Približne pred mesiacom sme zverejnili test zaujímavého BMW X1 23d. Pri tejto verzii sme konštatovali, že v nej vynikajúco spolupracuje naftový motor s malým elektromotorom. Výsledkom bola výborná spotreba a veľmi slušná dynamika. Navyše auto veľmi dobre vyzerá a je aj proporčne vyvážené.
Dva dobré dvojlitre
Nie každému sa páči zadná časť, kde je možno priveľa rôznych prelisov, uhlov a ďalších dizajnových prvkov, ktoré môžu ako celok vyznievať trochu nesúrodo a disharmonicky. Stretli sme sa počas testov aj s takýmito reakciami a aj keď tento názor úplne nezdieľame, je to pomerne zaujímavý postreh, stojaci za zmienku. Dizajn je však čisto subjektívnou záležitosťou a ako sa hovorí, „proti gustu žiadny dišputát“.
Ak vás test naftového BMW X1 zaujíma, nájdete ho na tomto odkaze:
Čítajte viac Test: BMW X1 xDrive 23d. Nafta a pohon 4x4. Čo viac možno chcieť?Čomu sme sa v predošlom teste BMW X1 nevenovali, je jeho pozícia na slovenskom trhu a aj v rámci modelového portfólia bavorskej automobilky. V uplynulom roku sa z BMW X1 predalo celkovo 230 kusov a spomedzi modelov s označením „X“ to bol po BMW X5 (420 predaných kusov) na našom trhu druhý najúspešnejší model. Ak sa pozrieme na možných prémiových konkurentov, tak BMW X1 sa predávalo lepšie než Mercedes GLA (137 predaných kusov), no horšie než napríklad Audi Q3 (325 predaných kusov).
V tomto roku sa po prvom kvartáli predalo z BMW X1 86 kusov a stále je na tom lepšie než Mercedes-Benz GLA a horšie než Audi Q3. Ako sme uviedli už v predošlom teste naftovej verzie, BMW X1 trochu klame telom – nie je vôbec malé a nie je dokonca ani najmenším autom medzi modelmi „X“.
Môžeme byť konkrétni – na dĺžku má 4 500 mm (+53 mm), šírka je 1 845 mm (+24 mm) a výška 1 642 mm (+44 mm). Rázvor kolies s hodnotou 2 692 mm znamená zlepšenie o 22 mm. Len pre názornosť – BMW X1 svojimi rozmermi približne zodpovedá prvej generácii BMW X3, ktorá mala dĺžku 4 564 mm a šírku 1 855 mm. Rozmery uvádzame preto, lebo toto SUV si aj z hľadiska rozmerov prívlastok „rodinné“ plne zasluhuje. A to nielen vonkajších, ale predovšetkým vnútorných.
Palubná doska je v tomto modeli veľmi podobná tej z iného rodinného BMW, ktorým je model s označením 2 Active Tourer. K zaujímavostiam patrí napríklad „plávajúca“ stredová konzola, na ktorej chýba ikonický ovládač iDrive. Na rozdiel od „dvojky“ má však X1 plnohodnotný head-up displej a údaje premieta rovno na predné sklo, nie na výsuvnú plôšku.
Ak napríklad uvažujete o kúpe BMW X3, skúste sa aspoň posadiť do X1. Je možné, že napokon bude lepšou voľbou, aj keď je X3-ka samozrejme o niečo väčšia, v kabíne je to cítiť len minimálne. Potom si možno poviete, že za rovnaké peniaze, aké by ste dali za jednoduchšie vybavenú verziu BMW X3, si môžete kúpiť BMW X1, v ktorom sa z hľadiska výbavy vôbec nebudete musieť obmedzovať.
Kým sa dostaneme podrobnejšie k testovanému benzínovému dvojlitru, pre názornosť uvádzame porovnanie naftovej a benzínovej verzie s číslom 23 v modelovom označení. Sú si totiž výkonovo a aj cenovo veľmi blízke.
Technické údaje | BMW X1 xDrive 23d | BMW X1 xDrive 23i |
---|---|---|
Motor | 2,0 diesel mild hybrid | 2,0i benzín mild hybrid |
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 4/16 |
Zdvihový objem (ccm) | 1 995 | 1 998 |
Max. výkon (kW/k pri ot. za min.) | 145/197 pri 4 000 | 150/204 pri 5 000 – 6 500 |
Max. krút. moment (Nm pri ot. za min.) | 400 pri 1 500 – 2 750 | 320 pri 1 500 – 4 000 |
Elektromotor (kW/k) | 14/19 | 14/19 |
Elektromotor – max. krút. moment (Nm) | 55 | 55 |
Max. systémový výkon (kW/k) | 155/211 | 160/218 |
Max. systémový krút. moment (Nm) | 400 | 360 |
Prevodovka | automat, dvojspojková 7 st. | automat, dvojspojková 7 st. |
0 – 100 km/h (s) | 7,4 | 7,1 |
Max. rýchlosť (km/h) | 225 | 233 |
Komb. spotreba na 100 km WLTP (l) | 4,8 – 5,4 | 6,5 – 7,2 |
Komb. spotreba na 100 km, test (l) | 5,3 | 7,7 |
Základná cena verzie | 48 550 | 47 750 |