Modelový rad elektrických vozidiel Hyundai má číselné označenie, pričom párne čísla označujú sedany a nepárne SUV. Prvým modelom radu Ioniq bol Ioniq 5, predstavený v roku 2021. Minulý týždeň predstavil Hyundai v slovenskej premiére model Ioniq 6 a v roku 2024 príde veľké elektrické SUV Ioniq 7. A práve s modelom Ioniq 6 sme v španielskom Madride mali možnosť jazdiť ako jedni z prvých európskych motoristických novinárov. Prezentácia prebehla v atmosfére slávneho štadióna Atletico Madrid. Ioniq 6 upúta na prvý pohľad prúdnicovým tvarom. Pôjdem na to zoširoka, takže trochu histórie.
Čítajte viac Hyundai Ioniq 6: Elektrický ‘streamliner‘ má za sebou slovenskú premiéruPriekopníkom aerodynamiky pri konštrukcii áut bol inžinier a dizajnér Járay Pál. Ako prvý pomenoval princípy aerodynamickej efektivity v automobilovom dizajne – streamlining. Na základe jeho licencie vyrábala česká Tatra všetky svoje modely napr. slávnu Tatru T77. Járay pracoval aj pre iné vtedajšie automobilky a tak vznikli nádherné aerodynamické dizajny 30-tych rokov. A dnes tu máme Ioniq 6, ktorý má najnižší koeficient aerodynamického odporu Cd 0,21 zo všetkých modelov Hyundai a je jedným z najnižších vôbec.
Aerodynamika prináša výhody z hľadiska energetickej efektivity a umožňuje predĺženie dojazdu až na 614 km na jedno nabitie, aspoň podľa normy WLTP. Hyundai tvar Ioniqu 6 označuje ako “Streamliner”, čím sa kruh sa uzavrel. Dizajn je vždy subjektívna vec, niekomu sa páči, niekomu nie. Ja v Ioniqu 6 vidím odkaz 30-tych rokov a to mi sedí. Jasný zámer postaviť športovo – elegantné auto s maximálnym dôrazom na aerodynamiku sa podaril. Naživo na slnku a v striebornej farbe s čiernymi doplnkami vyzerá Ioniq 6 efektne. Celkovo je na výber 11 metalizovaných a perleťových farieb karosérie vrátane niekoľkých výrazných odtieňov, vyhradených len pre Ioniq 6.
Ioniq 6 dostal ako prvý nové ploché logo „H“. A ako prvý európsky model dostal aj najmodernejšie adaptívne LED svetlomety IFS (Intelligent Front-lighting System) s matricami, ktoré automaticky prispôsobujú osvetlenie cesty podmienkam v premávke. Tie samozrejme „vykrajujú“ ostatné autá a automaticky prepínajú diaľkové a tlmené svetlá. Jazdili sme cez deň, takže ako fungujú v noci, si necháme na redakčný test. Dole v nárazníku sú umiestnené aktívne vzduchové klapky s inteligentnou aerodynamikou, ktoré korigujú obtekanie vzduchu okolo kolies.
Čítajte viac Hyundai Kona Electric: Druhá generácia štartuje kariéru v elektrickej verziiVzadu prezrádzajú dôraz na aerodynamiku eliptický spojler v tvare prítlačného krídla s integrovaným brzdovým svetlom a odtrhová hrana, v ktorej je integrovaná aj cúvacia kamera a tlačidlo na otváranie batožinového priestoru. Pod ňou sú svetlá a smerovky. Cúvacie svetlá sú umiestnené v spodných rohoch nárazníka. A keď už sme v zadnej časti, jej dizajn podľa mňa na seba stiahol v internetových komentároch zbytočne veľa pozornosti. Oveľa viac je totiž zaujímavá technológia, ktorú Ioniq 6 prináša.
Centrálnym prvkom v interiéri je široký digitálny displej, ktorý kombinuje digitálny prístrojový panel a dotykový displej infotainmentu, oba s veľkosťou 31,2 cm (12,3“). Osobne oceňujem manuálne voliče základných funkcií v centrálnom module nad ovládaním ventilácie. Do „dvojposchodovej“ konzoly sa presťahovalo elektrické ovládanie okien. Mobil si môžete nabiť bezdrôtovo alebo cez jeden USB-A alebo 4 USB-C konektory. Mal som obavy z digitálnych vonkajších spätných zrkadiel. Som totiž krátkozraký a nemám bifokálne okuliare. Keď sa pozerám do blízka, dávam si ich dole a nevedel som ako budem vedieť zaostriť na OLED monitory. Obavy boli ale zbytočne, aj keď aj keď si treba zvyknúť, nepozerať sa do spätného zrkadla von.
Čítajte viac Hyundai RN22e: Elektrické 'šialenstvo' preberie techniku EV6 GTAsistenčné systémy Hyundai Smart Sense novej generácie toho dokážu naozaj dosť. Okrem „klasiky“ ako monitorovania mŕtveho uhla, či udržiavaniav jazdnom pruhu sa mi veľmi páčil Highway Driving Assist 2 (HDA 2) s funkciou Lane Changing Assist, umožňujúci autonómnu jazdu úrovne SAE 2, ktorý dokáže sám meniť pruhy a udržiava vozidlo v bezpečnej polohe v rámci jazdného pruhu aj vzhľadom na vedľa idúce auto. Na Hyundai Smart Sense si ešte určite posvietime podrobnejšie.
Ioniq 6 je postavený na modulárnej koncernovej platforme E-GMP (Electric-Global Modular Platform). V praxi to znamená extrémne dlhý rázvor 2 950 mm a krátke previsy karosérie. To sa prejavilo vo vzdušnej kabíne, kde je pre zadných pasažierov luxusný priestor na nohy. Batéria je umiestnená v podlahe. Ak však máte viac ako 180 cm, dozadu si na dlhú cestu radšej nesadajte. Zvažujúca strecha vám bude prekážať. Ioniq 6 má päťprvkové závesy zadných kolies a inovatívnu integrovanú poháňanú nápravu IDA, ktorá kombinuje ložiská kolies s hnacími hriadeľmi.
My sme mali k dispozícii špičkovú konfiguráciu s pohonom všetkých kolies a dvoma elektromotormi, ktoré poskytujú systémový výkon 239 kW a krútiaci moment 605 Nm. Pocit z jazdy je príjemný. Podvozok je komfortný aj na veľkých 20“ kolesách s pneumatikami 245/40 R20. Prišiel mi oveľa pokojnejší ako v Ioniq 5 a nerovnosti zvládal s rozvahou aj pri vyššej rýchlosti. Príjemne ma prekvapila obratnosť tohto bez mála päť metrového auta aj v úzkych mestských uličkách.
Viditeľnosť z auta je dobrá. Práve v spomínaných uličkách si môžete pomôcť monitorom okolia SVM (Surround View Monitor), ktorý vďaka štyrom kamerám ponúka 360° obraz. V aute sme jazdili traja urastení dospelí chlapi. Mali sme pustenú klimatizáciu a nabíjali sme mobily. Naša konečná spotreba na 130 kilometrovom kombinovanom úseku bola skvelých 16,6 kWh/100 km. Diaľničný úsek však mal nižšiu maximálnu povolenú rýchlosť 110 km/h, takže uvidíme ako to dopadne v reálnych slovenských podmienkach.
Čítajte viac Hyundai Staria, prvé dojmy: auto z iného svetaArchitektúra E-GMP disponuje najmodernejšou 800-voltovou technológiou batérie, ktorá pracuje s dvojnásobným napätím oproti bežnému štandardu 400 voltov. Ioniq 6 je zároveň vybavený vysoko výkonnou palubnou nabíjačkou, ktorá umožňuje rovnako nabíjanie striedavým prúdom (AC) do výkonu 11 kW, ako aj ultra rýchle nabíjanie jednosmerným prúdom (DC) s výkonom 232 kW. Na nabíjacej stanici s výkonom 350 kW dosiahne úroveň nabitia batérie z 10 na 80 percent iba za 18 minút, respektíve za 15 minút načerpá elektrickú energiu na 351 kilometrov.
Prispieva k tomu zvýšená výkonnosť tepelného manažmentu batérie s novou samostatnou štruktúrou chladiacich prvkov s kompaktnejšími rozmermi a batéria so zvýšenou energetickou hustotou približne o 10 percent. Nový elektrický Ioniq 6 sa na Slovensku dá objednať s dvoma úrovňami kapacity batérií, v troch základných stupňoch výbavy a s pohonom zadných aj všetkých štyroch kolies. Cena vozidla po zarátaní akciového bonusu štartuje na sume 46 490 € s DPH.