Začalo to úžasnými vrcholovými modelmi Seatu. Ateca Cupra či Leon Cupra s nadupanými dvojlitrovými motormi očarili publikum. Aj preto sa z Cupry stala v roku 2018 samostatná značka. A potom prišiel Formentor, prvý autorský model, ktorý nikdy nedostal a ani nedostane logo Seatu. Najprv so silnými motormi, no potom aj s celkom bežnou koncernovou technikou – dieselom 2,0 TDI a dokonca s benzínovým 4-valcom 1,5 TSI. Formentor sa tak stal oveľa dostupnejší. Bol to krok správnym smerom. Ako je to však s Cuprou Leon, ktorá zamierila tiež k nižším výkonom, no pritom si môžu zákazníci dopriať takmer identickú techniku lacnejšie aj od Seatu – dokonca s prívlastkom FR? Presne to sme sa snažili zistiť pri teste novej slabšej verzie Cupry Leon. Je to vôbec ešte Cupra?
Čítajte viac Test: Cupra to vie aj s elektromobilmi. Porovnali sme dve verzie BornuDizajn na jednotku, len tie výfuky…
Do rúk sa nám dostal exemplár s vínovočerveným lakom Desire Red a 18-palcovými diskami, jednými z najkrajších, s akými sme sa v poslednom čase stretli. Kým však červený odtieň karosérie je za príplatok, parádne osemnástky sú súčasťou sériového vybavenia. Podobne ako lesklé čierne doplnky či zrkadlá vo farbe Dark Aluminium. Ten istý odtieň nájdete aj na leme masky. V základe pridáva Cupra športové nárazníky, zadný difúzor, väčší strešný spojler, ale aj predné full-LED svetlá a zadné dynamické smerové svetlá. Samozrejme, prednú masku a zadné veko zdobí bronzové líščie logo. Celkovo vydarený dizajn Leonu posunul tento „tuning“ na ešte vyššiu úroveň. Až na vskutku trápne falošné výfuky. Tu mohli dizajnéri Cupry zapracovať oveľa viac.
Viditeľné čierne „záslepky“ umiestnené príliš plytko sa imidžu Cupry, ktorá loví vo vodách entuziastov, naozaj nehodia. Pri Seate by to neprekážalo, ale toto je iný prípad. Napokon, taká Mazda vám dopraje dva chrómové výfuky aj v kompaktných modeloch. Ani kabína sa nevyhla zmenám. V porovnaní s bežným Leonom je kvalitatívny posun viditeľný na prvý pohľad. Cupra Leon láka športovým zrezaným volantom s perforovaným koženým poťahom. Extra sú aj sedadlá, síce nie nekompromisne športové, ale so slušným bočným vedením v zákrutách. Palubnú dosku so štrukturovaným povrchom zdobia bronzové dekorácie, napríklad v oblasti prieduchov ventilácie. Odlišné je aj prešívanie výplní dverí.
Celé to dopĺňa ambientné podsvietenie a bohatšie vybavenie. Napríklad sériový 10,25-palcový kokpit, 10-palcový infotainment, bezkľúčový prístup a štartovanie, ako aj elektrochromatické vnútorné spätné zrkadlo. Zvlášť digitálny prístrojový panel oplýva oveľa precíznejšou grafikou, než požíva koncernová Škoda v Octaviách, vrátane RS. Oceňujeme aj dotykovú centrálnu obrazovku, nielen jej rozlíšenie, ale aj rýchlosť reakcií. Na vrchnej časti displeja je navyše lišta pre rýchly prístup k funkciám klimatizácie alebo vyhrievania sedadiel. Bezchybné je tiež zrkadlenie smartfónov cez Android Auto a Apple CarPlay. Chýbajú len klasické USB porty. Prednosť dostali tie „céčkové“.
Auto na každý deň
Napriek tomu, že za volanom Cupry Leon sa cítite takmer ako v kokpite hothatchu vrátane dobrého výhľadu cez relatívne úzke predné stĺpiky, čo dnes nebýva zvykom, ani ona sa nevyhla ergonomickým chybičkám. Miniatúrny neosvetlený joystick dvojspojkovej prevodovky aj neosvetlená dotyková lišta pre reguláciu hlasitosti rádia a zmeny teploty, sú nešťastným dedičstvom Golfu ôsmej generácie, ktoré vám v noci komplikuje život. Podobne je to s tlačidlami svetiel, utopenými naľavo od volantu. Niekdajší otočný spínač bol omnoho intuitívnejší. Priestorovo sa Cupra Leon nelíši od bežného Leonu. Sťažovať sa nebudete vpredu ani vzadu. Zvlášť na zadných sedadlách oceníte dostatok miesta na nohy aj na chodidlá. Dostatočne dlhé sú aj „sedáky“, hoci by mohli mať o čosi prudší sklon, aby lepšie podopierali stehná.
Pod zadným vekom je vskutku hlboký batožinový priestor s objemom 380 litrov, čo je slušné. O nejakej variabilite však nemôže byť ani reči. Tu sa Cupra ani len nesnaží konkurovať Škode. Nehľadajte tu dvojitú podlahu ani háčiky na fixáciu tašiek. Dvojitú podlahu si dokonca vo verzii 1,5 eTSI nemôžete ani doobjednať. To je prekvapivé, pretože batéria mild-hybridného systému je schovaná pod sedadlom spolujazdca, takže by jej inštalácii nič neprekážalo. Navyše je tu priestorovo nenáročná zadná náprava, ale o tom až neskôr. Zato oceňujeme, že Cupra Leon má v sérii, ako jedno z mála áut, dojazdové rezervné koleso namiesto nešťastnej lepiacej súpravy. Pri aute, ktoré aspoň naoko zvádza k dynamickejšej jazde, je to skvelé riešenie.