Kabína bez kompromisov
Ak poznáte EQS či klasickú triedu S, nič extra vás tu neprekvapí. Po viac ako roku výroby vyprchal futuristický efekt megadispeleja Hyperscreen, ktorý tvoria až tri vzájomne prepojené displeje so šírkou 1 410 mm. Spolujazdec môže pozerať pohyblivý obsah aj počas jazdy, keďže vodiča má pod kontrolou kamera. Pre verziu 580 4Matic je Hyperscreen v sérii, takže my sme ho na palube mali. Hoci nepatríme k priaznivcom dotykových displejov, ten v podaní Mercedesu-Benz je dovedený do dokonalosti. Displeje majú brilantnú grafiku a rýchle reakcie. Mercedes-Benz hovorí o „nulovej vrstve“, čo znamená, priamy prístup k najpoužívanejším funkciám. A k tomu pridáva EQS SUV mega head-up displej s uhlopriečkou 77 palcov, ktorý zobrazuje údaje neskutočne ďaleko. V kombinácii s virtuálnou realitou používa navigácia vznášajúce sa šípky. A ak by vám to nestačilo, môžete sa spoľahnúť na centrálny displej, ktorý kombinuje reálny obraz kamery s piktogramami. Po zastavení na križovatke dokonca zobrazuje semafor, čo príde vhod, ak naň máte zlý výhľad.
Prácu s infotainmentom MBUX uľahčuje hlasové ovládanie, ktoré už nepotrebuje povel Hey Mercedes. Oceňujeme rýchly prístup k funkciám klimatizácie, ktorá má na displeji virtuálny panel aj spätnú haptickú odozvu, o ktorú sa stará 12 aktuátorov priamo v ploche displeja. Je tu tiež ikona EQ s rýchlym prístupom k údajom nabíjania a navigácii s ponukou nabíjacích staníc. Po zadaní cieľa vám táto inteligentná služba naplánuje trasu aj s výberom vhodných miest dobitia, aby ste cestu absolvovali čo najrýchlejšie. Atmosféru môžete meniť výberom farby alebo kombinácie farieb náladového osvetlenia, ktoré nájdete ešte aj na obrysoch sedadiel! Pritom vás EQS rozmaznáva fantastickými sedadlami s masážnymi programami, napríklad aj takzvanými hĺbkovými vlnami, či mäkučkým vankúšikom opierky hlavy zo sveta first class.
Zaujímavé je, že displeje dotvárajú atmosféru animáciou prírodných motívov – napríklad mora, lesa či letného dažďa, samozrejme, sprevádzané príslušnými zvukovými efektmi. Chce to však čas, kým „vychytáte“ všetky možnosti, ktoré máte v ponuke. Napríklad aparatúra Burmester s výkonom 710 W a 15 reproduktormi robí z kabíny doslova koncertnú sieň. Lenže má aj iné funkcie. Mercedes-Benz vyvinul pre EQS syntetické zvuky, ktoré reagujú na akceleráciu či brzdenie. Nejde o simuláciu zvuku motora, ale o zvláštne akustické „podfarbenie“, ktoré príde v dokonale izolovanej kabíne naozaj vhod. Inak tu strácate pojem o realite. Nechýba koža či pravé drevo. Tradičný svet pripomínajú aj niektoré ergonomické prvky, ktoré sa Mercedes-Benz rozhodol zachovať. Tak napríklad ovládaciu páčku stieračov nájdete vľavo, tak ako už celé desaťročia a podobne je to s pozíciou parkovacej brzdy vľavo pod volantom.
Smer jazdy zasa ovládate páčkou na stĺpiku riadenia – opäť dôraz na tradíciu. Navyše sa tým úplne uvoľnil priestor na vznášajúcej sa stredovej konzole, takže je tu miesto pre nápoje, obrovský stredový box, ale napríklad aj pre dve indukčné nabíjačky. Zabudnúť telefóny v aute by ste nemali, pretože pred vystupovaním vás na to EQS SUV upozorní. Sú tu ale aj malé chybičky krásy. Tak napríklad hardvérová lišta pre ovládanie nastavenia jazdného režimu, aktivácie výstražných svetiel či hlasitosti rádia je umiestnená kdesi pri lakťovej opierke. Dosť nešikovné a najmä nešťastné v prípade, ak chcete v núdzovej situácii zapnúť výstražné svetlá. Samozrejme, pri panickom brzdení ich spustí EQS SUV automaticky, ale sú situácie, napríklad na diaľnici, keď ich potrebujete aj mimo krízovej situácie. Napríklad pri upozornení na blížiacu sa zápchu. Navyše je tlačidlo červeného trojuholníka nevysvetliteľne malé. V každom prípade pri EQS SUV rýchlo pochopíte, že v porovnaní s limuzínou ponúka oveľa viac priestorového komfortu a úžitku, ako ja lepší výhľad. Pritom nie je zásadne drahšie.