Auto, ktoré testuje vás
Jazda je úchvatná, ale len ak máte v žilách horúcu krv. AMG SL 63 je totiž skutočný extrém, zrýchľujúci na stovku za 3,6 sekundy. A nejde len o túto disciplínu, ale aj o enormnú pružnosť. Jednoducho, bez ohľadu na zvolený jazdný režim je SL 63 ochotné zrýchľovať kedykoľvek, kdekoľvek a je celkom jedno, či idete stvkou alebo dvakrát rýchlejšie. Inteligentná štvorkolka 4Matic+ prenesie silu na asfalt vždy bez zaváhania. A sila motora je priam nekončiaca. Toto auto akoby nemalo limit, vždy je pripravené vyraziť a nespútanosťou provokovať k testu vašich schopností. Až sa ho začnete báť. Doslova vás vyžmýka. Prítlaky do sedadla sú také intenzívne, že máte problém nielen so žalúdkom, ale aj dýchaním. Ak na to máte, môžete zvoliť okruhový režim, obmedziť trakčnú kontrolu a namiesto elektroniky radiť rýchlosti pádlami na volante.
Na druhej strane môže byť SL 63 aj celkom príjemným spoločníkom. Ak mu nešliapete príliš na krk, zvolíte režim Comfort, ktorý urobí podvozok mäkším a riadenie menej tuhým, vie sa odvďačiť primeranou dávkou komfortu. Zákrutami sa napriek hmotnosti nad hranicou 1,9 tony prepletá s ľahkosťou, veď volant má necelé dve otáčky a držať trajektóriu pomáha SL aj systém proti náklonom a riadenie zadných kolies. Oceníte to tiež pri parkovaní, pretože obrovské predné kolesá nemajú veru veľa priestoru na natáčanie. Zaplať preto pánboh aj za tých 2,5 stupňa na zadnej náprave. I tak nerátajte s obratnosťou v štýle EQE či EQS. A ak už hovoríme o parkovaní, na zahodenie nie je možnosť zvýšiť podvozok, čo urobí z SL auto ako-tak použiteľné v meste plnom výtlkov a obrubníkov. Systém si dokonca pamätá, kde ste podvozok zdvihli a urobí tak okamžite, ak auto zistí, že sa nachádzate na tom istom mieste.
O nejakej veľkej praktickosti hovoriť nemôžeme. Zadné sedadlá tu síce sú, ale podobne ako v Porsche 911 majú len symbolickú funkciu. Oceníte ich skôr ako priestor na batožinu, pretože pod zadným, mimochodom elektricky ovládaným vekom, je smiešnych 213 litrov bez ohľadu na to, či je strecha vysunutá alebo sklopená. Proces premeny trvá len 15 sekúnd a je povolený až do rýchlosti 60 km/h, čo je veľmi praktické. Očakávali by sme ale lepšiu zvukovú izoláciu, ak Štutgart tvrdí, že SL má zastúpiť aj pôvodné kabriolety tried E a S. Zmieriť sa musíte tiež s nenásytnosťou 8-valcového motora, ktorý si má podľa papierov vypýtať na 100 km priemerne 12,8 litra, ale palubný počítač zobrazoval za posledných 3 700 km nekompromisnú číslovku 18,3. Ani nám sa nepodarilo podliezť 16 litrov, a to sme sa zďaleka nepriblížili potenciálu tohto auta. Nebolo kde.
Zlatá stredná cesta chýba
Nemecké diaľnice bez limitu tu nemáme a na návštevu okruhu by sme si vzhľadom na cenu netrúfli. A keď sme už pri nej – naše redakčné tipovanie ceny dopadlo malou katastrofou. Boli sme úplne mimo. Že AMG SL 63 bude drahé auto, sme samozrejme čakali, ale že zahanbí hyperluxusnú elektrickú limuzínu EQS „v plnke“ s gigantickou batériou s kapacitou na 100 kWh a obrazovkou Hyperscree, nás ani nenapadlo. Je to ale tak. Súčasná TOP verzia bez príplatkov začína na astronomických 211 998 eurách. My sme ale mali ešte zopár extra doplnkov, ako exteriérový a interiérový karbónový paket, spolu za 7 000 eur, AMG disky za 2 280 eur, vnútorné čalúnenie strechy mikrovláknom za 1 440 eur, úžasné digitálne svetlá s premietaním vodiacich čiar a mnoho ďalších vychytávok, takže konečná suma sa vyšplhala na ťažko uveriteľných 236 088 eur.
Áno, ide o vrchol, ktorý by sme osobne nevolili. Šesťdesiatrojka je jednoducho extrém, ktorý vás svojou brutalitou skôr unavuje, ako teší. Musíte byť skutočný nadšenec a frajer za volantom, aby ste ocenili schopnosti tohto auta a aj ho zvládli. Našťastie, je tu alternatíva. Voliť môžete slabší 8-valec 55 AMG a najnovšie dokonca 4-valcovú mild-hybridnú verziu AMG SL 43 (290 kW) od 139 734 eur. Aj s ňou si môžete vychutnať pôvab jazdy s vetrom vo vlasoch, hoci na narkotický zvuk 8-valca budete musieť zabudnúť. No najlepšou správou je, že v Affalterbachu už pracujú na 6-valci. To by bola asi zlatá stredná cesta, ako celkom nezruinovať rozpočet a mať v garáži nádherné SL aj s motorom, o ktorom nemusíte na rozdiel od 4-valca pochybovať. SL 63 bolo pre nás krásnou hračkou, ktorú je zážitok si vyskúšať si a potom ju radšej vrátiť.