Pokračovanie článku: Test: BMW Z4 M40i – Nirvána bez víru v nádrži

Dychtivý a kultivovaný

Mníchovský roadster si môžete dopriať s troma banzínovými motormi. Základ tvoria dvojlitrové preplňované 4-valce – 20i (145 kW) a 30i (190 kW). Na vrchole sa usadil náš 3-litrový radový 6-valec 3,0 TwinPower Turbo s označením M40i, ktorý dáva plnotučných 250 kW a krútiaci moment 500 Nm. Elektrifikácia sa obmedzila na klasický štartér-generátor, takže Z4 vás rozhodne nebude obťažovať plachtením s vypnutým motorom a podobne. Máte ho pevne pod kontrolou i keď nádeje, že sa podobne, ako v Toyote Supra, objaví spolu so 6-valcom manuálna prevodovka, sa nenaplnili. Nevadí. Mohutný agregát si s 8-stupňovým automatom Steptronic Sport rozumie a svoj výkon prenáša cez diferenciál M Sport. Ten tu nie je len tak pre nič za nič. Z4 má totiž výlučne zadný náhon. Regulácia hnacieho momentu medzi kolesami je preto obzvlášť dôležitá.

Radový 6-valec 3,0 TwinPower Turbo netreba... Foto: Ľuboš Pilc
BMW Z4 M40i - test 2023 Radový 6-valec 3,0 TwinPower Turbo netreba predstavovať. Pre tento roadster je výkonom 250 kW a krútiacim momentom 500 Nm doslova požehnaním.
BMW X5 Čítajte viac BMW X5 a X6: Facelift prináša digitálny interiér a rozsiahlejšiu elektrifikáciu

Na suchej ceste vám vie Z4 poriadne prevetrať žalúdok. Veď aj vďaka funkcii Launch Control a zadným širším pneumatikám s profilom 275/35 R19 (vpredu je profil 255/35), zvláda šprint na stovku za 4,5 sekundy. Celé toto divadlo sprevádza hutný zvuk agregátu a výfukov, zvlášť ak máte navolený režim Sport či Sport+ a strechu dole. Je to nádhera. Napriek tomu nie je Z4 prehnane agresívne. Správa sa kultivovane. Ak nemáte chuť na adrenalín, zvláda vďaka režimu Comfort, ktorý !obmäkčí“ adaptívne tlmiče, vyčarovať až prekvapivo vysokú mieru pohodlia. Ani dlhé trasy nebudú utrpením. Plátenná strecha udivuje izolačnými schopnosťami. Trúfame si tvrdiť, že v kabíne Z4 M40i je tichšie ako AMG SL. S pomocou deflektora si užijete aj jazdu bez strechy. Pokojne do 110 až 120 km/h. Mimochodom, transformácia trvá len 10 sekúnd v oboch smeroch a povolená je až do rýchlosti 50 km/h. Zvládnete to teda počas jazdy.

S osemstupňovým automatom Steptronic Sport si... Foto: Ľuboš Pilc
BMW Z4 M40i - test 2023 S osemstupňovým automatom Steptronic Sport si motor dobre rozumie. Ak chcete viac, podvolí sa vďaka krídelkám na volante.

Za volantom nirvána

Jazda je opojná. Sedíte nízko, takmer pred zadnými kolesami, takže doslova cítite spätosť s asfaltom. Pred vami sa dvíha priam nekončená kapota. Napriek relatívne vysokej hmotnosti 1 610 kg je Z4 nesmierne agilné a do zákrut sa vrhá s prirodzenou ľahkosťou a chirurgickou presnosťou. Rovnako ľahko z nich pod plynom vychádza. Jemnú pretáčavosť skrotíte ako z učebnice, stačí trošku ubrať. V BMW totiž nezabudli na to podstatné. Mníchovský roadster má nesmierne tuhú karosériu, rozloženie hmotnosti medzi nápravami v spravodlivom pomere 50 : 50 a vyspelé zavesenie – vpredu na dvojitých lichobežníkových ramenách a vzadu na päťprvkových závesoch. Funguje to perfektne, takže trakčná kontrola sa zväčša ozve až na mokrej ceste. Pomáha aj variabilné športové riadenie. Krátky rázvor, len 2 470 mm je zas zárukou obratnosti aj bez natáčania zadných kolies.

Široký a nízky postoj dáva Z4 mimoriadnu... Foto: Ľuboš Pilc
BMW Z4 M40i - test 2023 Široký a nízky postoj dáva Z4 mimoriadnu stabilitu za každých okolností.
BMW i5 cinska verzia 1 Čítajte viac BMW radu 5: Číňania dostanú predĺženú verziu a výbavu na úrovni vlajkovej lode

Jednoducho, so Z4 si užijete veľa zábavy bez toho, aby z vás vytriaslo dušu ako niektoré puristické kreácie. A čo je neuveriteľné, nezruinuje vás ani na čerpacej stanici. Náš priemer po takmer 400 km jazdy sa ustáli na 8,4 litroch na 100 km. Na diaľnici a okreskách sme sa dokonca dostali pod sedem litrov, čo je priam neuveriteľné vzhľadom na dynamiku. Napokon, prevodovka Steptronic dokáže pri diaľničnej stotridsiatke skrotiť otáčky pod 2 000 za minútu. Dlhodobý priemer v palubnom počítači ukázal údaj 11,5 litra, ale niet pochýb o tom, že toto testovacie auto malo za sebou veľa ťažkých novinárskych kilometrov. Sme však presvedčení, že aj pri využívaní výkonového potenciálu Z4, nemusí byť priemer vyšší ako desať litrov. Ak si opäť dovolíme paralelu s nenásytným AMG SL 43, ktorého šprint na stovku trval len o 0,9 sekundy kratšie, je Z4 doslova abstinentom.

Mercedes-AMG SL 63 - test 2023 Čítajte viac Test: Mercedes-AMG SL 63 – ruinuje zrýchlením aj cenou

Tento roadster nás nadchol. Ponúka presne to, čo od auta pre radosť očakávate. A na nič sa nehrá. Nepotrebuje nepoužiteľné zadné sedadlá ani masáž v tých predných. Zakladá si na skvelej dynamike, brilantných jazdnom prejave a pritom dokáže fungovať aj ako auto na každý deň. Jeho spotreba, miera komfortu a napokon aj slušný kufor od vás nevyžadujú žiadne brutálne kompromisy. A potom je tu cena, ktorá je tiež v podstate milým prekvapením. Z4 štartuje na 49 250 eurách (sDrive 20i) a vrcholová verzia na 68 050 eurách. Nie je to málo, ale v dnešných časoch ani žiadna závratná suma. Len nahliadnite do cenníkov elektromobilov. Náš exemplár sa síce dostal ešte vyššie, na 78 915 eur, ale bol nabitý výbavou za takmer 12 000 eur, ktorú by sme si vedeli odpustiť. Napríklad elektricky ovládané sedadlá či extra disky Bicolor Jet Black Matt.

Časti článku:

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #test #BMW #roadster #BMW Z4
Články podľa značiek