Skvelá na ceste
A to sme sa ešte nedostali k motoru a jazdným vlastnostiam. Tu cítiť, že Giulia je navrhnutá s obrovským rešpektom k šoférovi a so snahou umožniť mu, aby si jazdu naozaj dokonale užil. A užiť si ju dokáže takmer každý, bez ohľadu na jeho šoférsku úroveň.
Giulia s celkovou dĺžkou 4 650 mm vôbec nie je malé auto, navyše pod kapotou má 2,2-litrový naftový motor. Napriek tomu je pomerne ľahká, jej pohotovostná hmotnosť je len 1 640 kilogramov, ktoré sú optimálne rozložené medzi prednú a zadnú časť, pričom motor je až za prednou nápravou. Za nízku hmotnosť vďačí hlavne tomu, že takmer celá jej karoséria je hliníková a odľahčené materiály sú použité aj inde. Ktoré iné auto v tejto triede sa môže pochváliť napríklad karbónovým hnacím hriadeľom v kombinácii s hliníkovým zavesením kolies? Mimochodom – jazdili sme na 19 palcových kolesách s nízkoprofilovými pneumatikami (širšími vzadu), no napriek tomu bol jazdný komfort nad očakávanie dobrý.
Škoda, že ponuka motorov je na Slovensku relatívne okresaná. Na výber sú vlastne len dva – dvojlitrový benzínový agregát s výkonom 206 kW, respektíve 280 koní a 2,2-litrový naftový motor s výkonom 154 kW , čo je 210 koní. Oba motory sú spojené výhradne s 8-stupňovým automatom a oba sú vo všetkých verziách dostupné výhradne s pohonom 4×4, ktorý v Alfe Romeo označujú ako Q4. V Česku je napríklad dostupný aj 2,2-litrový naftový agregát s výkonom 118 kW (160 koní) a s pohonom zadnej nápravy. To pre Giuliu vôbec nemusí byť zlá kombinácia.
My sme mali pod kapotou vyššie spomínaný naftový 2,2-litrový agregát s výkonom 210 koní a veľmi slušným maximálnym krútiacim momentom 470 Nm, dostupným už od 1 750 otáčok. Tento agregát bol kombinovaný s 8-stupňovým automatom a pohonom 4×4, inú voľbu pri ňom ani nemáte. Giulia má aj volič jazdných režimov so zaujímavým označením DNA. D (drive) je dynamický režim pre športovú jazdu, N (natural) je režim pre bežné jazdenie a A (advanced efficiency) je režim pre úspornú ekonomickú jazdu.
To, čím Giulia vyniká, sú jednoznačne špičkové jazdné vlastnosti. Ako sme už vyššie napísali, vďačí za ne tuhej karosérii, nízkej a optimálne rozloženej hmotnosti a skvelému podvozku. Auto vynikajúco drží stopu v zákrutách, nakláňa sa len minimálne, riadenie je ostré a priame, brzdy mimoriadne účinné. Pritom nemá problém ani s prejazdom priečnych nerovností, je pri ňom až prekvapivo komfortná.
Navyše motor vynikajúco spolupracuje s automatom, je dynamický už od nízkych otáčok, radenie je rýchle a v športovom režime dokáže prevodovka krásne podržať vyššie otáčky. Spotreba sa nám počas testu pri približne rovnomernom rozdelení jázd medzi mesto, okresky a diaľnice dala na úrovni cca 6,5 litra, čo je na silnú naftovú štvorkolku veľmi slušná hodnota.
Záver
Z nášho pohľadu patrí Alfa Romeo Giulia v rámci svojej triedy k najlepším voľbám a pritom cenovo – vzhľadom na parametre auta a pohon 4×4 – nie je vôbec postavená vysoko. Nami testovaná kombinácia začína v strednej výbave Ti na cene 51 490 eur. A to je v cene pohon 4×4, máte 8-stupňový automat, 19-palcové disky, full LED matrix svetlá, parkovacie senzory vpredu aj vzadu aj s kamerou, čierne kožené čalúnenie, automatickú dvojzónovú klimatizáciu, ambientné podsvietenie interiéru a silnú bezpečnostnú výbavu. Vzhľadom na pomer cena/hodnota je to mimoriadne zaujímavé auto a ak hľadáte v tejto triede model, ktorý je naozaj šoférsky orientovaný, určite si s Giuliou spravte testovaciu jazdu.
Nejde však len o peniaze, Alfa Romeo Giulia je navyše mimoriadne pekná a má zaujímavo riešený pohodlný interiér, na ktorý si takmer okamžite zvyknete. Ako sme už napísali – je to jedno z mála áut, o ktorých aj v súčasnej technokratickej dobe môžeme tvrdiť, že majú naozaj dušu.