Na čo sú nám hybridy
Pod kapotou sme zámerne chceli mať najslabší naftový motpr 2,0 TDI s výkonom 85 kW a krútiacim momentom 300 Nm. Ak si ešte spomínate, tento motor nahradil pôvodnú naftovú jednašestku. Bol to veľmi dobrý ťah. Na krútiacom momente pribudlo totiž až 50 Nm. Maximum je pritom k dispozícii už od 1 600 otáčok. Cítiť, že takto „podladený“ motor sa vôbec nenamáha a tipujeme mu priam nekonečnú životnosť. Navyše je tu 6-stupňová prevodovka, ktorá krotí jeho otáčky na minimum. Pri diaľničnej stotridsiatke je to len čo si vyše 2 000 za minútu. Dynamika nie je vôbec zlá, stovku zvládne najslabší diesel za 10,2 sekundy a maximálnou rýchlosťou 213 km/h porazí naftová Octavia absolútnu väčšinu elektromobilov. Mimochodom, radenie je komfortné a presné.
Čím vám ale motor 2,0 TDI naozaj vyrazí dych, je jeho spotreba. Octaviu sme preberali úplne novú. Na odometri mala len okolo 20 km. No ani to jej nebránilo v abstinencii. Jazdy po okreskách zvláda pod štyri litre na 100 km. Na palubnom počítači môžete odčítať doslova rozprávkové hodnoty – napríklad 3,6 alebo 3,7 litra na 100 km. V meste to nemusí byť viac ako 5,5 litra a na diaľnici sa naftový motor drží stále pod päťlitrovým pásmom. Celkový priemer za prvých 500 km bol 4,7 litra. Až sa núka otázka, na čo sú nám hybridy? Toto je excelentná ekonomika prevádzky bez akejkoľvek drahej elektrifikácie, ktorej efekt sa vám nikdy nevráti v ušetrenom palive. Zvyknúť si musíte len na trošku drsnejší prejav dieselu. Počuť ho najmä na voľnobehu. Pri vyšších rýchlostiach však splynie s ostatnými ruchmi.
Vo verzii Ambient nemôžte rátať s adaptívnymi tlmičmi DCC. Ale to vôbec nevadí. Octavia je o komfortnej jazde s rodinou a tú zvláda veľmi solídne. Pomáha vyšší profil pneumatík a príjemné naladenie odpruženia. Dobre odhadnutý kompromis. S prázdnym kufrom však vie jednoduchá zadná náprava pri prejazde nerovností trochu znervóznieť, čom sý vedieť aj v kabíne. O nič dramatické sa ale nejedná. Bohužiaľ, na časy, keď mal boleslavský bestseller viacprvkové nezávislé zavesenie zadných kolies v sérii, musíme zabudnúť. Octavia je dokonca veľmi obratná. Takže napriek veľkorysým úžitkovým vlastnostiam s ňou nebudete mať problém v meste ani pri parkovacích manévroch kdesi v nákupných centrách.
Záver
Octavia je univerzálne rodinné auto so sympatickým dizajnom, úspornou prevádzkou a skutočným megakufrom. Stále za cenu, ktorá nemusí zruinovať váš rozpočet. Nami testovaný exemplár stál aj s príplatkovým balíkom Ambient Plus a metalízou 28 682 eur. Iste, budete namietať, že je to veľa. Áno, v porovnaní s minulosťou určite. V roku 2020, keď štvrtá generácia štartovala, ste za tú istú verziu zaplatili 22 620 eur, teda o 5 690 eur menej. V každom prípade sa ale jej cena pohybuje hlboko pod cenami elektromobilov, ktoré majú byť našou jedinou budúcnosťou. Držme si preto palce, aby takéto autá „na odstrel“ vydržali na linkách čo najdlhšie. My sa ale s Octaviou 2,0 TDI Ambition ešte nelúčime. V redakcii ju máme od začiatku septembra a ostane s nami až do decembra. Takže ju ešte poriadne prevetráme a podelíme sa s vami o naše skúsenosti.