Fio bankaFio banka

Pokračovanie článku: Test: Ford Focus Combi Active – za volantom vie stále nadchnúť

Text linky

Vydarený trojvalec

Modernizácia sa nevyhla ani priestoru pod kapotou. Pohľad do cenníka je však trochu smutný, pretože vo Focuse už nedostanete na výber žiaden benzínový 4-valec. Jedinou pohonnou jednotkou, ak neberieme do úvahy diesel 1,5 Eco Blue, je litrový trojvalec 1,0 EcoBoost. Ten môže mať výkon 92 alebo 114 kW. My sme mali slabšiu verziu, ale vybavenú novým 48 V mildhybridným systémom. Malý objem a tri valce vzbudzujú pochybnosti, ale Ford to s trojvalcami vie. Napokon, maličký EcoBoost je niekoľkonásobným držiteľom ocenenia motor roka. Boli by ste prekvapení, čo zvláda. Je neskutočne húževnatý, má pekný sýty zvuk, ťahá už od 1 500 otáčok za minútu a krútiacim momentom 210 Nm konkuruje niekdajším dvojlitrom.

Maličký 3-valec 1,0 EcoBoost udivuje svojou... Foto: PILC LUBOS
Ford Focus - test 2023 Maličký 3-valec 1,0 EcoBoost udivuje svojou vitalitou. Zahladiť turbodieru mu totiž pomáha výkonný štartér-generátor mild-hybridnej sústavy.
Ford Explorer - 2023 Čítajte viac Ford Explorer: Namiesto legendy európsky elektromobil

Motor nestráca elán ani vo vyššom tempe. Zistíte to najmä na diaľnici, kde sa nijako extra nenamáha. Netvrdíme, že litrový Focus je trhačom asfaltu, ale obávať sa komótnosti tiež nemusíte. Stovku zvláda za 10,4 sekundy. Subjektívne pôsobí veľmi agilne, pretože vďaka mildhybridnej podpore, dokáže skvelo maskovať turbodieru. Dodatočné newtonmetre prichádzajú presne vtedy, keď ich motor najviac potrebuje. A v jazdnom režime Sport sa ešte zostria reakcie na stlačenie plynového pedála. Motor si dobre rozumie so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou Powershift. Na najvyššom stupni točí pri stovke len asi 2 000 otáčok za minútu. Zarazí však, že automat vám nedáva žiadnu možnosť vyberať prevodové stupne manuálne – ani pákou voliča, ani krídelkami na volante.

Dlhodobý priemer spotreby bol podľa palubného... Foto: Ford
Ford Focus Active - test 2023 Dlhodobý priemer spotreby bol podľa palubného počítača 6,8 litra na 100 km. S naftovým motorom 1,5 EcoBlue by ste boli asi úspornejší.

Zvoliť môžete jedine polohu L, ktorá drží najnižší možný stupeň pri danej rýchlosti, čo je vhodné napríklad pri spomaľovaní v prudšom svahu. Kým mildhybridný efekt vás poteší pri akcelerácii, pri spomaľovaní nebudete z rekuperácie práve nadšení. Focus totiž vždy po zložení nohy z plynu brzdí. Nedokáže plachtiť ani v režime Eco, čo je dnes úplne bežné aj pri autách bez mildhybridnej technológie. Motor sa vypína až pri poklese rýchlosti približne pod 20 km/h, teda napríklad pri dojazdoch na križovatky. Ak chcete plachtiť vo vyšších rýchlostiach, musíte zvoliť neutrál, čo však automaty nemajú príliš rady. A ako je to so spotrebou? Zázraky nečakajte. Napokon, na váhe má Focus Active minimálne 1 500 kg.

Ford Puma ST Powershift Čítajte viac Ford Puma ST Powershift: Športovej verzii ubudol objem aj výkon

V zákrutách stále suverén

V meste rátajte so spotrebou asi 7,0 až 7,2 litra. V zmiešanom režime, ktorý obsahoval aj diaľničné úseky, sme dosiahli spotrebu 6,5 litra. Dlhodobý priemer v palubnom počítači za takmer 2 500 kilometrov ukazoval priemer 6,8 litra. S dieslom 1,5 EcoBlue by ste boli určite úspornejší. Nehovoríme však, že je to zlá spotreba, len efekt mildhybridnej technológie je v podstate zanedbateľný. Čo si však na Focuse zamilujete najviac, je jeho podvozok s nezávislým zavesením všetkých kolies. Jazdným prejavom stále nastavuje latku v triede. Stabilizačný systém nemá naozaj veľa práce, pretože Focus, dokonca aj verzia Active s vyšším ťažiskom, sa ochotne vrhá do zákrut a rovnako suverénne z nich vychádza.

O 30 mm vyšší podvozok je veľkou výhodou nielen... Foto: PILC LUBOS
Ford Focus - test 2023 O 30 mm vyšší podvozok je veľkou výhodou nielen mimo asfaltu ale aj v mestách.

Až sa vám nechce veriť, že sedíte v pohodlnom rodinnom aute. Náklony karosérie sú minimálne a riadenie príjemne strmé, presné a komunikatívne. Focus vám síce dáva vedieť o kvalite vozovky, pretože nerovnosti nefiltruje v štýle francúzskych súperov, ale i tak je komfortný a najmä pokojný. Žiadne rázy ani odskakovania kolies sa nekonajú. A mimo asfaltu vie využiť jazdné režimy „Klzký povrch" a „Nespevnená cesta“, čo zlepšuje trakciu predných kolies v teréne. Touto vychytávkou je vybavený jedine Focus Active. Jednoducho, za volantom vás vie Focus stále nadchnúť. Len asistenčné systémy nás prekvapili jednou zvláštnosťou. A to kombináciou udržiavania v jazdnom pruhu bez adaptívneho tempomatu. Väčšinou to býva presne naopak.

Ford - autonómna technológia Čítajte viac Patent Fordu: Neplatíte splátky za auto? Samo vám utečie a vráti sa k dílerovi

Focus nám tak trochu pripomenul staré dobré časy, keď boli hlavným kritériom jazdné vlastnosti a nie infotainment a konektivita. Vcelku dobre sa dokázal vyrovnať aj s downsizingom. Mildhybridná technológia motoru vyslovene pomohla, hoci jej efekt na úspore paliva je zanedbateľný. To, čím však Focus staré časy nepripomína, je cena. So slabším trojvalcom začína verzia Active na 34 390 eurách. Náš exemplár sa dokonca vyšplhal na 36 680 eur. K pomerne bohatej výbave pribudol totiž ešte balík Family s bezkľúčovým prístupom a štartovaním, zadnou lakťovou opierkou s držiakmi nápojov a tiež súprava Design, v ktorej nájdete vyhrievané sedadlá, volant aj čelné okno či zatmavené zadné okná. S nárastom cien však nebojuje len Focus.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 4 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #test #Ford #Ford Focus #Ford Focus Active
Články podľa značiek