Na ceste
Trojvalcový agregát vôbec nie je zlý, práve naopak, patrí k tým dobre vyladeným a pomerne dynamickým trojvalcom, s ktorými vás jazda vie aj baviť. Pravdou však je, že s autom vážiacim vyše 1,5 tony mal čo robiť predovšetkým pri rozjazdoch. Akonáhle sa však už auto rozhýbe, jazda je plynulá a ani pri predbiehaní nebudete pociťovať nedostatok výkonu. Prevodovka sa síce snaží udržiavať agregát vo vyložene nízkych otáčkach, no keď výraznejšie stlačíte akcelerátor, vie rýchlo a efektívne podradiť. Inak radí pri bežnej jazde takmer nepostrehnuteľne.
Na spotrebe sa negatívne podpisuje jazda v meste, keď treba auto často rozhýbavať z nulovej rýchlosti, na čo treba skrátka silu (výkon) a taktiež aj to, ak je auto plne obsadené a vydáte sa niekam za hranice všedných dní, pričom prechádzate cez tiahlejšie stúpania. V oboch prípadoch sa dostanete so spotrebou aj výraznejšie nad osem litrov, na okreskách sa však s ľahšou nohou dostanete aj pod šesť litrov. Celkovo motor sprevádza o niečo hlučnejší prejav, než sme čakali, najmä pri zvýšenej záťaži.
My sme sa po týždňovom teste a vyše 700 najazdených kilometroch dostali na priemer 7,3 litra. Len pre zaujímavosť, s približne rovnakou, respektíve možno o niečo nižšou spotrebou, sme minulý rok počas prezentácie tohto modelu v Španielsku dokázali jazdiť aj s plug-in hybridom s vybitou batériou.
Okrem dizajnu treba na 408-ke pochváliť aj veľmi dobrý podvozok, naladený „tak akurát“. Nie je ani príliš húpavý a ani prehnane tvrdý. Auto sa s ním správa aj pri ostrejšom prejazde zákrut čitateľne. Najmä s výkonnejším plug-in hybridom tento podvozok oceníte a pravdou je, že napríklad v porovnaní s Citroënom C5 X je z pohľadu šoféra Peugeot 408 zaujímavejší. Má priamejšie riadenie, lepšie drží stopu v zákrutách, elektrickú dopomoc cítiť aj pri rozjazdoch a v športovom režime auto reagovalo oveľa bezprostrednejšie na stlačenie akcelerátoru.
Ak porovnáme plug-in hybrid a testovaný trojvalec, pričom zohľadníme aj 9-tisícový cenový rozdiel medzi nimi, tak subjektívne by sme asi dali prednosť trojvalcu. Pokiaľ nie je auto plne obsadené, naozaj vám v ňom výkon nechýba, pri tých pár cestách na dovolenku v plne obsadenom aute sa ľahko zmierite s o niečo vyššou spotrebou a slabšou dynamikou. Navyše z hľadiska jazdného komfortu máte stále „pod zadkom“ výborný podvozok a silnú výbavu už v základe nielen pokiaľ ide o bezpečnosť, ale aj moderné technológie.
V interiéri je základom ergonomické riešenie i-Cockpit (menší volant, vyvýšený priestorový štít, optimalizovaná ergonómia sedenia), už aj s kompletne prepracovaným infotainmentom, ktorý je neporovnateľné rýchlejší a poskytuje väčšie možnosti individuálneho nastavovania.
Navyše je táto výbava zakomponovaná v exkluzívnom obale, čo sa však podpisuje aj na cene Peugeotu 408. Práve cena v kombinácii s oklieštenou ponukou motorov sú najväčšími slabinami tohto auta. Ako sme už napísali vyššie – my by sme si zvolili zrejme trojvalec, ktorého test práve čítate, hoci s plug-in hybridom je jazda zaujímavejšia. Priplatíte si však zaň minimálne 9-tisíc eur, pričom má v základe len slabú 3,7 kW palubnú nabíjačku a ani elektrický dojazd nie je nič extra.
Záver
V základe dáte za testovaný Peugeot 408 s benzínovým trojvalcom 33 990 eur (v akcii je cena o dvetisíc eur nižšia), základný plug-in hybrid stojí 42 990 eur (v akcii 40 990 eur). Pre porovnanie: Škoda Octavia má v základe tiež trojvalec, ktorý síce má o 15 kW nižší výkon, no cena auta je o viac než 10-tisíc eur nižšia ako základná cena „nášho“ testovaného Peugeotu 408 s 1,2-litrovým trojvalcom.
A to už stojí za zamyslenie aj pri zohľadnení výbav oboch áut. Za nás by si Peugeot 408 určite zaslúžil pestrejšiu ponuku motorov, v ktorej by nemali chýbať dobrý benzínový a naftový dvojliter. Tie by tomuto dizajnovo mimoriadne vydarenému autu naozaj výrazne pridali na atraktivite.