Renaul Austral je SUV, od ktorého jeho materská automobilka očakáva naozaj veľa – má nahradiť nie príliš úspešný Koleos, o niečo menší Kadjar, Talisman a dokonca ja Espace. Presnejšie, Espace bude pokračovať, de facto ale bude 7-miestnym Australom. Ako to bude s predajom, uvidíme. K prvým zákazníkom sa dostáva na Slovensku až tento rok a v štatistikách Zväzu automobilového priemyslu za prvé tri mesiaca roku 2023 zatiaľ nefiguruje.
Pre koho a za koľko
Materská automobilka sa však už stihla pochváliť kvartálnymi výsledkami za prvé tri mesiace tohto roku a podľa nich to vyzerá tak, že Australu sa celkom slušne darí. Globálny predaj za prvé tri mesiace presiahol hranicu 15 500 kusov a objednávky sa vyšplhali cez 40-tisíc. V predaji len nepatrne zaostal za populárnym modelom Arkana, z ktorého sa predalo približne o tritisíc kusov viac.
Austral 4,5 metra dlhý, 1,64 metra vysoký, 1,83 metra široký a má rázvor 2,67 metra. Z hľadiska rozmerov teda vstupuje do extrémne „nabitého“ segmentu, v ktorom mu budú konkurentmi také modely ako Hyundai Tucson, Kia Sportage, Škoda Karoq alebo Nissan Qashqai. Tu je ich základné porovnanie:
– | Austral | Tucson | Karoq | Qashqai |
---|---|---|---|---|
Dĺžka (mm) | 4 510 | 4 500 | 4 390 | 4 425 |
Rázvor (mm) | 2 667 | 2 680 | 2 638 | 2 665 |
Objem Kufra (l) | 500 – 575 | 558 | 521 | 479 |
Zákl. motor | 1,33 TCe, 103 kW | 1,6 T-GDi, 110 kW | 1,0 TSI 81 kW | 1.3 DIG-T 103 kW |
Zákl. cena* (€) | 30 400 | 28 290 | 25 520 | 27 990 |
*oficiálna cenníková cena, platná v čase písania testu, bez zliav, akcií a bonusov
Vyzerá to tak, že Austral je najdrahší, no po pohľade do cenníku zmeníte názor. V prípade tohto modelu je totiž už základná výbava s označením Techno tak rozsiahla, že pri iných značkách by kľudne obstála ako stredná alebo aj najvyššia.
Posúďte sami: už v základe má Austral vpredu adaptívne LED svetlá, parkovacie senzory vpredu aj vzadu, dvojzónovú automatickú klimatizáciu, multimediálny systém openR link s 12-palcovým displejom a navigáciou od Google, posuvnú zadnú lavicu a 19-palcové disky z ľahkých zliatin. Touto optikou sa možno z najdrahšieho modelu vo vyššie uvedenej tabuľke stáva ten cenovo najzaujímavejší.
Austral nie je derivátom žiadneho predošlého modelu, je skutočne nový a neopozeraný. To môže byť jeho veľkou devízou. Nový nie je len dizajn, ale je zároveň prvým modelom Renaultu postaveným na platforme CMF-CD tretej generácie, ktorá je pripravená na rozsiahlu elektrifikáciu. Koniec koncov – aj testovaný model je 12V mild hybrid a už sa dá aj na Slovensku predobjednať aj 200-koňový full hybrid.
Z profilu zaujme dynamická spodná línia okien, ktorá sa v zadnej časti dvíha. Zadné svetlá opakujú motív písmena C, no nie sú spojené diódovou lištou. Nechýba ani vynovené logo Renaultu. Na niektorých modeloch je dokonca predné logo podsvietené, my sme na testovanom kuse mali štandardné. Vpredu aj vzadu zaujmú výrazné svetlomety v tvare bumerangu, respektíve písmena C. Okrem výraznej prednej masky však zvonku pôsobí Austral skôr konzervatívnejšie. Na prvý pohľad možno nezaujme tak ako napríklad Hyundai Tucson, no na druhej zas jeho dizajn bude starnúť len veľmi pomaly a rozhodne sa rýchlo „neopozerá“.
Revolučný interiér
V kabíne však o „konzervativizme“ nemôže byť ani reči – interiér pôsobí moderne a trochu futuristicky, dominuje mu veľký vertikálne orientovaný centrálny displej infotainmentu, doplnený veľkým horizontálne orientovaným prístrojovým štítom, oba majú uhlopriečku 12 palcov. A k tomu ešte treba prirátať 9,3-palcový head-up displej, premietajúci zvolené dáta na čelné sklo, priamo do zorného poľa vodiča. Len pre zaujímavosť – oba, mimochodom výborné, displeje v Australe majú súhrne plochu 774 štvorcových centimetrov. A ak by ste k nim chceli prirátať aj head-up displej, dostanete sa v podstate na tisícku.
Prístrojový štít a stredový displej spolu tvoria písmeno „L“ a keďže centrálny dispej je orientovaný mierne na vodiča, ten má „pod palcom“ takmer všetky dáta. Multimediálny systém openR link využíva integrované služby Google a pomocou hlasového ovládania si v ňom môžete nastaviť teplotu, naplánovať trasu alebo vybrať hudbu. Taktiež si môžete doma naplánovať trasu a cez aplikáciu ju preniesť priamo do navigačného systému vozidla.
Cez aplikáciu v smartfóne môžete tiež vyhľadať vozidlo alebo ho lokalizovať tak, že aktivujete klaksón. Integrácia Google zároveň znamená využívane Máp Google, ktoré sú neustále aktualizované. Zaujímavé je, že systém umožňuje dodatočnú inštaláciu aplikácií, takže do neho „dostanete“ jednoducho a bez zrkadlenia smartfónu napríklad aj Waze. Super je, že pod stredovým displejom zostali zachované aj hardvérové ovládače pre nastavovanie základných funkcií, napríklad klimatizácie.
Variabilitu zabezpečuje posuvná (a sklopná) zadná lavica v rozsahu 16 cm. Tá je delená v pomere 2 : 3. Podľa toho sa mení veľkosť batožinového priestoru od 500 do 575 litrov (posun lavice), maximom je 1 525 litrov (úplné sklopenie). A poteší tiež 35 litrov odkladacích priestorov v interiérových schránkach. O bezpečnosť sa zas postará 32 asistenčných systémov vrátane udržiavania v jazdnom prúde, adaptívneho tempomatu s funkciou stop&go či parkovací asistent. Nechýba ani stredový airbag. Systém nastavenia jazdných režimov Multi-Sense umožní výber jazdných módov Eco, Comfort, Sport a Personal.