Elektrická dodávka
Druhým testovaným modelom bolo Kangoo Van e-Tech, teda úžitková dvojmiestna dodávka s pevnou prepážkou za prednými sedadlami. Teda, aby sme boli presní – čiastočne pevnou. Testovali sme totiž verziu so zaujímavým prílastkom „Open Sesame by Renault“. Skrýva sa pod ním super vec – sedák na spolujazdcovom sedadle môžete sklopiť do podlahy a operadlo cezeň preklopíte, takže sa dostanete do roviny podlahy. Následne prepážku za spolujazdcom môžete otvoriť smerom dopredu a v tejto pozíciu ju zaaretujete. Tým získate možnosť prepravovať v aute predmety s dĺžkou vyše troch metrov.
Otvorená prepážka navyše v tejto polohe stále chráni aj šoféra a oddeľuje ho od nákladového priestoru. Prepážka sa pritom otvára tak jednoducho, ako obyčajné dvere. Predné dvere spolujazdca otvoríte až do pravého uhla a keďže tam nie je B-stĺpik, po otvorení bočných posuvných dverí získate naozaj obrovský bočný vstupný priestor (1 446 m!). Kufor zvládne náklad niečo nad 600 kilogramov. Aj keď auto zaťažíte, na spotrebe sa to podpíše menej, než sme čakali.
Kufor je veľmi dobre prístupný aj osvetlený, v aute sme mali v nákladnom priestore aj príplatkové drevené obloženie. Je však nepraktické, pretože sa veľmi ľahko poškriabe, resp. mechanicky poškodí. Skúste to bez neho a ušetrených 500 eur investuje do niečoho praktickejšieho. Napríklad do vnútorného digitálneho zrkadla, kam sa obraz prenáša z kamery, umiestnenej v zadnej časti strechy. Tiež by sme privítali plastovú ochranu vnútorných blatníkov, ktoré sú tiež náchylné na poškriabanie.
Zaujímavosťou je, že tento elektromobil štartujete nie tlačidlom, ale úplne klasickým výklopným kľúčom, bezkľúčové štartovanie je však k dispozícii za minimálny príplatok okolo sto eur. Je určite praktickejšie, ale nám sa tento „oldschoolový“ kľúčový nápad celkom páčil.
Slabšia batéria, nižší dojazd
Problémom podľa nás je, že elektrické Kangoo má batériu s kapacitou len 45 kWh. To považujeme za veľký hendikep v čase, keď napríklad Škoda ide montovať do nového plug-in hybridného Superbu batériu kapacitou cca 25 kWh. Papierovo by ste mali s autom dosiahnuť 300-kilometrový dojazd, no je to takmer nemožné. Aj keď sme sa naozaj snažili, jazdili v teplom počasí s prázdnym autom defenzívnym spôsobom, tak sme sa dostali len mierne nad 250 kilometrov, priemerná spotreba bola pritom 14,5 kWh, čo je veľmi dobrá hodnota.
Avšak s naloženým autom a v zime budete radi, ak sa dostanete na 200-kilometrovú hranicu. To pri úžitkovom aute dáva zmysel len pri veľmi špecifickom použití. My sme napríklad aj v lete s prázdnym autom jazdili po diaľnici rýchlosťou mierne nad sto kilometrov so spotrebou už nad 20 kWh.
Kangoo budete teda často nabíjať, takže určite odporúčame príplatkové rýchlejšie nabíjanie s výkonom až 85 kW, za ktoré dáte 800 eur. Mali sme ho aj my, batériu s ním nabijete z 15 na 80 percent približne za 40 minút, keďže po dosiahnutí cca 60 percent kapacity nabíjací výkon začne dosť výrazne klesať. Z nabíjačky so striedavým prúdom (22 kW) auto z 15 na 80 percent nabijete za hodinku, z domáceho wall-boxu (7,4 kW) za cca 5 hodín. To nie sú zlé hodnoty. Praktické je, že auto sa nabíja spredu, nabíjacie konektory sú pod výklopným logom v prednej maske.
Rozumné ceny
Z hľadiska jazdy sa nenaložený van správa o niečo nervóznejšie pri prejazde nerovností, nie je to však nič dramatické, pretože to zmierňujú batérie v podlahe. Tie v porovnaní so spaľovacou verziou nijako neobmedzujú priestor pre náklad. Taktiež je interiér trochu hlučnejší, opäť je to však daň za otvorený priestor dozadu a autu to nemožno vyčítať. K ergonómii však nemožno mať vážnejšiu výhradu, prístup k základným funkciám je jednoduchý, rovnako ako pohyb menu dotykového infotainmentu s 8-palcovým displejom. Odkladacích priestorov v kabíne je dosť a k dispozícii je aj odnímateľný držiak na smartfón, ktorý si môžete dať jednoducho napravo alebo naľavo od volantu.
Z nášho pohľadu má vďaka skromnejšej 45 kWh batérii nákladné elektrické Kangoo limitovaný dojazd a tým pádom aj limitované praktické využitie. Ak ste kuriérom a pohybujete sa po meste so zastávkami rádovo po stovkách metrov a najazdíte takto nejakých 50 až 100 kilometrov, môže byť toto auto aj z ekonomického hľadiska super voľbou. Vo verzii EV45 11 kW s dĺžkou L1 ho môžete kúpiť už za 31 700 eur, čo na pomery elektroáut nie je vysoká cena.
Avšak v základnej benzínovej verzii TCe 100 ho môžete mať už za 17 400 eur a vo výbave Extra Open Sesame by Renault, kde je aj otvoriteľná prepážka a sklopné predné sedadlo za 18 300 eur. Za 18-tisíc eur dostanete základnú naftovú verziu Blue dCi 75 a za 21 100 eur výkonnejšiu verziu Blue dCi 115 EDC s dvojspojkovým 7-stupňovým automatom. Z nášho pohľadu dávajú pri tomto aute spaľovacie verzie oveľa väčší zmysel jednak z pomeru cena/hodnota, jednak z hľadiska praktického využitia.