Pokračovanie článku: Test: SsangYong Torres - kórejský ‘Kodiaq‘ prekvapí výbavou aj cenou, ale je smädný

Menší motor stačí, ale šetriť nedokáže

Kde sú tie časy, keď SsangYong ponúkal v každom zo svojich modelov diesel. Dnes do Európy s výnimkou Rextonu nič také nevozí. Spolieha sa na jedinú pohonnú jednotku, ktorá musí stačiť Tivoli, Korandu aj novému Torresu. Hovoríme o preplňovanom benzínovom 4-valci 1,5 GDI Turbo s výkonom 120 kW a krútiacim momentom 280 Nm. Samozrejme, tieto parametre dávajú Torresu slušnú dynamiku, i keď na diaľnici už predsa len stráca dych, najmä ak chcete predbiehať. Nezmení na tom nič ani režim Sport. Asi tušíte, kde je problém. Už v menšom Korande si tento štvorvalec pýta okolo 8,5 litra benzínu na 100 km, a to hovoríme o manuáli s predným náhonom. Väčší, ťažší a nie príliš aerodynamický Torres, vybavený štvorkolkou aj 6-stupňovým automatom je, pochopiteľne, smädnejší.

Pod kapotou je ten istý motor, aký používajú... Foto: PILC LUBOS
sangyong torres - test 2023 Pod kapotou je ten istý motor, aký používajú menšie modely Tivoli a Korando. Preplňovaný 4-valec 1,5 GDI Turbo dáva 120 kW a 280 Nm krútiaceho momentu. Veľké prítlaky do sedadiel nečakajte, ale dynamika zlá rozhodne nie je.
SangYong Rexton - test 2023 Čítajte viac Test: SsangYong Rexton - toto auto sa cenou zaseklo v minulosti

Samotný SsangYong udáva priemernú spotrebu 9,08 litra na 100 km. K tejto sa ale priblížite len kdesi na okreskách s ľahkou nohou na plyne. V meste aj na diaľnici sa pripravte na 11 litrov. A nič s tým nespravíte. Torres nemá režim Eco, neplachtí, nevypína valce ako motory TSI od Volkswagenu ani nerekuperuje. Jedinou šetriacou technológiou je bezmocný štart-stop systém. A ak máte svoj motor radi, aj ten radšej vypnete. Automat sa síce snaží udržať otáčky čo najnižšie, pri stovke je to okolo 2 000 za minútu, ale na smäde Torresa to veľa nezmení. Na druhej strane, motor je dobre odhlučnený. Prevodovka radí hladko, len na prudké štarty z miesta si chvíľku počkáte. Ak nedokáže automat celkom čítať to, čo od neho očakávate, sú tu krídelká na volante.

Spotreba paliva je najslabšou stránkou Torresa.... Foto: Tomáš Andrejčák
SsangYong Torres - test 2023 Spotreba paliva je najslabšou stránkou Torresa. Náš priemer sa pohyboval okolo 11 až 12 litrov benzínu na 100 km.

Terénu sa nebojí

Podvozok Torresa používa predné tlmičové vzpery McPherson a zadné viacprvkové nezávislé zavesenie. Naladený je skôr tuhšie, tak akosi nemecky, takže na dokonale plavnú jazdu zabudnite. Zvlášť na 20-palcových diskoch, ktoré nemajú príliš rady malé priečne nerovnosti. Na bežných cestách to ale vôbec neprekáža, navyše karoséria slušne filtruje hluk od pneumatík. S osemnástkami by bol ale nepochybne Torres komfortnejší. V zákrutách sa prejavuje sklon k nedotáčavosti, stačí však trošku zmierniť tlak na pedál a Torres opäť poslušne rešpektuje trajektóriu. Oceníte presné a na SUV pomerne ostré riadenie s len 2,5 otáčkami volantu. V teréne má tento Kórejčan v zálohe štvorkolku aj s režimom Lock, ktorý rozdeľuje hnací moment k nápravám v spravodlivom pomere 50 : 50. Nechýba ani hill-holder. Na SUV veľmi slušné. No a v zime zasa využijete mód Winter s citlivým dávkovaním „plynu“ a aktívnejšou zadnou nápravou.

Zadná náprava má poctivé nezávislé zavesenie... Foto: Tomáš Andrejčák
SsangYong Torres - test 2023 Zadná náprava má poctivé nezávislé zavesenie kolies. Veľké dvadsiatky si ale aj tak na malých priečnych nerovnostiach vedia „podskočiť“. A najmä, čakali by sme lepšie chránený podvozok.
SsangYong Rexton - 2023 Čítajte viac SsangYong Rexton prichádza s druhým faceliftom. Silný diesel ostáva

Torres sa nám páčil. Možno dizajnom polarizuje, ale rozhodne vytŕča z davu. Má priestrannú kabínu, uspokojivý kufor a naozaj fantastickú výbavu. V cene je všetko vrátane koženého čalúnenia, kompletného balíka asistenčných systémov aj s adaptívnym tempomatom a udržiavaním v jazdnom prúde, cúvacou kamerou, dvojzónovou klimatizáciou, ambientným podsvietením aj navigáciou. Priplatiť si môžete len za metalízu (560 €). Z tohto pohľadu je cena Torresa naozaj slovom do bitky. Začína sa na 27 990 eurách a v našej vrcholovej verzii Premium so štvorkolkou a automatom končí na 39 480 eurách. Len na ilustráciu: porovnateľný Kodiaq 2,0 TSI 4×4 DSG štartuje na 43 850 eurách, no ak by sme dorovnali výbavu, jeho cena zľahka atakuje 50-tisícovú hranicu. Torres je tak približne o 10 000 eur lacnejší. To je aj fakt, prečo mu sčasti odpúšťame jeho benzínový apetít.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #test #SsangYong #SsangYong Torres
Články podľa značiek