Pokračovanie článku: Test: Mercedes-Benz EQE 500 SUV. Univerzálny elektromobil pre tých, čo na to majú

Efektívne na ceste

Keďže ide o elektromobil, aj keď s deklarovaným dojazdom vyše 500 kilometrov (ten sa nám v aktuálne chladnejšom počasí nepodarilo dosiahnuť, o tom však neskôr), dôležité je správne si rozvrhnúť pri dlhšej jazde nabíjacie prestávky tak, aby ste zbytočne nestrácali čas. V tom vám môže výrazne pomôcť inteligentná navigácia, špeciálne navrhnutá pre elektromobily.

Tá na základe rôznych faktorov dokáže optimálne naplánovať nabíjacie pauzy. Čo je dôležité – zohľadňuje zápchy, profil trasy a aj štýl jazdy. Funguje naozaj efektívne a dá sa na ňu spoľahnúť, niekoľkokrát sme mali možnosť si to overiť. Čo je dôležité – môžete trasu individuálne upraviť, pridať nabíjačky, kde z rôznych dôvodov chcete stáť a naopak – vylúčiť tie, s ktorými ste nemali dobrú skúsenosť. To je dôležité napríklad vtedy, ak sa chcete vyhnúť frekventovaným nabíjačkám, ktoré bývajú často obsadené.

Mercedes-Benz EQE SUV 500 (2023)
Mercedes-Benz EQE SUV 500 (2023)
+17Mercedes-Benz EQE SUV 500 (2023)

Auto pôsobí mimoriadne agilne a obratne už v základnom nastavení. Ako súčasť nadštandardnej výbavy je k dispozícii vzduchové pruženie Airmatic s kontinuálne nastaviteľným tlmením ADS+. Na dosiahnutie ešte lepšej svetlej výšky možno zvýšiť výšku vozidla až o 30 milimetrov. Často sa pri tomto podvozku objavujú výhrady, že si nevie adekvátne poradiť s dlhšou sériou priečnych nerovností. My sme s ním absolvovali niekoľko kilometrov dlhú jazdu po panelke rýchlosťami okolo 90 km/h a auto si s týmto povrchom dokázalo poradiť bravúrne. Prirodzene, trochu sme ho počuli, ale cítili naozaj iba minimálne. Auto je veľmi dobre manévrovateľné, najmä s riadenou zadnou nápravou (príplatková výbava), ktorá umožňuje natočiť zadné kolesá až o 10 stupňov, nie o nejaké tri-štyri ako v niektorých konkurenčných modeloch.

Komfort závisí to aj na zvolenom jazdnom režime. K dispozícii máte štandardné režimy Eco, Comfort, Sport, Individual a nový terénny s ukazovateľmi pohonu a náklonov, ktoré možno sledovať aj priamo pred sebou prostredníctvom head-up displeja. Ním sú vybavené len modely s pohonom 4×4.

Na svoju triedu má EQE ľahko podpriemerný... Foto: Pravda, Martin Domček
Mercedes-Benz EQE SUV 500 (2023) Na svoju triedu má EQE ľahko podpriemerný základný objem kufra 520/580 litrov.

Testované auto malo úctyhodný výkon 300 kW (408 koní) a maximálny krútiaci moment až 858 Nm. To mu umožňuje na stovku zrýchliť za 4,9 sekundy. Dynamickú jazdu v serpentínach si s ním možno užiť, ale nie je to AMG. Bočné náklony predsa len cítiť, nehovoriac už o hmotnosti takmer 2,6 tony.

Rýchle, nie však športové

Na druhú stranu – aj vzhľadom na hmotnosť má veľmi slušnú spotrebu. My sme po odjazdení približne 800 kilometrov, viac-menej rovnomerne rozdelených medzi mesto, okresky a diaľnice (išli sme rýchlosť na hranici povoleného limitu), dosiahli aj v aktuálnom chladnejšom počasí priemer rovných 22 kWh na sto kilometrov, čo značí dojazd približne 400 kilometrov. V závislosti od jazdného štýlu a počasia.

Novinkou je terénny jazdný režim. Foto: Pravda, Martin Domček
Mercedes-Benz EQE SUV 500 (2023) Novinkou je terénny jazdný režim.

Za dobrú spotrebu auto vďačí nielen optimalizovanej aerodynamike, ale aj sériovo dodávanému tepelnému čerpadlu. Vďaka nemu je možné odpadové teplo z elektrického pohonu (invertor a elektromotor) a vysokonapäťového akumulátora využiť na vyhrievanie interiéru. Auto možno na rýchlonabíjačkách nabíjať výkonom až 170 kW. To znamená, že z 10 na 80 percent ho na superchargeroch nabijete približne za polhodinku. Cez wallbox so striedavým prúdom nabijete batériu z 0 na 100 percent s výkonom 11 kW za 9,5 hodiny, s voliteľným výkonom 22 kW za 4,8 hodiny.

Záver

Mercedes sa v modeli EQE pokúsil spojiť luxus, komfort a vysoký výkon a toto spojenie naozaj funguje veľmi dobre. K tomu navyše testované auto ponúka reálny dojazd výrazne nad 400 kilometrov a umožňuje využiť vysoký nabíjací výkon. Pritom je agilné a veľmi dobre manévrovateľné. A to aj bez príplatkovej zadnej natáčacej nápravy.

Vzadu nechýbajú módne prepojené svetlá. Foto: Pravda, Martin Domček
Mercedes-Benz EQE SUV 500 (2023) Vzadu nechýbajú módne prepojené svetlá.

Kabína je priestranná, priestor na nohy je skutočne veľkorysý aj v druhom rade. Hyperscreen nám veľmi v testovanej verzii nechýbal, podľa nás to je síce efektná, ale zatiaľ veľmi drahá hračka. Luxus v kabíne je umocnený prepracovaným ambientným osvetlením, ktoré si možno ľubovoľne prispôsobovať, nastaviť si môžete aj zvukovú kulisu a niekoľko rôznych typov masáže. Samozrejme, podpíše sa to aj na cene. Testované auto, ktoré malo v príplatkovej výbave napríklad rozsiahly balík Electric Art Premium Plus za vyše 18-tisíc eur stálo 130 704 eur. A to veru nie je málo.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobil #elektrické SUV #Mercedes-Benz EQE SUV #elektrický Mercedes
Články podľa značiek