Nafta mu svedčí, ale nechutí
Pod kapotou nášho éčka priadol ten najpopulárnejší motor. Pod označením E 220d sa ukrýva dvojlitrový naftový mild-hybrid s výkonom 145 kW a krútiacim momentom 440 Nm. Štandardne je spojený s 9-stupňovým automatom 9G-Tronic. Napokon manuál už k triede E ani nedostanete. Dynamikou síce táto 4-valcová verzia neohúri, veď má na váhe 1,9 tony, ale zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 7,8 sekundy je veľmi slušné, podobne ako maximálka 238 km/h. S turbodierou sa motor vyrovnáva pomocou 17-kilowattového štartér – generátora. Ten vie tiež okamžite poskytnúť dodatočných 220 Nm krútiaceho momentu. A to cítiť. Aj pri vyšších rýchlostiach má v takejto konfigurácii éčko dostatok rezervy. Problémom nie sú ani predbiehacie manévre. S automatom spolupracuje v dokonalej harmónii. Na deviatom prevodovom stupni točí motor pri diaľničnej stotridsiatke len 1 500 otáčok za minútu. Ak chcete náhodou viac, je tu režim Sport alebo manuálny výber prevodov krídelkami na volante.
My sme si však na ne ani nespomenuli. Inteligentná „skriňa“ vie presne, čo robiť, a navyše sa rýchlo „učí“. Čo trochu kazí dojem, je akustika dieselového 4-valca. Nehovoríme o hluku, ale o charaktere, ktorý jednoducho nedokáže celkom utajiť. Pomôcť si môžete nastavením športového zvuku motora cez ovládač jazdných režimov. Je to síce iba „hra“, ale celkom účinná. Motor akoby získal 6-valcový „pulz“. S čím vás však naftové éčko dostane je jeho úspornosť. Mild-hybrid funguje priam zázračne. Auto po zložení nohy z plynu okamžite plachtí s vypnutým motorom, aj pri vysokých rýchlostiach. Opätovný štart necítiť, pretože prebehne v zlomku sekundy. Ak sa dotknete brzdy, spustí sa rekuperatívne brzdenie. Mimochodom, rekuperácia je spriahnutá aj s čítačkou dopravných značiek a navigáciou. Takže ak idete nad povoleným limitom a dáte nohu dole z plynu, rekuperácia vás spomalí. Po dosiahnutí legálnej rýchlosti sa rekuperácia okamžite deaktivuje a auto opäť plachtí.
Výsledkom sú čarovne nízke spotreby. S ľahkou nohou podleziete na okreskách päťlitrovú hranicu, a na diaľnici to nemusí byť viac ako šesť. My sme však jazdili v chladnejšom počasí a najmä v meste, takže priemer vyskočil nad šesť litrov. Údaj palubného počítača ukázal za posledných 1 250 km spotrebu 6,2 litra na 100 km. To nie je až tak ďaleko od oficiálneho údaju 5,5 litra na 100 km. V každom prípade urobíte na 66 litrovú nádrž bez problémov viac ako 1 000 km. Na ceste je trieda E skutočným suverénom. Čosi ako preklz nepozná a vyviesť ju zmieri je naozaj problém. Zvlášť v nami testovanej verzii s riadením zadných kolies v uhle 4,5 stupňa. To sa podpisuje nielen na zmenšení priemeru otáčania z 12,1 na 11,2 metra, takže parkovanie je doslova hračkou, ale aj na obratnosti a stabilite v zákrutách. Tie reže trieda E priam s chirurgickou presnosťou.
Na všetkých štyroch
Sympatické je, že hoci si za natáčanie zadných kolies priplácate, nejde o riešenie ako v triede S alebo EQS, kde si pri kúpe za hardvér zaplatíte, ale za väčšie uhly natočenia si od vás pýta Mercedes-Benz extra poplatok. No a o komfort sa zas stará pneumatické odpruženie Airmatic s adaptívnymi tlmičmi ADS+. Efekt je zrejmý okamžite. Éčko žehlí s prehľadom nerovnosti a v zákrutách sa takmer nenakláňa. I keď veľké kolesá a široké pneumatiky s profilom 275/35 R20 predsa len cítiť. Asi by sme dali radšej prednosť komfortnejšiemu obutiu na devätnástkach. Móde robiť z luxusných limuzín športové autá celkom nerozumieme. V meste zas využijete možnosť zvýšiť podvozok, čo je skvelý liek na obrubníky. Éčko si dokonca pamätá, kde tak robíte a „kasňu“ zdvihne automaticky. Ďalšia super rutina. Do Airmaticu a riadenia oboch náprav by sme rozhodne investovali, radšej než do AMG paketov. Stojí to 3 348 eur, čo sa v cene triedy E ľahko schová.
Čítajte viac Test: Mercedes-AMG GLE 53 - vyše 430 koní a spotreba pod 10 litrov. Fakt sa to dáA keď sme pri cene. Trieda E 220d 4Matic začína na 69 912 eurách. S našimi paktemi a spomínaným technickým balíkom podvozka, čo predstavovalo 20 000 eur navyše, sa ale vyšplhala na 89 928 eur. A to sme zďaleka nemali na palube všetky vychytávky, ako aparatúru Burmester s rezonátormi v sedadlách, masážne sedadlá, head-up displej, tretí displej pred spolujazdcom, teda MBUX Superscreen a dokonca ani spomínaný vyhrievaný volant, ktorý nám v prvých chladných dňoch tohto roka chýbal asi najviac. Viac však zamrzí, že Mercedes-Benz si od zákazníkov v dnešných časoch pýta príplatok za rozšírený balík asistenčných systémov, ako napríklad za adaptívny tempomat či čítačku dopravných značiek.