Test: Citroën ë-C4 X – odvážny, praktický a za skvelú cenu

Svet elektromobilov je poriadne drahý. Citroën však so svojim ë-C4 X ukázal, že za cenu mestského elektromobilu môžete dostať nesmierne univerzálne, pohodlné a štedro vybavené auto. Presvedčil nás o tom redakčný test verzie Shine Pack.

13.05.2023 07:00
debata
Definovať C4 X je ťažké. Stojí kdesi na pomedzí... Foto: Ľuboš Pilc
Citroën ë-C4 X - test 2023 Definovať C4 X je ťažké. Stojí kdesi na pomedzí liftbackov a SUV. V skutočnosti je to ale veľmi nezvyklý outdoorový sedan. Na jeho nevšednosť si ale rýchlo zvyknete, pretože prináša množstvo výhod.

Koncern Stellantis kráča pri prechode na elektrický pohon pragmatickou cestou. Elektromobily stavia na multienergetických platformách. Takže to isté auto môže poháňať rovnako dobre diesel či benzínový motor ako aj elektromotor. Nový Citroën ë-C4 X je dokonalým príkladom. Spomedzi svojich súrodencov, akými sú Peugeot e-2008 alebo Opel Mokka, s ktorými zdieľa identickú platforme e-CMP, však poriadne vytŕča z radu. Citroën totiž na týchto základoch postavil o triedu väčšie auto. A vlastne vytŕča z radu aj bez ohľadu na svoj pohon a veľkosť. Jeho unikátnosť spočíva v odvážnej koncepcii. Poznáte iného kríženca sedanu a SUV? Kedysi ním bolo Volvo S60 Cross Country, lenže to je už dávno minulosťou.

Najväčší z rodiny

Kým však Volvo so svojim nevšedným crossoverom neuspelo, Citroënu veštíme svetlú budúcnosť. X-ko je síce nevšedné ale práve vďaka tomu prináša množstvo bonusov. Rozmermi predstavuje velikána v nižšej strednej triede. Na dĺžku má až 4 600 mm, na šírku 1 800 a na výšku 1 525 mm. Taký Peugeot e-2008 je o 300 mm kratší a Opel Mokka dokonca kratší až až o 450 mm – to je rozdiel celej triedy. A prečo C4 X prirovnávame k SUV? Pretože k nim má najbližšie. Svetlú výšku podvozka 210 mm by mu dokonca mohli mnohé závidieť. Odolnosť dáva najavo aj plastovou ochranou spodných častí karosérie. Len sa pozrite na oblúky blatníkov a mohutné prahy. Podobne je to s 18-palcovými kolesami, obutými do vysokého profilu 195/65, ktoré sa len tak ľahko nezľaknú nekvalitných ciest.

Svetlou výškou 210 mm a ochranou podvozka... Foto: Ľuboš Pilc
Citroën ë-C4 X - test 2023 Svetlou výškou 210 mm a ochranou podvozka poráža ë-C4X aj mnohé pravoverné SUV.
Citroën ë-C4 X - test 2023
Citroën ë-C4 X - test 2023
+14Citroën ë-C4 X - test 2023

Tu ale prekvapenia nekončia, pretože C4 X má siluetu liftbacku, či skôr SUV-kupé, no v skutočnosti je sedanom s krátkou zadnou kapotou. Tomu zodpovedá aj pomerne dlhý zadný previs, ktorý na SUV nikdy nenájdete. Tento mix možno najprv prekvapí, ale rozhodne funguje. C4 X je zvláštne ale pekné auto. Má všetky typické prvky Citroënov, ako delené predné svetlá, masku v tvare X, dekorácie na prahoch, ale jeho splývavá zadná časť je podľa nášho názoru vydarenejšia ako pri kratšom hatchbacku C4 s komplikovaným dizajnom zadných svetiel. Sympatické pritom je, že elektrická verzia ë-C4 X nijako zvlášť nedemonštruje svoj bezemisný charakter. V podstate ju nerozoznáte od verzií s benzínovým či dieselovým motorom. Identická je dokonca aj predná maska. Jediné avízo – modré “ë“ -nájdete na zadnej kapote hneď pri znaku C4 X.

Sympatické je, že jediným detailom, ktorým sa... Foto: Ľuboš Pilc
Citroën ë-C4 X - test 2023 Sympatické je, že jediným detailom, ktorým sa elektrická verzia C4 X líši od tých spaľovacích je modré písmeno “ë“ na zadnej kapote.

Veľkorysá kabína

Aj v kabíne ťažko uveriť, že súrodencami tohto auta sú Peugeot 208 či spomínaná Mokka E. C4 X totiž ponúka neporovnateľne viac miesta. Štedrú rezervu máte na nohy aj nad hlavou. Nehovoriac o veľkorysej ponuke na zadných sedadlách, najmä v oblasti kolien. Podlahový tunel je síce odkazom na to, že v C4 X môžu pracovať aj spaľovacie motory, ale do kabíny zasahuje len mierne. Takže ani traja cestujúci vzadu nebudú trpieť. Zvlášť ak majú k dispozícii širokú lavicu. Veľký uhol otvárania dverí a vyššie situovaná strecha zabezpečujú pohodlný prístup. Spracovanie kabíny je pomerne strohé. Napokon, C4 X sa ani nechce tváriť ako prémia. Citroën vie však všetko zladiť tak, aby to pôsobilo sviežo. Štruktúra povrchov či nápadité dekorácie vo dverách taja, že ide zväčša o tvrdé plasty. Už menej to vie C4 X skryť na spodnej časti “palubovky“.

Interiér sa nesnaží navodiť prémiovú atmosféru.... Foto: Ľuboš Pilc
Citroën ë-C4 X - test 2023 Interiér sa nesnaží navodiť prémiovú atmosféru. Je ale nesmierne priestranný a praktický.
Citroën ë-C4 X - test 2023
Citroën ë-C4 X - test 2023
+13Citroën ë-C4 X - test 2023

Ani sedadlá, hoci sú rozmerné a mäkké, nepatria na špičku triedy. Chýba im najmä výraznejšie bočné vedenie, takže v zákrute nepodržia. Ergonomicky je na tom ale C4 X veľmi dobre. Nastaviteľné sú nielen sedadlá a volant, ale tiež široká lakťová opierka. Oceňujeme aj dostatok hardvéru. Citroën sa poučil na chybách C4 Cactusu a do kabíny vrátil samostatný panel klimatizácie. Mechanické sú tiež ovládače tempomatu a audia na ramenách volantu. Len škoda malého a neosvetleného prepínača „prevodovky“, ktorý sa šíri celým koncernom Stellantis. Prístrojový panel tvorí malý 5,5-palcový TFT displej s nie príliš vábivou grafikou. Údaje zobrazuje výlučne digitálne. V porovnaní s takým i-Cockpitom Peugeotu to pôsobí dosť lacno, ale na druhej strane zobrazuje všetko potrebné. Navyše úroveň Shine Pack pridáva head-up displej na výsuvnej reflexnej ploche.

Aj vzadu ponúka ë-C4X veľkorysý priestor vo... Foto: Ľuboš Pilc
Citroën ë-C4 X - test 2023 Aj vzadu ponúka ë-C4X veľkorysý priestor vo všetkých smeroch. A tiež dva USB –porty.

Chýbajú len piate dvere

Infotainment má 10-palcovú dotykovú obrazovku. Jej ovládanie je jednoduché. Aj vďaka tlačidlám pre prístup k hlavnému menu a bezpečnostným asistentom vozidla. Nechýba ani otočný ovládač hlasitosti rádia. Grafika navigácie je už ale trochu zastaraná. Nevadí, svoju funkciu plní dobre. Bezdrôtový Apple CarPlay a Android Auto vám umožnia bezproblémovú konektivitu so smartfónom. Vpredu aj vzadu sú navyše dva páry USB-konektorov. Za 200 eur si môžete dopriať indukčnú nabíjačku v stredovej konzole. Okrem nej je tu množstvo praktických odkladacích schránok. Napríklad vo dverách. Malá vanička v stredovej konzole bezpečne podrží váš telefón vo vertikálnej polohe – jednoduché a účelné. Zvláštnu pozornosť si zaslúži výsuvný držiak na tablet pred spolujazdcom. Je súčasťou úrovne Shine.

Kufor má rozšafných 510 litrov. Len škoda,, že... Foto: Ľuboš Pilc
Citroën ë-C4 X - test 2023 Kufor má rozšafných 510 litrov. Len škoda,, že ë-C4X chýba veľké výklopné veko. Cez malý otvor pod kapotou nenaložíte veľké predmety.

Kufor patrí k ďalším silným stránkam C4 X. Má objem 510 litrov a pod podlahou ešte miesto na dojazdovú rezervu alebo nabíjací kábel. Mimochodom, je to o 130 litrov viac ako pri v hatchbacku C4. Citroën vytvaroval priestor tak, aby využil každý možný liter, napríklad aj za podblatníkmi. Po sklopení operadiel delených v pomere 40 : 60 je ich spolu 1 360, i keď so schodom, pretože dvojité dno C4 X chýba. Lenže, ide o sedan, takže malý vstupný otvor bráni, aby ste do kufra naložili rozmernejšie predmety. Ak by tu bolo veľké výklopné veko, máme tu takmer konkurenta Octavie. Škoda, pretože podobne veľký Peugeot 408 piate dvere má. Malou chybičkou krásy sú aj pánty zasahujúce do kufra. Pri zatváraní na to treba myslieť.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #test #Citroen #elektromobily #Citroë C4 X #Citroën ë-4 X
Články podľa značiek