Komfort, dotiahnutý do maxima
Zaujímavý je pohľad do aktuálneho cenníku tohto modelu, zverejneného začiatkom mája. Je výborné, že v ňom stále figurujú benzínový, naftový a aj plug-in hybridný motor. A to vo všetkých výbavách od najnižšej až po najvyššiu.
Len pre zaujímavosť – najlacnejšia verzia Citroënu C5 má pod kapotou benzínový trojvalec PureTech 130 s výkonom 96 kW, respektíve 130 koní, doplnený 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Jej cena je v čase písania tohto článku 28 490 eur a pokiaľ skombinujete všetky oficiálne ponúkané zľavy a bonusy, viete sa s cenou dostať na necelých 26-tisíc eur.
Citroën C5 Aircross je relatívne väčšie auto, konkuruje takým modelom ako Hyundai Tucson, Kia Sportage alebo aj nový Renault Austral, ktorého test sme zverejnili nedávno. Ak sa pozrieme na ich základné ceny bez zliav a bonusov, tak všetky začínajú v rozpätí približne od 28-tisíc do 30 500 eur.
Čítajte viac Test: Renault Austral - od tohto SUV Francúzi očakávajú veľa. Právom?Auto, ktoré sme testovali, je silnejším z dvoch výkonových variantov plug-in hybridu, jeho systémový výkon je 165 kW, respektíve 225 koní a maximálnym krútiacim momentom 360 Nm. Sú to veľmi slušné parametre, ktoré značia maximálku 225 km/h a zrýchlenie na stovku za výborných 8,7 sekundy. A to sa bavíme o aute s pohotovostnou hmotnosťou vyše 1,8 tony.
Elektromotor využíva batériu s kapacitou 13,2 kWh (využiteľná 11,8 kWh), ktorá mu podľa výrobcu stačí na čisto elektrický dojazd v rozpätí 50 až 60 km. To sú už celkom zaujímavé hodnoty, ktoré sa však podpísali aj na cene. Táto verzia totiž štartuje na sume tesne pod hranicou 40-tisíc eur (bez zliav a bonusov).
Vyššie uvedené hodnoty „má na svedomí“ kombinácia 1,6-litrového turbom prepĺňaného benzínového štvorvalca s výkonom 133 kW a elektromotoru s výkonom 81 kW, ktorý je zabudovaný do 8-stupňovej automatickej prevodovky ë-EAT8 .
Asistenciu elektrického motoru výrazne cítiť najmä pri rozjazdoch, keď sa tento plug-in hybridný Citroën dokáže z križovatky pohnúť s veľmi slušnou dynamikou, vo vyšších rýchlostiach, keď už k slovu prichádza spaľovací agregát sa tento pocit pozvoľna vytráca. Tak ako každý plug-in hybrid, aj testovaný Citroën je z hľadiska ekonomiky jazdy závislý na tom, či je batéria nabitá. Ak totiž jazdíte „naprázdno“ s nedobitým autom, tak priemerná spotreba vám z dvoch až troch litrov razom vyskočí aj na sedem. Plug-in hybrid sa jednoducho opláca vtedy, ak máte možnosť a predovšetkým čas ho pravidelne nabíjať.
A s nabíjaním to nie je žiadna sláva. V základe je totiž len 3,7 kW palubná nabíjačka, výkonnejšia 7,4 kW je voliteľná, vo všetkých výbavách si za ňu priplatíte 500 eur. Vďaka nej však nabíjanie môžete skrátiť z maxima cca 7,5 hodiny (domáca) zásuvka na dve hodiny. S výkonnejšou palubnou nabíjačkou o polovicu skrátite čas potrebný na nabíjanie aj v porovnaní so 16 ampérovým wall-boxom.
Reálne sa nám podarilo v čisto elektrickom režime odjazdiť približne 40 kilometrov, takže nabíjať budete musieť relatívne často. Teda v prípade, ak budete chcieť naplno využiť elektrický potenciál tohto auta.
Silnou stránkou testovaného auta je jazdný komfort, Citroën si na ňom veľmi zakladá a pri tomto modeli má aj prečo. Veľkou mierou sa na ňom podieľajú najmä tlmiče s hydraulickými dorazmi, ktoré temer dokonale dokáže „žehliť“ nerovnosti. A čím je auto zaťažené viac, tým lepšie im to ide. Nastavenie tlmičov závisí aj od zvoleného jazdného profilu. V komfortnom je auto vyložene húpavé, v hybridnom neutrálne a v športovom o niečo tvrdšie. Ako sme už napísali – vo všetkých výborne tlmí prejazd nerovnosťami.
Z vyššie uvedeného vyplýva, že testované auto sa najlepšie cíti pri pohodovej jazde, dynamická mu až tak veľmi nesvedčí, čo však neznamená, že v zákrutách by ste sa naň nevedeli spoľahnúť, aj keď náklony karosérie pri ostrejšom prejazde je pomerne dosť cítiť.
Záver
Citroën C5 Aircross rozhodne nie je žiadne tuctové SUV. Jeho extravagantný a hravý dizajn je dôkazom toho, že auto môže pôsobiť originálne a zaujímavo aj bez toho, aby sa čo i len náznakom snažilo stavať svoj imidž na zdôrazňovaní agresivity a ultradynamických tvaroch. A takých áut veru nie je veľa.
Čo sa naozaj oplatí, skutočne závisí od toho, koľko budete jazdiť a aké sú vaše reálne možnosti nabíjania. Ak ho viete nabíjať pravidelne a nemáte to do práce veľmi ďaleko, tak sa môže stať, že celý bežný pracovný týždeň s ním budete jazdiť ako s elektromobilom a teda len s minimálnymi nákladmi. Ak to však s nabíjaním tak jednoduché nemáte, respektíve jazdíte na dennej báze väčšie kilometrové objemy, plug-in hybrid nebude tým najlepším riešením.
Ak sa pozrieme do cenníku, tak napríklad pri druhej najvyššej výbave Shine je 96 kW naftový motor v porovnaní s 133 kW plug-in hybridom lacnejší len o 3 500 eur, čo naozaj nie je veľa. V iných výbavách sú rozdiely rôzne.
Ak sa zameriame na najlacnejšie verzie, tak najdostupnejší 96 kW benzínový variant stojí s manuálom 25 990 eur, najdostupnejší 96 kW diesel (s automatom) 29 990 eur a najdostupnejší 133 kW plug-in hybrid 34 990 eur. Rozhodovanie sa medzi nimi nie je celkom jednoduché a naozaj závisí na plánovanom využití auta. Pri častých dlhších jazdám by sme takmer naisto zatiaľ zostali pri nafte, pokiaľ sa však „zmestíte“ do elektrického dojazdu a uvažujete o vyššej výbave, tak tam aj v priamom porovnaní s benzínovým motorom môže byť z dlhodobého hľadiska plug-in hybrid zaujímavejšou voľbou.