Test: Škoda Scala 1.0 TSI. Manuál litrovému motoru svedčí, cena je prijateľná

Scala nás prekvapila vnútorným priestorom, manuál dokázal prebudiť dynamický potenciál motoru viac než dvojspojkový automat. Spotreba aj cena sú prijateľné.

24.04.2023 07:00
debata (91)
Aj keď stojí Scala na rovnakej platforme ako... Foto: Martin Domček, Pravda
Škoda Scala 1.0 TSI (2023) Aj keď stojí Scala na rovnakej platforme ako Fabia, rozmerovo je úplne inde.

Scala je pre mladoboleslavskú automobilku mimoriadne dôležité auto, minimálne v našom regióne. Je to totiž model stojaci najbližšie kombi verzii Fabie, ktorá sa už nevyrába. Zo Scaly sa v uplynulom roku na Slovensku predalo 1 599 kusov, čo je dokonca o niečo viac, než sa predalo z Octavie v prevedení kombi.

Porovnávať predajné čísla za minulý rok však v prípade Škody nemá veľký význam, pretože autá jej jednoducho chýbali a predávala to, čo práve mala, takže čísla priamo nereprezentujú zákaznícke preferencie.

Scala má rázvor 2 649 mm, čo sa podpísalo na... Foto: Martin Domček, Pravda
Škoda Scala 1.0 TSI (2023) Scala má rázvor 2 649 mm, čo sa podpísalo na veľmi dobrých priestorových pomeroch vpredu a najmä vzadu

Prekvapila priestorom

Scala stojí na platforme MQB A0, teda na rovnakej ako Fabia alebo Polo, no porovnávať ju s nimi nemožno. Dizajnérom v „škodovke“ sa podarilo totiž na tejto platforme navrhnúť podstatne väčšie a priestrannejšie auto. Len pre zaujímavosť – Scala je vyše 250 mm dlhšia, má o 85 mm dlhší rázvor a takmer o 90 litrov väčší kufor. Subjektívne, respektíve pocitovo je však priestorový rozdiel cítiť podstatne viac, než by sa mohlo zdať podľa čísiel. A to nielen vpredu, ale aj na zadných sedadlách.

Oproti štandardu má prístrojovka príplatkovú... Foto: Pravda, Martin Domček
Škoda Scala 1.0 TSI (2023) Oproti štandardu má prístrojovka príplatkovú dekoračnú lištu a väčší infotainment s 8-palcovým displejom.

Z hľadiska dizajnu auto určite netreba bližšie predstavovať. Scala je na trhu už nejaký rok a onedlho ju čaká facelift. Ten však tiež bude skôr decentný než revolučný. Na druhej strane – Scala má mimoriadne vydarený vzhľad, ktorý nestarne, je proporčne dobre vyvážená a oproti svojim dvom konkurentom z opačných strán modelového spektra, teda Fabii aj Octavii, si zachováva vlastnú originálnu tvár.

Škoda Scala 1.0 TSI (2023)
Škoda Scala 1.0 TSI (2023)
+11Škoda Scala 1.0 TSI (2023)

Tu si dovolíme jednu subjektívnu odbočku – Scala má podobne čistý a pomerne puristický vzhľad, ako mala napríklad Fabia kombi prvej generácie. Keď sa na túto Fabiu pozriete, roky samozrejme vidno, ale rozhodne nezostarla natoľko ako niektorí jej konkurenti, ktorí tiež prišli na trh plus-mínus v rovnakom období, teda približne pred štvrťstoročím. Dokonca najnovší koncept Vision 7S pôsobí tak, akoby sa Škoda k tomuto čistému a puristickému dizajnu s minimom prelisov opäť vracala.

My sme mali možnosť vyskúšať Scalu vo verzii s modernizovaným litrovým benzínovým trojvalcom TSI s výkonom 81 kW a 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. „Litrák“ je dostupný v dvoch výkonových verziách, slabšia má 70 kW a 5-stupňový manuál.

Batožinový priestor ponúka naozaj slušný objem... Foto: Martin Domček, Pravda
Škoda Scala 1.0 TSI (2023) Batožinový priestor ponúka naozaj slušný objem takmer 470 litrov.

Testované auto bolo v strednej výbave Ambition. Táto výbava je podľa nás z pohľadu cena/hodnota rozumnou voľbou. Pri testovanom motore je medzi základnou výbavou Active a strednou Ambition rozdiel necelých 1 800 eur (17 700 verzus 18 890 eur).

Oproti základu máte vo výbave už disky z ľahkých zliatin, dvojzónovú klimatizáciu, tempomat, zadné parkovacie senzory, vyhrievané predné sedadlá, štyri reproduktory navyše, systém Smart link pre jednoduché prepojenie smartfónu a niekoľko ďalších drobností. Ak si chcete auto viac individualizovať, je možné priplatiť si rôzne vylepšenia (virtuálny kokpit, navigáciu, full LED svetlá a pod.), ktoré pre základnú verziu Active nie sú dostupné.

© Autorské práva vyhradené

91 debata chyba
Viac na túto tému: #Škoda Scala #test auta #autotest
Články podľa značiek