Pokračovanie článku: Test: extrémna Cupra Formentor VZ5. Päť valcov a (takmer) 400 koní v balení na každý deň

Ako funguje 390 koní?

To najzaujímavejšie má však Formentor VZ5 pod kapotou. Reč je o naprieč uloženom turbodúchadlom preplňovanom 390-koňovom (287 kW) radovom päťvalci s objemom 2,5 litra, z ktorého maximum výkonu dostanete v otáčkach v rozpätí od 5 700 až do 7 000 za minútu. Impozantný je aj maximálny krútiaci moment 480 Nm, dostupný v pomerne širokom spektre otáčok od 2 250 až do 5 700. Agregát spolupracuje so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG a nechýba ani pohon 4×4 a variabilné rozdeľovanie krútiaceho momentu medzi kolesá na zadnej náprave.

Týmto parametrom zodpovedajú aj jazdné výkony, najmä zrýchlenie. Z nuly na stovku stačí Formentoru VZ5 4,2 sekundy a keď si auto prestavíte do režimu Cupra (nepotrebujete ani launch control), zrýchlenie je naozaj impozantné, doslova vás zatlačí do sedadiel. A sprevádzal ho naozaj zaujímavý zvuk, ktorý by sme nazvali drsným, ale nie nejako prehnane agresívnym.

A keď k tomu prirátate vynikajúcu trakciu, ktorej pomáha pohon 4×4, tak výsledkom je naozaj impozantný jazdný zážitok. A to nielen na rovinkách, ale aj v serpentínach, kde VZ5 drží na ceste „ako pribité“ a správa sa veľmi predvídateľne.

Pravdou je, že aj samotný Formentor VZ5 síce na jednej strane dokáže byť drsný, no na druhej až prekvapivo komfortný. Veľký podiel má na tom adaptívny podvozok DCC s plynulým nastavovaním tlmičov a predovšetkým voľba jazdného režimu (máte na výber aj režim Drift). To je silnou stránkou tohto auta, pri zmene režime totiž nejde o nejaké kozmetické úpravy, naozaj výrazne sa mení celý jeho charakter.

V komfortnom móde sa zásadne mení reakcia na plyn, správanie sa prevodovky a samozrejme adaptívnych tlmičov. Auto si aj s 20-palcovými kolesami dokáže prekvapivo dobre poradiť s nerovnosťami na ceste, budete skôr o nich vedieť podľa hluku, avšak auto z vás rozhodne nevytrasie dušu.

Vzadu nechýbajú výrazný spojler a difúzor z... Foto: Pravda, Martin Domček
Cupra Formentor VZ5 (2023) Vzadu nechýbajú výrazný spojler a difúzor z kompozitných materiálov.

Samozrejme, päťvalec s výkonom takmer 400 koní a pohon 4×4 sa prejavia aj na spotrebe. Časť testu sme jazdili v komfortnom nastavení a s ľahšou nohou na plyne a aj pri rovnomernom rozdelení ciest medzi okresky, diaľnice a mesto sme sa s priemerom dostali na 10 litrov. To je podľa nás veľmi dobrá hodnota. Približne rovnako členený úsek sme absolvovali aj o niečo razantnejším štýlom, pri ktorom sa spotreba vyšplhala mierne nad 13 litrov. Ak budete limity auta pokúšať intenzívne, nie je problém dostať sa až niekam k blízkosti 20-litrovej hranice.

Záver

Z nášho pohľadu je Cupra Formentor VZ naozaj univerzálnym autom, ktoré sa z pohodového (takmer) rodinného crossoveru dokáže zmeniť na ostrý agresívny športiak a dokáže uspokojiť nároky aj naozaj náročných šoférov. Vyrobený je navyše v limitovanej 7-tisícovej sérii, takže sa skôr či neskôr stane aj zaujímavou a žiadanou raritou. Zodpovedá tomu však aj pomerne sebavedomo nastavená cena tohto modelu.

Len pre zaujímavosť, základná cena Formentoru 1,5 TSI s benzínovým motorom s výkonom 150 koní začína na sume 30 410 eur, výkonný 245-koňový Formentor Veloz 2,0 TSI kúpite za 44 400 eur, no testovaný Formentor VZ5 začína až tesne pod sedemdesiatti­sícovou hranicou, aktuálne a sume 69 460 eur.

© Autorské práva vyhradené

13 debata chyba
Viac na túto tému: #SUV #test auta #Cupra Formentor VZ5 #autotest #Formentor Veloz
Články podľa značiek