Po odznení covidu a v doznievajúcej čipovej kríze začala Dacia ako značka excelovať. A to najmä vďaka tomu, že ju objavili v západnej Európe. V posledných dvoch rokoch totiž autá zdraželi tak, že aj v ekonomicky silnejších štátoch, než je Slovensko, sú skrátka pre bežných ľudí pridrahé. Dacia má však aj naďalej pre nich výborný pomer cena/hodnota a kvalita áut je bez problému akceptovateľná, rovnako ako aj dizajn.
Dacie exceluje vo svete a aj na Slovensku
A tak sa napríklad vo februári aj v tak ekonomicky silnej krajine, akou je Belgicko stali medzi súkromnými (nefiremnými) klientami dvomi najpredávanejšími modelmi Sandero a Duster. A to už je čo povedať.
Aby to však nevyzeralo, že sme vytiahli náhodný príklad v štýle „výnimka potvrdzuje pravidlo“ – Sandero sa v roku 2022 stalo druhým najpredávanejším autom v Európe, navyše s minimálnou stratou za prvým Peugeotom 208. A keď sa pozrieme na výkonnosť jednotlivých značiek v uplynulom roku, tak Dacia je veľkoobjemovou značkou, ktorá v ňom dokázala zvýšiť predaj najviac.
Konkrétne to znamená, že v roku 2022 v EÚ Dacia dokázala medziročne zvýšiť predaje takmer o 14 percent, respektíve o vyše 53 000 áut. Celkovo ich v roku 2022 predala v Európe 440 193 a stala sa deviatou najsilnejšou značkou v EÚ. Za sebou nechala aj také značky ako Kia a Hyundai a na ôsmu Škodu strácala necelých 22 000 áut.
A v spanilej jazde Európou pokračuje Dacia aj v tomto roku. Len pred pár dňami sme publikovali článok o predajoch áut v Európe za prvé štyri mesiace roku 2023 a Dacia za toto obdobie dokázala medziročne zvýšiť predaj o vyše 42 percent. To značí takmer 179-tisíc predaných áut za január až apríl 2023. Ak sa nestane nič nečakané, tak s pravdepodobnosťou hraničiacou s istotou sa Dacia dostane v tomto roku medzi značky, ktoré dokázali na trhu v EÚ umiestniť vyše pol milióna áut.
Ak sa pozrieme do našich končín, tak za prvé štyri mesiace tohto roku Dacia predala na Slovensku 1 420 áut a priebežne je šiestou najsilnejšou značkou. Bezmála polovica z predaných áut na Slovensku pritom pripadá práve na Duster.
Ceny rastú
Úspech Dacie na západných trhoch má pre nás jedno negatívum – tam sú aj silnejšie vybavené verzie stále mimoriadne cenovo zaujímavé, takže rumunská značka si môže dovoliť predávať nielen silnejšie výbavy, ale postupne aj zvyšovať ceny tých základných. Bohužiaľ nielen na Západe, ale aj na Slovensku.
V reči konkrétnych čísiel to znamená, že dlhoročná základná cena Dusteru 9 990 eur je už dávno minulosťou, no najlacnejší Duster (90 TCe 67 kW) ste ešte začiatkom minulého roku vedeli kúpiť v úplnom základe za 11 190 eur. Po ukončení uvádzacej ponuky stúpla jeho cena na 13 490 eur , v auguste 2022 už po „vizuálnom facelifte“ bola 14 290 eur a aktuálne je 15 790 eur. A auto sa aj napriek tomu predáva „ako teplé rožky“.
Úprimne povedané, ani sa veľmi nedivíme. V pomere cena/hodnota ešte stále patrí Duster k najlacnejším kompaktným SUV na našom trhu, navyše vizuálny „refresh“ mu naozaj prospel. V poslednom čase menilo alebo aspoň modernizovalo logo niekoľko značiek, vrátane Kie, Peugeotu, Renaultu, alebo aj Audi.
Zmena pri Dacii patrí podľa nás nielen k najvýraznejším, ale aj najvydarenejším. Dizajn loga organicky zapadá do prednej masky, opticky ju rozširuje a auto pôsobí robustnejšie. Navyše biela farba loga v kombinácii so zaujímavou zelenou farbou „Dusty“, ktorú malo testované auto a s čiernymi doplnkami vyzerá naozaj dobre. Biela je použitá aj v označení vzadu a na volante. Koniec-koncov, dobre to vidno aj na fotografiách v našej galérii.