Pokračovanie článku: Test: Nissan Qashqai E-Power – superhybrid stráca len na diaľnici

V kabíne mix klasiky s modernou

Ani v kabíne nevyvoláva Qashqai extra veľké emócie. Zakladá si skôr na kvalite a nadčasovosti. To ale neznamená, že by bola kabína nudná. To rozhodne nie. Nájdete tu nápadité prešívanie sedadiel, efektnú imitáciu obkladu palubnej dosky, hliníkové dekorácie či priam futuristický volič „prevodovky“. Pocit solídnosti dodáva mäkký obklad „palubovky“ v celej hornej časti aj poddajné čalúnenie výplne dverí. Qashqai je dostatočne priestranný a ponúka výbornú ergonómiu. Rozsahy nastavenia sedadiel aj volantu sú ako z učebnice, čo pri japonských autách nebýva samozrejmosťou. Sedadlá sú pohodlné, i keď by nezaškodila výraznejšia bočná opora. A čo viac, sú vyhrievané, ventilované a masážne! K dispozícii sú až tri programy. Dojem kazí len krátka lakťová opierka, bez možnosti akejkoľvek regulácie.

Kabína je spracovaná veľmi solídne. Kombinuje... Foto: Lubos Pilc
Nissan Qashqai E - Power - test 2023 Kabína je spracovaná veľmi solídne. Kombinuje klasické ovládacie prvky s moderným infotainmentom a kvalitnými materiálmi.
Nissan Qashqai E - Power - test 2023
Nissan Qashqai E - Power - test 2023
+22Nissan Qashqai E - Power - test 2023

Volant má tenší, ale veľmi príjemný veniec. Priestor na kolená vytvára mierne skosenie spodnej časti. Navyše oceníte klasický hardvér na jeho ramenách. A vôbec, Qashqai je verný mechanickým ovládacím prvkom, vrátane samostatného panelu klimatizácie a otočného ovládača hlasitosti. Túto klasiku však spojil s moderným infotainmentom. Qashqai má 12,3-palcový virtuálny kokpit s peknou a dobre čitateľnou grafikou. Vyberať môžete medzi viacerými zobrazeniami – od redukovaného cez klasické až po zobrazenie, ktoré dáva dôraz na asistenčné systémy či navigáciu. Tekna má aj 12,3-palcovú dotykovú obrazovku. Reaguje rýchlo a má prehľadné menu. Prácu s ňou uľahčujú opäť tlačidlá pod displejom. Napríklad na prepnutie do nočného režimu alebo na aktiváciu cúvacej kamery. No a Tekna vám dopraje aj 10,8-palcový head-up displej. A aby sme nezabudli, z Qashqaia je naozaj dobrý výhľad.

Na priestor sa nebudete sťažovať ani vzadu. Foto: Lubos Pilc
Nissan Qashqai E - Power - test 2023 Na priestor sa nebudete sťažovať ani vzadu.
Renault-Nissan - aliancia Čítajte viac Renault sa vzdáva nadvlády nad Nissanom. Výhody sú nejasné

Vzadu sa budete cítiť tiež príjemne. Samotné nastupovanie uľahčuje veľký uhol otvárania dverí. Na nohy by síce mohol Qashqai ponúknuť o čosi viac miesta, ale rozhodne nejde o problém. Skôr prekáža nevhodný sklon „sedáka“, ktorý nepodopiera stehná. Nad hlavou je miesta dosť aj napriek tomu, že Tekna+ má panoramatické okno s mechanizmom roletky, ktorý znižuje výšku stropu. Kufrom vás však Qashqai príliš neohúri. Zvlášť verzia Tekna+, ktorá používa viacprvkové zavesenie kolies a nájsť miesto musela aj pre batériu hybridného pohonu. Výsledkom je priemerných 455 litrov. Dvojitá podlaha tu síce je, ale príliš veľký význam nemá, pretože pod tou hornou je naozaj len veľmi plytký priestor. Jedinou výhodou je, že po sklopení operadiel dorovná ložnú plochu. Celkový úžitkový objem Nissan neuvádza.

Kufrom Qashqai neočarí. Je tu priemerných 455... Foto: Lubos Pilc
Nissan Qashqai E - Power - test 2023 Kufrom Qashqai neočarí. Je tu priemerných 455 litrov. Vďaka dvojitej podlahe vie však po sklopení operadiel ponúknuť takmer vodorovnú ložnú plochu.

Tento 3-valec sa chová ako elektromobil

Hybridná technológia Qashqai E-Power má blízko k systému e:HEV od Hondy. Spaľovací motor má teda funkciu generátora. Rozdiely tu však sú, pretože Nissan používa preplňovaný 3-valec s priamym vstrekovaním a nie atmosférický 4-valec. A nehovoríme o obyčajnom motore. Agregát s objemom 1,5 litra a výkonom 116 kW má variabilný kompresný pomer, čo je nevídaná technológia. Mení sa od 8,1 do 14 : 1. Stará sa o to zvláštny aktuátor v kľukovom mechanizme. Výsledkom je teplá účinnosť až 42 %! Kým pri nízkom zaťažení používa efektívnu vysokú kompresiu, pri vyššom kompresný pomer zníži. Napokon, je to počuť na odlišnom charaktere zvuku pri nízkych a vysokých otáčkach. Výkon hybridnej sústavy je však vyšší než výkon samotného spaľovacieho motora, pretože trakčný elektromotor má až 140 kW a 330 Nm. Ak to treba, berie motor energiu z batérie aj z generátora súčasne.

Trojvalec s objemom 1,5 litra a výkonom 116 kW... Foto: Lubos Pilc
Nissan Qashqai E - Power - test 2023 Trojvalec s objemom 1,5 litra a výkonom 116 kW má priam zázračnú technológiu variabilného kompresného pomeru. Využíva ju ale len pre generovanie elektrickej energie.

Qashqai E-Power, ktorý poháňa výlučne elektromotor, má potom prejav takmer ako elektromobil. Akcelerácia je okamžitá a úžasne harmonická. A hoci pri prudkom šprinte z miesta motor nesimuluje radenie prevodových stupňov tak ako Honda, akustický „mixér efekt“ je len minimálny. Jednak vďaka vynikajúcej izolácii kabíny od motorového priestoru, pretože samotný 3-valec nie je pod kapotou nijako extra zapuzdrený, a tiež preto, že vďaka preplňovaniu si vystačí s nižšími otáčkami a netrápi sa tak ako konkurenčná Honda. Takže v tomto prípade vám skutočnosť, že si motor žije, takpovediac "vlastným životom“, neprekáža. Za zmienku stojí aj jeho vyváženie. Takmer nedokážete rozpoznať trojvalcový charakter.

Smer pohybu zadávate zvláštnym posuvným... Foto: Lubos Pilc
Nissan Qashqai E - Power - test 2023 Smer pohybu zadávate zvláštnym posuvným voličom. Nie je to nič extra, ale lepšie ako tlačidlá.
Nissan X-Trail - 2022 Čítajte viac Nissan X-Trail: Štvrtá generácia prichádza s pohonom e-Power. Našťastie má 4x4

Sťažovať sa nebudete ani na dynamiku. Qashqai zvláda stovku za 7,9 sekundy. Subjektívne to však až tak necítite, práve kvôli plynulosti zrýchlenia. A čo je obdivuhodné, Qashqai vie poriadne zabrať aj pri vyšších rýchlostiach. Ručička rýchlomera letí nahor pozoruhodne rýchlo, aj keď minie číslicu 130. Ešte viac nás prekvapila úžasná trakcia predných kolies. Je to asi tá najlepšia predokolka, akú sme mali v rukách. Kontrola prenosu sily v zákrutách medzi pravým ľavým kolesom je nesmierne pohotová. Ani pri prudkom zošliapnutí plynu v ostrej zákrute nedochádza k preklzu vnútorného kolesa. Takmer sa vám chce veriť, že E-Power je štvorkolkou. Výhodou elektrického pohonu je aj schopnosť rekuperovať brzdnú energiu oveľa účinnejšie, ako to zvládajú bežné hybridy. Pritom je však brzdný účinok rekuperácie nastavený veľmi citlivo, takže neobťažuje.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #test #Nissan #Nissan Qashqai #Nissan Qashqai E-Power
Články podľa značiek