Test: Renault Trafic Blue dCi. Nafta boduje, elektrina v takomto aute nemá zmysel

S dieslovým dvojlitrom má Trafic vynikajúcu spotrebu a prekvapila nás kultivovanosť dvojspojkového automatu. Len so sedadlami sa ťažko manipuluje.

18.06.2023 07:00
Trafic Foto: ,
Renault Trafic Spaceclass sa ponúka v dvoch dĺžkach - 5 080 a 5 480 mm. My sme testovali ten kratší.
debata (2)

Test 8-miestneho Renaultu Trafic v kratšom prevedení L1 začneme trochu osobnejšie. Ak máte v aute voziť päť detí, z toho jedno postihnuté, je to jedno z mála áut na trhu, ktoré vám dáva zmysel. Iste, na kratšie cesty sa zmestíte aj do 7-miestneho auta, ak do strešného nosiča dáte špeciálny kočík, ale na batožinu vám priestor nezostáva.

Dlhý a dlhší

V Traficu by sme skôr pre našu potrebu volili dlhší variant L2 (o 40 centimetrov dlhšie auto, celý rozdiel sa premietne do rázvoru). V ňom vám pri celkovej dĺžke 5 480 mm miesta zostane dosť, navyše máte plnohodnotné sedenie aj v treťom rade. To priestorovo de facto môže byť identické ako v druhom, takže 8 ľudí v ňom bez problému zvládne aj dlhšiu trasu.

Interiér je jednoduchý a  prehľadný, za... Foto: Martin Domček, Pravda
Renault Trafic L2 SpaceClass Blue dCi 170 EDC (2023) Interiér je jednoduchý a prehľadný, za volantom sme sa cítili naozaj príjemne.

V testovanej kratšej verzii pri 7-člennom obsadení a špeciálnom kočíku muselo jedno sedadlo von, potom bolo priestorovo všetko v poriadku. Pravdou je, že sedadlá nie sú najľahšie a manipulácia s nimi nie je úplne jednoduchá, ale zas – konfiguráciu auta zväčša meníte raz za čas, nie je to žiadna katastrofa. Isofix je k dispozícii v druhom a treťom rade na štyroch sedadlách. V oboch sú sedadlá s konfiguráciou 2 + 1.

Z rodinného pohľadu je ďalším „bonusom“ tohto auta podvozok. Vynovený Trafic nás príjemne prekvapil tým, ako komfortne zvláda prejazdy nerovností aj nenaložený, s vyšším zaťažením je to ešte lepšie. Na to, že je to pomerne veľký van (aj vo verzii L1 má dĺžku takmer 5,1 metra), je v zákrutách prekvapivo stabilný, nakláňa sa len minimálne a možno s ním jazdiť, samozrejme, ak máte chuť, aj pomerne dynamicky. Riadenie je presné, vôbec nie je preposilované a keď občas na diaľnici pridáte na hranicu povoleného rýchlostného limitu, oceníte ako je kabína dobre odhlučnená.

Renault Trafic L2 SpaceClass Blue dCi 170 EDC...
Renault Trafic L2 SpaceClass Blue dCi 170 EDC...
+5Renault Trafic L2 SpaceClass Blue dCi 170 EDC...

Z hľadiska jazdného komfortu je to van, ktorý si prívlastok „rodinný“ naozaj zaslúži. Parkovanie s ním nie je problém, s verziu L2 s celkovou dĺžkou takmer 5,5 metra by to však už mohlo byť v stiesnenejších priestoroch náročnejšie. Trafic je však pomerne obratný, takže občas síce možno na viackrát, ale zvládnete s ním aj užšie priestory v parkovacích domoch. Tam vám nastupovanie uľahčia bočné posuvné dvere.

Zišli by sa aj vľavo, v testovanej verzii si za ne priplatíte 650 eur. Keď máte plné auto detí, niekedy klimatizáciu používať jednoducho nechcete, v Traficu sú pre tento prípad posuvné dvere vybavené relatívne veľkým posuvným oknom (vidno ho otvorené v priloženej fotogalérii). Je to určite efektívnejšie ako výklopné okná s veľmi obmedzeným rozsahom vyklopenia v niektorých konkurenčných modeloch.

Dobrý automat, úsporný diesel

Ale vráťme sa ešte k jazde. Pod kapotou Traficu sme mali poctivý naftový dvojliter s výkonom 170 koní (125 kW) a veľmi slušným krútiacim momentom 350 Nm, dostupným už od 1 500 otáčok za minútu. Motor bol doplnený 6-stupňovou automatickou prevodovkou EDC. Ak túto skratku dešifrujete, dostane anglické slovné spojenie Efficient Dual Clutch. Z neho už je jasné, že ide o dvojspojkovú prevodovku, podobnú ako DSG, ktorú využíva koncern Volkswagen.

Showroom: Jazdený Renault Captur - v istých kruhoch vážený model
Video

Je tu však jeden dôležitý rozdiel – automat v Traficu radí hladko, rýchlo, necháva motoru priestor na to, aby bolo možné využiť jeho dynamický potenciál a nejako výrazne ho v mene nízkej spotreby nedusí. Ak sa vám predsa len jeho práca nepáči, môžete radiť manuálne. Smerom nahor podraďujete, nadol zaraďujete vyšší prevod.

Pokiaľ ide o spotrebu, s autom sme pri rôznom obsadení najazdili vyše 1 200 kilometrov, pričom približne polovica pripadala na diaľnicu, 30 percent na okresky a 20 percent na mesto. Výsledná spotreba sa pohybovala na hranici siedmych litrov, čo je spodná hranica výrobcom udávaného priemeru v rozpätí 7,1 až 7,9 litrov. A to sme mali na test úplne nové nezabehnuté auto s nulovým kilometrovým nájazdom. Navyše auto má 80-litrovú nádrž, takže spraviť tisíc kilometrov na nádrž s ľahšou nohou na plyne nie je problém.

Krátka subjektívna „ekoodbočka“

Tu si dovolíme jednu odbočku na obhajobu naftových motorov. Krátko po Traficu sme testovali plug-in hybridný Jeep Compas. Ten nás tiež „šokoval“ svojim dojazdom, nie však pozitívne. S plnou nádržou a do plna nabitou batériou bol totiž pod hranicou 350 kilometrov. Auto malo totiž 36-litrovú nádrž, čo je pri SUV nonsens, a k tomu 11,4 kWh batériu.

Sľubovaný elektrický dojazd bol 47 kilometrov, my sme sa nikdy nedostali ani na 40 kilometrov. Nechceme vedieť, aký by bol dojazd v zime. Benzínový agregát s objemom 1,3 litra a výkonom 96 kW bol navyše naozaj „žravý“. Pri vybitej batérii sme bez problémov jazdili s priemerom okolo 9 litrov. Takže je naozaj ekologickejší takýto plug-in hybrid v kompaktnom SUV, alebo dvojlitrový diesel so sedemlitrovou spotrebou vo vyše 5-metrovom vane? Názor si urobte sami…

Renault Trafic L2 SpaceClass Blue dCi 170 EDC...
Renault Trafic L2 SpaceClass Blue dCi 170 EDC...
+23Renault Trafic L2 SpaceClass Blue dCi 170 EDC...

A keď sme už pri dojazde, elektrickí konkurenti Traficu (mnohé značky totiž tento karosársky variant predávajú už len ako elektromobil), napríklad ë-SpaceTourer s reálnym dojazdom niekde okolo 300 kilometrov – aj to so silnejšou 75 kWh batériou – dávajú zmysel možno jedine tak ako shuttle niekde medzi hotelom a letiskom, respektíve v podobnej úlohe.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #naftový motor #Renault Trafic #test auta #autotest #osobný van
Články podľa značiek