Slušná výbava a aj kvalita
Tipo prešlo v roku 2021 po približne piatich rokoch modernizáciou a uvidíme, či nebude náhodou poslednou, pretože osud tohto modelu vo svetle blížiacej sa elektrifikácie zostáva zatiaľ nejasný. Je možné, že bude nasledovať osud Punta, čo by bola naozaj škoda. A čo modernizácia priniesla?
Auto dostalo prepracovanú prednú masku s novým logom, nové nárazníky a klasické svetlá nahradili sériovo dodávané full-LED reflektory. V aute pribudol 10,25-palcový displej infotainmentu UConnect aj s bezdrôtovým zrkadlením smartfónu a podporou Apple Car Play a Android Auto. Verzia Cross má navyše moderné ochranné oplastovanie a k tomu podvozok zvýšený o 4 centimetre. A keďže ide o kombi, silnou stránkou auta je aj veľkosť batožinového priestoru, ktorý má v základnom usporiadaní 550 litrov.
Interiér je z hľadiska ergonómie a aj vnímanej kvality na pomerne slušnej úrovni, celkový dojem trochu kazia len tvrdšie plasty na dverách. Naopak – pochváliť musíme dobré a pohodlné sedadlá, rovnako ako vnútorný priestor v kabíne, ktorý nás svojou veľkosťou nielen vpredu, ale aj vzadu príjemne prekvapil.
Nový motor s elektrickou výpomocou
Pozrime sa však na hybridný pohon, ktorý sa pod kapotu Tipa dostal len v minulom roku. Agregát má výkon 96 kW a krútiaci moment 240 Nm. Spolupracuje pritom so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou. Jeho základom je preplňovaný štvorvalec s objemom 1,5 litra, ktorý pracuje v úspornom Millerovom cykle pre zvýšenú tepelnú účinnosť. Doplnený je 48 V elektromotorom s výkonom 15 kW (20 k) a 7-stupňovým dvojspojkovým automatom.
Auto má veľmi slušnú dynamiku, priame riadenie a veľmi dobre naladený podvozok, dobre filtrujúci aj väčšie nerovnosti. Vďaka nemu má výbornú smerovú stabilitu a aj napriek o niečo vyššiemu ťažisku sa v zákrutách nakláňa len minimálne. Vo Fiate mohli možno niečo viac zapracovať na plynulejšom pripájaní a odpájaní sa elektromotoru, občas je to celkom citeľné a úplne nás nenadchol ani dvojspojkový automat.
Na stlačenie akcelerátora reaguje s určitým oneskorením a po uvoľnení plynu naopak vcelku dlho drží pôvodné otáčky. Spotreba sa vďaka výpomoci elektromotora držala na veľmi slušnej úrovni, po odjazdení približne 800 kilometrov, rovnomerne rozdelených medzi mesto, okresky a diaľnice sme dosiahli priemer 5,8 litra, no v meste sme boli schopní jazdiť aj so spotrebou na hranici 5 litrov, dokonca mierne pod ňou.
Záver
Z nášho pohľadu zostáva Tipo kombi v prevedení Cross praktickým kombíkom, vhodným pre tých, ktorí hľadajú rozumnú alternatívu ku crossoverom a bežné kombi im vzhľadovo nesedí. Z hľadiska bezpečnostných asistentov predstavuje jeho výbava veľmi slušný štandard, pričom nie je zbytočne prešpikované top technológiami, takže ovládanie je ľahké a intuitívne.
Ak by neprišlo naozaj problematické rozhodnutie Stellantisu vyradiť z ponuky lacnejšie motorizácie a zachovať len elektrifikovanú verziu, patrilo by kombi Tipo Cross k veľmi zaujímavým alternatívam vo svojej kategórii. Takto sa však základná cena kombi dostala až na 26 790 eur a silnejšej verzie cross na 30 590 eur. A to uberá Tipu na konkurencieschopnosti.
Len pre porovnanie – základná cena japonského kombi Toyota Corolla Touring Sports s 1,8-ltrovým mild hybridom a e-CVT prevodovkou je 26 990 eur. Tipo kombi by z nášho pohľadu naozaj potrebovalo aspoň jeden klasický benzínový motor s nižšie nastavenou cenou.