Ako prvé sa asi o BMW X7 nedá napísať nič iné než to, že ide o obrovské a naozaj impozantné auto. Nielen na prvý pohľad, ale aj v reči konkrétnych čísiel. Dlhé je takmer 5,2 metra, široké rovné dva metre a ponúka naozaj obrovský rázvor 3,1 metra. Samozrejme, ako sa na najväčšie a najluxusnejšie mníchovské SUV patrí, je doslova nabité hi-tech výbavou a rôznymi luxusnými prvkami, čo sa odráža aj na pohotovostnej hmotnosti, blížiacej sa hranici 2,7 tony.
Osemvalce ešte žijú
V prípade tohto auta je však hmotnosť absolútne zanedbateľným údajom, o ktorý možno prejaviť maximálne zdvorilostný záujem. Pod kapotou testovaného BMW X7 M60i xDrive sa totiž skrýva výkonný 530-koňový benzínový osemvalec s objemom 4,4 litra kombinovaný s 8-stupňovým automatom. S týmto agregátom sa auto správa, akoby vážilo o tonu menej.
V rámci „honu na emisie“, ktorý v Európe pri osobných autách nabral až fanatické rozmery, je zázrak, že takéto motory ešte aspoň pri niektorých topmodeloch zostali v ponuke.
V prípade testovaného auta ide o najvýkonnejšiu verziu najväčšieho mníchovského SUV, aké je v súčasnosti v ponuke. Využíva 48V mild-hybridnú architektúru s elektromotorom s výkonom 9 kW, ktorý BMW v rámci systémového výkonu nijako nezohľadňuje.
Auto má aj inteligentný pohon všetkých kolies s elektronicky riadenou viaclamelovou spojkou, ktorý podľa aktuálnej situácie rozdeľuje výkon medzi predné a zadné kolesá, pričom uprednostňuje zadnú nápravu, kam môže smerovať až 100 percent výkonu.
S týmto agregátom pod kapotou je maximálna rýchlosť auta obmedzená na 250 km/h a šprint na stovku zvládne výrazne pod 5-sekundovou hranicou, čo sú parametre takmer superšportu. Asi každému napadne ako jedna z prvých otázok: koľko, preboha, takéto monštrum „žerie“? Pravdupovediac – dosť. My sme sa dostali s priemernou spotrebou na hranicu 15 litrov.
Kto si však môže dovoliť auto so základnou cenou takmer 100-tisíc eur (model BMW X7 40i xDrive s výkonom 280 kW), asi ekonomiku prevádzky príliš nerieši. Len pre zaujímavosť – základná cena „našej“ testovanej verzie M60i xDrive bola 125 360 eur a testované auto aj so všetkou výbavou navyše stálo viac než 155-tisíc eur.
Keďže obľúbeným športom väčšiny automobiliek v priebehu posledných rokov je prepisovanie cenníkov takmer na týždennej báze, samozrejme nahor (česť výnimkám), tak v čase, keď tento materiál čítate, už môžu byť odlišné.
Ale späť k vyššie uvedenej spotrebe – 15 litrov vyzerá ako pomerne vysoké číslo, najmä ak sme väčšinu času jazdili (takmer) predpisovým štýlom. Pravdou však je, že sa bavíme o 2,7 tony vážiacom 7-miestnom SUV s výkonom 390 kW, respektíve 530 koní a maximálnym krútiacim momentom 750 Nm dostupným už od 1 800 otáčok. Navyše sme jazdili v pomerne chladnom počasí a s autom obsadeným tromi až štyrmi ľuďmi.
K ostrej jazde neláka
Aj keď píšeme o úctyhodných dynamických parametroch tohto auta, pravdou je, že k nejakej dynamickej jazde vôbec neláka. Je to veľké, možno až trochu opulentné SUV, ktoré je vo všetkých ohľadoch nastavené tak, aby ste si v ňom mohli užívať počas jazdy maximálny komfort. Oceníte to počas dlhších jázd, keď vás neunavuje – a to si ani nemusíte zapínať masážne sedadlá. Ono – aj tak sa nám zdalo, že masáž a ani „revitalizačné“ programy nefungujú úplne efektívne, sedadlá vás skôr symbolicky „pošťuchovali“, než naozaj masírovali.
Ďalším komfortným prvkom je vzduchový podvozok s aktívnymi stabilizátormi, pričom auto aktívne skenuje cestu vpredu a podľa jej povahy (kvality) v predstihu upravuje tlmiče, takže o nejakých nerovnostiach prakticky ani neviete.
Taktiež v zákrutách sa auto nakláňa len minimálne, aj keď svoju hmotnosť a hybnosť úplne poprieť nemôže, fyzika jednoducho nepustí. Život vám uľahčí – najmä v meste a pri parkovaní aj natáčacia zadná náprava. Parkovanie toho naozaj veľkého auta však pokojne môžete prenechať aj parkovaciemu asistentu, funguje výborne.
BMW X7 v testovanom prevedení však nie je len o „sightseeingu“, je schopné aj dynamickej jazdy. Vo výbave máte okrem už spomínaného natáčania zadných kolies a adaptívneho vzduchového odpruženia na oboch nápravách aj M športový diferenciál, M športový brzdový systém a M športový výfukový systém, všetko už v základnej cene. A nezabúdajme na 750 Nm krútiaci moment dostupný už pri 1 800 otáčkach, ktorý má svoju výpovednú hodnotu sám osebe.