľkosťou a aj objemom skôr pripomína nočný stolík. Keďže všetky (kožené) sedadlá možno posúvať, aj pri sedemmiestnom obsadení majú všetci pasažieri, vrátane tých v treťom rade, dosť miesta. Daňou za to je samozrejme absencia kufru, ktorý sa pri najkomfortnejšom rozostupe sedadiel stáva v podstate len symbolickým. Do tretieho radu sa nastupuje v pohode cez zadné posuvné dvere, vojdete tam dokonca aj uličkou medzi sedlami v druhom rade. Vnútorný priestor tohto auta je naozaj obrovský.