Pokračovanie článku: Test: SsangYong Rexton - toto auto sa cenou zaseklo v minulosti

Diesel ako má byť

Pri Rextone si s výberom motora lámať hlavu naozaj nemusíte. Pod kapotou pracuje jediný motor – a presne taký ako off-roadu najviac svedčí. Štvorvalcový diesel 2,2 e-XDI vlastnej konštrukcie má po modernizácii výkon zvýšený na 149 kW, ktoré vrcholia už pri 3 600 otáčkach za minútu. Aj maximum krútiaceho momentu 441 Nm je situované príkladne nízko – od 1 600 otáčok. Takže motor si rád pradie pri nízkych otáčkach, v čom mu pomáha aj 8-stupňový automat dodávaný Hyundaiom. Ide o klasiku s hydrodynamickým meničom, čo znamená, že radenie je priam zamatové. Na manuálny režim si ani nespomeniete. Prekvapí, že hoci má Rexton na váhe 2 070 kg, rozhodne nepôsobí ako lenivé auto. Reakcie na plyn sú nečakane pohotové. Ani pri predbiehaní nebudete prežívať stresy. Dlhodobá jazda diaľničným tempom? Rextonu nijako neprekáža. Stále má dostatok výkonovej rezervy, ako by mal motor objem aspoň 2,5 litra.

Štvorvalcový naftový motor  2,2 e-XDI má 149 kW... Foto: PILC LUBOS
SangYong Rexton - test 2023 Štvorvalcový naftový motor 2,2 e-XDI má 149 kW a krútiaci moment 441 Nm. Možno to neznie vábne na auto s hmotnosťou tesne nad dve tony, ale s dynamikou Rexton problémy naozaj nemá. Pomôže aj nový 8-stupňový automat.
SsangYong Korando 1.5 Turbo GDI (2023) Čítajte viac Test: SsangYong Korando. Auto, ktorého by sa mali európske SUV začať báť

Posádka si to užije, pretože agregát je vynikajúco odizolovaný od kabíny. A aj keď ho občas počuť, má príjemný zvuk. Asi čakáte, že dvojtonový off-road si bude za svoje služby pýtať hordy paliva. Skutočnosť je však milým prekvapením. Náš priemer dosiahol 9,1 litra na 100 km. Na diaľnici sa Rexton síce priblíži desiatim litrom, ale ako náhle sa dostanete na okresky padá spotreba prudko nadol k ôsmim či dokonca siedmim litrom. V meste je to opäť asi deväť. V lete môže priemer klesnúť k ôsmim litrom. Nezabúdajme, že sa bavíme o veľkom a luxusnom krížniku. Nejaké tie deci by možno ešte vedel ušetriť ekonomický jazdný mód s plachtením, ten ale Rexton nemá. Vystačiť si musí z režimami Normal, Sport a Snow. Po zložení nohy z plynu tak vždy brzdí motorom.

Po týždni bola naša priemerná spotreba 9,1... Foto: Tomáš Andrejčák
SsangYong Rexton - test 2023 Po týždni bola naša priemerná spotreba 9,1 litra. Boli v nej zahrnuté krátke mestské úseky v chladnom počasí, diaľnica aj okresky. Na luxusné SUV či skôr off-road je to veľmi dobrý výsledok.

Podvozok na asfalt aj šotolinu

Podvozok, ktorý je mixom off-roadu a SUV vám na cestách dopraje nečakaný komfort. Malé nerovnosti ho síce vedia trošku znervózniť, asi ako každý off-road s rámovým podvozkom, čo nie je chybou, ale charakterom, inak je ale Rexton plavný a pohodlný. O to viac, že v ňom nepočuť hluk odvaľujúcich sa pneumatík ani striekajúcu vodu či odletujúce kamienky. Akustický komfort sa nebojíme prirovnať k Defenderu alebo prémiovým SUV. Platí to aj o perfektne odizolovanom aerodynamickom hluku. Nezávislé zavesenie všetkých kolies, teda aj tých zadných, na 5-prvkových závesoch, dáva Rextonu slušnú stabilitu, i keď jeho hmotnosť musíte rešpektovať. Nemôže rátať s aktívnymi stabilizátormi či inými sofistikovanými systémami, akými disponujú drahší konkurenti.

Zaujímavé je, že hoci má Rexton rámový podvozok... Foto: PILC LUBOS
SangYong Rexton - test 2023 Zaujímavé je, že hoci má Rexton rámový podvozok a klasickú štvorkolku bez medzinápravového diferenciálu, zadné nezávislé zavesenie akoby pochádzalo zo sveta SUV.
SsangYong Torres - 2022 Čítajte viac SsangYong ako značka asi končí. Nový vlastník ju chce premenovať

Platí to aj o jeho štvorkolke. Tá je skvelá v teréne, pretože „na tvrdo“ pripája predné kolesá k tým zadným a navyše je tu redukcia a zadná elektronická uzávierka, lenže na asfalte jasne cítiť absenciu medzinápravového diferenciálu. Toto riešenie pripomína skôr pikapy a na dobrých povrchoch spôsobuje parazitné sily v rozvode. Radšej to ani neskúšajte. No v snehu, v blate a na šotoline sa z Rextonu stáva skutočný off-road. Len nedokáže meniť svetlú výšku ako Defender či niektoré noblesné SUV s pneumatickým odpružením. Odvezie vás ale oveľa ďalej než väčšina áut, ktoré sa na terénne iba hrajú. Rexton je tiež vybavený kompletným balíkom asistenčných služieb od udržiavania v jazdnom prúde, adaptívnym tempomatom, detekciou slepého uhla, automatickým prepínaním diaľkových svetiel či varovaním pri vystupovaní.

SsangYong Torres - 2022 Čítajte viac SsangYong Torres: Nové drsné SUV naftu nepotrebuje. Dorazí aj k nám

Je to neuveriteľné, toto všetko ponúka Rexton za 46 180 eur. V našom prípade bol ešte vybavený príplatkovými diskami Sputtering Alu a príplatkovým lakom, takže cena vyskočila na 47 660 eur. Tieto výstrelky by sme si ale vedeli odpustiť. Bez technologického paketu, ktorý obsahuje asistenčné systémami sa dokonca dostanete pod hranicu 40 000 eur. Len pre zaujímavosť spomeňme, že nedávno testovaná Škoda Kodiaq 2,0 TDI 4×4 Style sa cenou vyšplhala na 51 661 eur a menší Karoq 2,0 TDI 4×4 Style na 41 166 eur. Toyota Land Crusiser začína na 59 190 eurách v základe a Land Rover Defender s 5-dverovou karosériou dokonca na 81 662 eurách. Takže Rexton sa svojou cenou doslova zasekol v minulosti. Je to ponuka, ktorá v podstate nemá páru.

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #test #SsangYong Rexton #SsanYong
Články podľa značiek