Súčasná generácia Octavie je na trhu od roku 2020. A darí sa jej skvele. Napriek tomu, že zapadá do skupiny „vymierajúcich“ áut. Je najpredávanejšou Škodou vôbec a platí to aj na Slovensku. Za prvých osem mesiacov sa k zákazníkom dostalo 3008 exemplárov, takže s náskokom vedie rebríček najpredávanejších áut u nás. Pred druhou Kiou Ceed takmer o 1 000 registrácií. Čím to je? To sme sa pokúsili zistiť testom takpovediac „ľudovej“ Octavie. Od importéra sme si vyžiadali verziu Ambient s najslabším naftovým motorom 2,0 TDI. To je vo veľkom kontraste s „nadupanými“ testovacími autami, ktoré sa nám zväčša dostávajú do rúk, aby značky ukázali, s čím všetkým môže zákazník počítať. Potom sa to ale, pochopiteľne, odrazí na odstrašujúcej cene.
Zlatá stredná cesta
My sme však chceli cenovo dostupnú konfiguráciu, ktorá sa aj v dnešných ťažkých časoch udrží pod hranicou 30 000 eur. Octavia 2,0 TDI Ambition to zvládne, i keď s odretými ušami. A verte, že má čo ponúknuť. Počiatočná nedôvera sa rýchlo rozplynula. Stredná úroveň vybavenia rozhodne nepôsobí navonok ako auto pre chudobných. Máme tu lakované nárazníky s chrómovými lištami, lakované spätné zrkadlá aj efektné 16-palcové disky Twister. Vytiahnuť Ambition z garáže sa rozhodne nebudete hanbiť. Zvlášť v striebornej metalíze, za ktorú si ale priplatíte 596 eur. Na úrovni sú aj predné LED svetlá v rátane tých hmlových. Výnimkou sú len smerovky, ktoré ostali verné žiarovkám. Zato vzadu už žiadne žiarovky nenájdete.
V interiéri pripomína Octavia staré dobré časy. Verzia Ambient totiž nedisponuje digitálnym kokpitom ani veľkým 10-palcovým infotainmentom. Či nám bolo za týmito vychytávkami ľúto? Ani náhodou. Prístrojový panel má štyri klasické „budíky“, ktoré sú nielen prehľadnejšie než virtuálne stupnice ale pôsobia oveľa hodnotnejším dojmom. Ďalšie informácie dostávate z displeja medzi rýchlomerom a otáčkomerom. A rovnako vďačný sme boli aj za 8,5-palcovú obrazovku rádia Swing. Prečo? Nuž vďaka tomu, že na rozdiel od drahšej verzie má dva otočné ovládače na hlasitosť a zmenu mierky mapy a k tomu šesť kapacitných tlačidiel pre rýchly vstup do najdôležitejších vetiev menu. Navigáciu so Swingom síce nedostanete, ale je tu Smartlink, takže prepojenie s apkami mobilu, nie je problém, vrátane tých navigačných.
Škoda len chýbajúceho panelu klimatizácie, ale s tým sme sa zmierili už dávno. Nastavenie teploty musíte urobiť cez obrazovku. No aj to je lepšie riešenie ako často kritizovaná neosvetlená dotyková lišta pod displejom vo vyšších úrovniach vybavenia, ktorá sa šíri celým koncernom VW. A vôbec, ergonómia Octavie je perfektná. Rozsah nastavenia volantu, solídnych sedadiel, valčekové ovládače na novom dvojramennom volante, tempomat na páčke smeroviek, výškovo aj pozdĺžne regulovateľná lakťová opierka, to všetko prispieva k tomu aby ste si našli optimálnu polohu a mali všetko po ruke. A potom je tu veľmi dobrý výhľad, na ktorý sa dnes často zabúda. Stĺpiky sú relatívne úzke a neprekážajú ani spätné zrkadlá umiestnené na nožičkách. Priestrannosť je tiež tradične silnou stránkou Octavie, vpredu aj vzadu. To všetko dopĺňa odkladacími priestormi.
Poteší aj naštve
Do dverí dáte litrové fľaše, káva nájde miesto v držiakoch krytých roletkou, nechýba Jumbo Box medzi sedadlami ani štedrý priestor pred radiacou pákou. Perfektné. Čo nás ale „vytočilo“ je absencia 12-voltovej zásuvky. Predstavte si, v celom aute nájdete len jednu jedinú – v kufri. Zastúpiť klasiku majú dva USB porty na stredovej konzole, lenže tie typu C, takže na väčšinu externých zariadení budete potrebovať nový kábel. Bežný konektor nabíjania do „zapaľovača“ nemáte kam v dať. Naopak, chválime materiály. Palubnú dosku a hornú časť výplní dverí pokrýva mäkký plast. Príjemné je aj textilné čalúnenie či chrómové kľučky. Chudobnejšie pôsobia len masívne rukoväte dverí s tvrdou štruktúrou.
S výbavou sme boli spokojní. V sérii máte dvojzónovú klimatizáciu, vyhrievané sedadlá, legendárny dáždnik vo dverách a vďaka paketu Ambient Plus aj bezkľúčové odomykanie a štartovanie, ambientné osvetlenie kabíny či dažďový a svetelný senzor. Škoda nešetrila ani na asistenčných systémoch. Je tu tempomat, i keď nie adaptívny, udržiavanie v jazdnom prúde, kontrola únavy vodiča či Front Assist, ktorý vás chráni pred čelnými kolíziami. Tak by malo byť vybavené moderné auto. Ľúto nám bolo snáď len za adaptívnym tempomatom a cúvacou kamerou.
Kufor je samostatnou kapitolou. V tomto smere nemá Octavia konkurenta. Batožinový priestor je jednoducho obrovský. Tak veľký, že nedočiahnete na jeho koniec. V reči čísiel je to rovných 600 litrov. A s dokonalým prístupom cez veľké výklopné veko. Po stranách sú priehradky na menšie predmety či lekárničku. A to si ešte pod podlahou vozíte plnohodnotné rezervné koleso . Využiť sa dá aj pevné plató s prelisom. Po sklopení operadiel dlených v pomere 2 : 3 vzrastie využiteľný objem na gigantických 1 555 litrov. Trošku nás ale zamrzel chýbajúci otvor na lyže či iné dlhé predmety. Z celkom nepochopiteľných príčin ho má len verzia kombi. Preto by sme určite išli do paketu Simply Clever, ktorý obsahuje práve otvor na lyže s lakťovou opierkou ale aj sklápanie operadiel z kufra či výklopné háčiky a vyberateľný „odpadkový kôš“. Škoda, že za príplatok. Pre rodinnú značku by malo ísť o zákon.