Druhá generácia DS 4 sa v porovnaní s tou prvou posunula do inej galaxie. Nie je to už len akýsi prezlečený Citroën, ale autonómny produkt autonómnej značky. A aj keď je postavený na platforme EMP2, podobne ako Peugeot 308 či Opel Astra, pridáva niekoľko technologických vychytávok, ktoré jeho súrodenci nemajú. Platilo to aj o našej testovacej plug-in hybridnej verzii DS 4 E-Tense vo výbave Opera, ktorá disponuje štandardne pružením Active Scan Suspension, matrixovými svetlami či originálnym dotykovým ovládačom infotaimnetu Smart Touch. To hlavné, čo ale DS 4 odlišuje od mainstreamu, je jeho dizajn. Zvláštny je už samotný formát. Toto auto je akýmsi krížencom klasického hatchbaku a crossoveru. Asi najlepšie by sa mu hodil prívlastok Crossback, ten tu ale paradoxne nenájdete.
Ťažko zaraditeľný, ale krásny
Na dĺžku má 4 400 mm, na šírku 1 886 a na výšku 1 470 mm. DS 4 je teda väčšie ako jeho súrodenci. A to nielen do dĺžky, ale najmä do výšky. Výškou podvozka až 188 mm sa totiž hlási ku crossoverom a SUV. Celé je to zabalené v extravagantnom kabáte, ktorý doslova hýri dizajnovými nápadmi. Len sa pozrite na prednú diamantovú masku, vertikálne lomené denné diódy, kamru integrovanú do loga, aj samotné svetlá s trojicou samostatných modulov. Z profilu sú neprehliadnuteľné ostré prelisy a línia kabíny v štýle kupé, o to výraznejšia, že Opera má čiernu panoramatickú strechu. DS 4 svedčia aj 19-palcové disky, obuté relatívne vysokým profilom 205/55. Všimnúť si môžeme aj zapustené výsuvné kľučky dverí a logo v nevšednom zadnom stĺpiku. Zadné svetlá majú grafiku šupín, dosiahnutú laserovým spracovaním. A sú vzájomne prepojené chrómovou lištou.
Jednoducho, kamkoľvek sa pozriete, všade je cítiť dotyk dizajnérov. Spravili veľmi dobrú prácu, i keď nie každému musí extravagancia DS 4 padnúť do oka. Kým exteriér je vyslovene vyzývavý, kabína má skôr luxusný charakter. Veď verzia Opera stavia práve na elegancii. Sedadlá, dvere aj palubná doska sú čalúnené prešívanou hnedou kožou Nappa. Nechýba typický motív remienka hodiniek. Palubná doska sa klenie pod oknom a vytvára spolu s vysokou stredovou konzolou útulný priestor. Vypracovanie je špičkové. Myslelo sa na každý detail. Ani jedno tlačidlo nevyvoláva asociáciu s Citroënmi alebo Peugeotmi. Sedadlá majú elektrické nastavovanie, dokonca aj s výsuvnou kolennou podperou a počas dlhých ciest vás rozmaznávajú piatimi masážnymi programami. Chýba vari len ventilovanie, zvlášť v kombinácii s kožou.
Za krásu sa občas trpí
Krása ale ide v tomto aute často na úkor úžitku, najmä ergonómie. Vo veľmi nešťastnom uhle sú umiestnené spínače okien, kľučku dverí si kryjete kolenom, odkladacie priestory vo dverách sú zúfalo malé a piktogramy tlačidiel pod infotainmentom, podsvietené bielym svetlom, cez deň prakticky neviditeľné. Volant si ale obľúbite. Je mierne skosený a na ramenách mu ostal klasický hardvér. Takže aj tempomat, ktorý sa presunul zo samostatnej páčky priamo na volant, sa ovláda veľmi intuitívne. Bohužiaľ, o intuitívnosti nemožno hovoriť v súvislosti s infotainmentom DS Iris Sytem. Jeho 10-palcová obrazovka vyzerá fantasticky, no naučiť sa s ňou pracovať chce cvik. Navyše, nie vždy reaguje tak akoby ste si priali. Aktivovanie vyhrievania sedadiel alebo zmena niektorých základných parametrov sa zmení na blúdenie v menu. Zvlášť ak nemá DS 4 samostatný panel klimatizácie.
Konektivitu zabezpečuje Apple CarPlay aj Android Auto. Navyše sú tu štyri USB porty, škoda ale, že všetky céčkového typu. Vychytávkou je malý displej Smart Touch na stredovej konzole, ktorý je vlastne akýmsi touchpadom. Ak na ňom chvíľu podržíte prst, umožní vám voliť niektoré funkcie na hlavnej obrazovke, prípadne písať písmená pri zadávaní cieľu do navigácie. Znie to možno jednoducho, ale extra prínos sme nezaregistrovali. Veľmi sa nám nepáčil ani malý prístrojový panel pred vodičom. Tvorí ho 7-palcová obrazovka s kosoštvorcovou grafikou, inšpirovanou sklenenou pyramídou parížskeho Louvru. Má digitálne zobrazenie rýchlosti, hoci tomuto autu by sa hodili viac virtuálne „budíky“. Zato si pochvalu zaslúži veľký head-up displej, ktorý je schopný zobrazovať nielen piktogramy, ale dokonca mapu navigácie.
Paluba je priam prešpikovaná komfortnými prvkami. O to viac prekvapí, že clonu panoramatického okna si musíte zatvoriť ručne. Nie že by to prekážalo, len to akosi neladí s luxusným charakterom tohto auta. Kým vpredu sa na priestor sťažovať nebudete, vzadu čaká nemilé prekvapenie. DS 4 nevyužilo rozmerovú nadvládu nad Peugeotom 308 či Opelom Astra. Už nastupovanie nie je príliš komfortné cez malý otvor dverí. Kabína je vzadu výrazne užšia a neohuruje ani priestorom na nohy a rezervou nad hlavou. Kufor plug-in hybridu má len 390 litrov, o 40 menej ako neelektrifikované verzie. Zato oceníte súmerný tvar a po sklopení operadiel, delených v pomere 40 : 60, vodorovnú ložnú plochu. Škoda, že pod podlahou sa už nenašlo miesto na nabíjacie káble. Takže zavadzajú. Ideálne nie je ani elektrické ovládanie piatych dverí. Pri stlačení spínača zvonka si zašpiníte ruku. Otvoriť sa dá síce z kabíny, ale zavrieť už nie.