Pokračovanie článku: Test: Honda Jazz e:HEV – toto je najlacnejší ‘elektromobil‘ nielen do mesta

Elektráreň pod kapotou

Pod kapotou si toho v prípade Jazzu veľa nenavyberáte. Zato dostanete jednu z najmodernejších hybridných technológií dneška. Pod skratkou e:HEV sa skrýva pohon, ktorý má bližšie k elektromobilom ako k hybridom. Hlavným trakčným motorom je totiž elektromotor , ktorého výkon stúpol po modernizácii z 80 na 90 kW. Energiu čerpá z malej batérie ale najmä z generátora, ktorý poháňa atmosférický 4-valec 1,5 i-VTEC s výkonom zvýšeným zo 70 na 79 kW. Spaľovací motor je tu teda v úlohe malej palubnej elektrárne, tak ako to býva pri niektorých plug-in hybridoch, napríklad pri Mitsubishi Outlander . Rozdiel je, že systém Hondy si vystačí s menšou batériou. Je teda ľahší a kompaktnejší. Na plug-in hybrid sa nehrá.

Kufor má objem slušných 304 litrov a po... Foto: Ľuboš Pilc
Honda Jazz - test 2023 Kufor má objem slušných 304 litrov a po sklopení operadiel až 1 205. Opäť vďaka geniálnemu systému Magic Seats.
Honda e - 2020 Čítajte viac Elektrický ‘prepadák‘ Hondy končí. Už po troch rokoch

Spaľovací motor sa s kolesami prednej nápravy spojí na priamo len pri vyšších rýchlostiach, takže prevodovku tu nehľadajte. Je tu jeden prevod, ktorý zodpovedá piatemu alebo šiestemu rýchlostnému stupňu. Aké má ale motor otáčky sa nikdy nedozviete. Takéto riešenie hybridu síce prináša straty z viacnásobnej premeny energie, ale mnohé vie Jazz dohnať vysokou účinnosťou elektromotora, vypínaním spaľovacieho motora počas jazdy, rekuperáciou brzdnej energie a tiež tým, že spaľovací motor, ktorého otáčky nemusia byť závislé od okamžitej rýchlosti, pracuje zväčša len v režime optimálnej účinnosti. Ale dosť bolo teórie, podstatné je, že to celé funguje veľmi dobre. Jazz ma hladké rozjazdy ako elektromobil, na plyn reaguje pohotovo a odpadajú všetky prejavy vyplývajúce z klasických prevodoviek.

„Elektráreň“ pod kapotou dokáže čarovať so... Foto: Ľuboš Pilc
Honda Jazz - test 2023 „Elektráreň“ pod kapotou dokáže čarovať so spotrebou. Kombinácia 90-kilowattového elektromotora napájaného generátorom so 4-valcom 1,5 i-VTEC funguje perfektne. Jazz je dynamický, tichý aj extrémne úsporný.
Honda Civic Type-R - test 2023 Čítajte viac Test: Honda Civic Type-R – nirvána aj bez okruhu

Keďže motor je dobre odhlučnený, počuť ho naozaj len pri prudkej akcelerácii, keď nemá inú šancu, ako produkovať maximum energie. „Mixér efekt“ je ale po modernizácii citeľne menší, pretože Honda sa snažila vytvoriť spontánnejší vzťah medzi okamžitou rýchlosťou s otáčkami motora. Dokonca vie Jazz pri prudkom zrýchlení simulovať radenie rýchlostí. Motor sa vytáča a potom jeho otáčky padnú, akoby ste preradili na vyšší prevod. Za normálnych okolností je ale na palube takmer „elektrické“ ticho. Dynamika nie je omračujúca, veď na stovku to trvá Jazzu 9,6 sekundy, ale po zvýšení výkonu sa správa predsa len suverénnejšie a to najmä na diaľnici. Nemusí totiž spaľovací motor trápiť vysokými otáčkami tak často ako predtým. A v meste si tiež sťažovať nebudete, pretože krútiaci moment elektromotora, až 253 Nm, je k dispozícii prakticky od nulových otáčok.

Benzín mu nechutí

Páčiť sa vám bude aj rekuperácia, ktorá je nastavená veľmi jemne, auto po zložení nohy z plynu spomaľuje iba mierne. V meste preto stojí zato zaradiť režim B s vyššou rekuperáciou. Aj tá má ale ďaleko od toho, na čo sme zvyknutí pri elektromobiloch. Výsledkom zložitej technológie sú čarovné čísla spotreby, ktoré zobrazuje palubný počítač. Niektoré čiastkové úseky absolvujete s priemerom aj pod tri litre na 100 km! V meste jazdíte hlboko pod štyri litre, čo nedokážu ani najúspornejšie diesely. Len na diaľnici sa spotreba môže priblížiť k šiestom litrom. Ako náhle z nej ale odbočíte, opäť padá priemer prudko nadol. V našom prípade sme mali dlhodobý priemernú spotrebu 4,8 litra na 100 km ale s veľkým podielom diaľničných jázd, kde má hybridná technika najmenej predností. Ostatné priemery sa pohybovali pod 4,5 litrami, čo je dokonca menej ako oficiálnych 4,6 litra na 100 km.

Jazz si na 100 km vypýta v priemere vždy menej... Foto: Ľuboš Pilc, Tomáš Andrejčák
Honda Jazz - test 2023 Jazz si na 100 km vypýta v priemere vždy menej ako päť litrov benzínu a v meste sa dostanete ľahko aj pod štyri. To je presne to, čo dokážu len hybridy.
Honda ZR-V - 2023 Čítajte viac Honda ZR-V: Nové SUV je za rohom. Bude len hybridné

Nádrž má síce len 40 litrov, ale v tomto prípade stačí na obrovskú porciu kilometrov. Pritom Jazz poteší príjemne naladeným podvozkom. Nerovnosti filtruje lepšie ako mnohí konkurenti. Správa sa dospelejšie, a to nielen v meste, ale aj na diaľnici, kde prekvapí príjemným pružením a dobrou izoláciou pneumatík. Je to ale mestské auto s jednoduchou zadnou nápravou s torznou priečkou, takže extra výkony v zákrutách nečakajte. A limity sú dané aj relatívne úzkymi pneumatikami s nízkym valivým odporom. Ľahučké riadenie skvelo ladí s mestským zameraním, je presné a strmé. Na vychýlenie kolies z krajných polôh stačí len 2,5 otáčky volantu. Takže Jazz je mimoriadne obratný. Na parkoviskách sa cíti ako ryba vo vode. Pomáhajú aj jemné a plynulé rozjazdy v stiesnených pomeroch garáží a cúvacia kamera.

Dospelejší než sa zdá

Jednoducho, Jazz si obľúbite už po prvých kilometroch. No nie je to rozhodne lacné auto. Na rozdiel od takej Toyoty Yaris, ktorú si môžete vyberať v rôznych verziách, je Jazz v ponuke len v jedinej Advance. A v podstate ide aj o vrchol, pretože priplácať sa dá už len za metalízu či Design paket. Na palube je prakticky všetko. Dostávate bezkľúčové odomykanie a štartovanie, automatickú klimatizáciu, vyhrievaný volant, infotainment s navigáciou, stredový airbag a najmä komplexný balík asistentov vrátane adaptívneho tempomatu, udržiavania v jazdnom prúde, asistentu pre jazdu v kolóne, autonómnych bŕzd či upozornenia na vybočenie z jazdného prúdu. Funguje to perfektne, pretože Jazz dostal novú širokuhlú kameru. Nechýbajú ani full-LED svetlá s automatickým prepínaním diaľkového režimu. Takto má vyzerať ideálne mestské auto súčasnosti. Jazz je priestranný, praktický, pohodlný, bezpečný a veľmi ohľaduplný k životnému prostrediu.

Honda CR-V Hybrid Racer - 2023 Čítajte viac Honda CR-V Hybrid Racer: Toto ‘rodinné SUV‘ má 800 k. Tankovať chce e-palivo

Keď to však celé spočítate, na koncio bude výsledná suma 25 790 eur, ešte o 3 000 eur viac ako pred troma rokmi. A to už vtedy Jazz vytŕčala z davu. Na druhej strane, zdražela aj konkurencia. No aj napriek cene považujem Jazz 1,5 e:HEV za zváženie. Najmä pre tých, ktorých lákajú elektromobily. V porovnaní s nimi je stále o dobrých 10 000 eur lacnejší a to bez užívateľských kompromisov a rizík, ktoré s batériovými autami súvisia. Jazz je pripravený slúžiť dlhé roky. Vzhľadom na atypický hybridný pohon a japonský pôvod mu predpovedáme vysokú spoľahlivosť. Jeho spaľovací motor, pracujúci v optimálnych režimoch, bude nezničiteľný, prevodovka tu vôbec nie je a batériu má takú malú, že aj keby s ňou nastali problémy, vždy sa ju oplatí vymeniť za novú.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #test #Honda #hybrid #Honda Jazz
Články podľa značiek