Menší motor stačí, ale šetriť nedokáže
Kde sú tie časy, keď SsangYong ponúkal v každom zo svojich modelov diesel. Dnes do Európy s výnimkou Rextonu nič také nevozí. Spolieha sa na jedinú pohonnú jednotku, ktorá musí stačiť Tivoli, Korandu aj novému Torresu. Hovoríme o preplňovanom benzínovom 4-valci 1,5 GDI Turbo s výkonom 120 kW a krútiacim momentom 280 Nm. Samozrejme, tieto parametre dávajú Torresu slušnú dynamiku, i keď na diaľnici už predsa len stráca dych, najmä ak chcete predbiehať. Nezmení na tom nič ani režim Sport. Asi tušíte, kde je problém. Už v menšom Korande si tento štvorvalec pýta okolo 8,5 litra benzínu na 100 km, a to hovoríme o manuáli s predným náhonom. Väčší, ťažší a nie príliš aerodynamický Torres, vybavený štvorkolkou aj 6-stupňovým automatom je, pochopiteľne, smädnejší.
Samotný SsangYong udáva priemernú spotrebu 9,08 litra na 100 km. K tejto sa ale priblížite len kdesi na okreskách s ľahkou nohou na plyne. V meste aj na diaľnici sa pripravte na 11 litrov. A nič s tým nespravíte. Torres nemá režim Eco, neplachtí, nevypína valce ako motory TSI od Volkswagenu ani nerekuperuje. Jedinou šetriacou technológiou je bezmocný štart-stop systém. A ak máte svoj motor radi, aj ten radšej vypnete. Automat sa síce snaží udržať otáčky čo najnižšie, pri stovke je to okolo 2 000 za minútu, ale na smäde Torresa to veľa nezmení. Na druhej strane, motor je dobre odhlučnený. Prevodovka radí hladko, len na prudké štarty z miesta si chvíľku počkáte. Ak nedokáže automat celkom čítať to, čo od neho očakávate, sú tu krídelká na volante.
Terénu sa nebojí
Podvozok Torresa používa predné tlmičové vzpery McPherson a zadné viacprvkové nezávislé zavesenie. Naladený je skôr tuhšie, tak akosi nemecky, takže na dokonale plavnú jazdu zabudnite. Zvlášť na 20-palcových diskoch, ktoré nemajú príliš rady malé priečne nerovnosti. Na bežných cestách to ale vôbec neprekáža, navyše karoséria slušne filtruje hluk od pneumatík. S osemnástkami by bol ale nepochybne Torres komfortnejší. V zákrutách sa prejavuje sklon k nedotáčavosti, stačí však trošku zmierniť tlak na pedál a Torres opäť poslušne rešpektuje trajektóriu. Oceníte presné a na SUV pomerne ostré riadenie s len 2,5 otáčkami volantu. V teréne má tento Kórejčan v zálohe štvorkolku aj s režimom Lock, ktorý rozdeľuje hnací moment k nápravám v spravodlivom pomere 50 : 50. Nechýba ani hill-holder. Na SUV veľmi slušné. No a v zime zasa využijete mód Winter s citlivým dávkovaním „plynu“ a aktívnejšou zadnou nápravou.
Torres sa nám páčil. Možno dizajnom polarizuje, ale rozhodne vytŕča z davu. Má priestrannú kabínu, uspokojivý kufor a naozaj fantastickú výbavu. V cene je všetko vrátane koženého čalúnenia, kompletného balíka asistenčných systémov aj s adaptívnym tempomatom a udržiavaním v jazdnom prúde, cúvacou kamerou, dvojzónovou klimatizáciou, ambientným podsvietením aj navigáciou. Priplatiť si môžete len za metalízu (560 €). Z tohto pohľadu je cena Torresa naozaj slovom do bitky. Začína sa na 27 990 eurách a v našej vrcholovej verzii Premium so štvorkolkou a automatom končí na 39 480 eurách. Len na ilustráciu: porovnateľný Kodiaq 2,0 TSI 4×4 DSG štartuje na 43 850 eurách, no ak by sme dorovnali výbavu, jeho cena zľahka atakuje 50-tisícovú hranicu. Torres je tak približne o 10 000 eur lacnejší. To je aj fakt, prečo mu sčasti odpúšťame jeho benzínový apetít.