Pokračovanie článku: Test: Mercedes-Benz E 220d 4Matic – vydarená evolúcia

Nafta mu svedčí, ale nechutí

Pod kapotou nášho éčka priadol ten najpopulárnejší motor. Pod označením E 220d sa ukrýva dvojlitrový naftový mild-hybrid s výkonom 145 kW a krútiacim momentom 440 Nm. Štandardne je spojený s 9-stupňovým automatom 9G-Tronic. Napokon manuál už k triede E ani nedostanete. Dynamikou síce táto 4-valcová verzia neohúri, veď má na váhe 1,9 tony, ale zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 7,8 sekundy je veľmi slušné, podobne ako maximálka 238 km/h. S turbodierou sa motor vyrovnáva pomocou 17-kilowattového štartér – generátora. Ten vie tiež okamžite poskytnúť dodatočných 220 Nm krútiaceho momentu. A to cítiť. Aj pri vyšších rýchlostiach má v takejto konfigurácii éčko dostatok rezervy. Problémom nie sú ani predbiehacie manévre. S automatom spolupracuje v dokonalej harmónii. Na deviatom prevodovom stupni točí motor pri diaľničnej stotridsiatke len 1 500 otáčok za minútu. Ak chcete náhodou viac, je tu režim Sport alebo manuálny výber prevodov krídelkami na volante.

Štvorvalec 220d má výkon 145 kW a krútiaci... Foto: Ľuboš Pilc
Mercedes-Benz E 220d 4Matic - test 2023 Štvorvalec 220d má výkon 145 kW a krútiaci moment 440 Nm. Navyše mu pomáha štartér-generátor s výkonom 17 kW a dodatočným krútiacim momentom 220 Nm. To nielen zlepšuje dynamiku, ale aj šetrí palivo.
Mercedes-Benz EQS SUV Maybach - 2023 Čítajte viac Mercedes-Maybach EQS: Prvý elektromobil značky šokuje luxusom aj dynamikou. Cenu radšej tají

My sme si však na ne ani nespomenuli. Inteligentná „skriňa“ vie presne, čo robiť, a navyše sa rýchlo „učí“. Čo trochu kazí dojem, je akustika dieselového 4-valca. Nehovoríme o hluku, ale o charaktere, ktorý jednoducho nedokáže celkom utajiť. Pomôcť si môžete nastavením športového zvuku motora cez ovládač jazdných režimov. Je to síce iba „hra“, ale celkom účinná. Motor akoby získal 6-valcový „pulz“. S čím vás však naftové éčko dostane je jeho úspornosť. Mild-hybrid funguje priam zázračne. Auto po zložení nohy z plynu okamžite plachtí s vypnutým motorom, aj pri vysokých rýchlostiach. Opätovný štart necítiť, pretože prebehne v zlomku sekundy. Ak sa dotknete brzdy, spustí sa rekuperatívne brzdenie. Mimochodom, rekuperácia je spriahnutá aj s čítačkou dopravných značiek a navigáciou. Takže ak idete nad povoleným limitom a dáte nohu dole z plynu, rekuperácia vás spomalí. Po dosiahnutí legálnej rýchlosti sa rekuperácia okamžite deaktivuje a auto opäť plachtí.

Priemerná spotreba bola po 1 244 kilometroch... Foto: Ľuboš Pilc
Mercedes-Benz E 220d 4Matic - test 2023 Priemerná spotreba bola po 1 244 kilometroch 6,2 litra nafty na 100 km. Bez problémov sa však dá dostať aj pod šesťlitrovú hranicu.
Mercedes-Benz SL 43 AMG - 2023 Čítajte viac Mercedes-AMG SL 43: Len štyri valce, zato turbo z F1

Výsledkom sú čarovne nízke spotreby. S ľahkou nohou podleziete na okreskách päťlitrovú hranicu, a na diaľnici to nemusí byť viac ako šesť. My sme však jazdili v chladnejšom počasí a najmä v meste, takže priemer vyskočil nad šesť litrov. Údaj palubného počítača ukázal za posledných 1 250 km spotrebu 6,2 litra na 100 km. To nie je až tak ďaleko od oficiálneho údaju 5,5 litra na 100 km. V každom prípade urobíte na 66 litrovú nádrž bez problémov viac ako 1 000 km. Na ceste je trieda E skutočným suverénom. Čosi ako preklz nepozná a vyviesť ju zmieri je naozaj problém. Zvlášť v nami testovanej verzii s riadením zadných kolies v uhle 4,5 stupňa. To sa podpisuje nielen na zmenšení priemeru otáčania z 12,1 na 11,2 metra, takže parkovanie je doslova hračkou, ale aj na obratnosti a stabilite v zákrutách. Tie reže trieda E priam s chirurgickou presnosťou.

Na všetkých štyroch

Sympatické je, že hoci si za natáčanie zadných kolies priplácate, nejde o riešenie ako v triede S alebo EQS, kde si pri kúpe za hardvér zaplatíte, ale za väčšie uhly natočenia si od vás pýta Mercedes-Benz extra poplatok. No a o komfort sa zas stará pneumatické odpruženie Airmatic s adaptívnymi tlmičmi ADS+. Efekt je zrejmý okamžite. Éčko žehlí s prehľadom nerovnosti a v zákrutách sa takmer nenakláňa. I keď veľké kolesá a široké pneumatiky s profilom 275/35 R20 predsa len cítiť. Asi by sme dali radšej prednosť komfortnejšiemu obutiu na devätnástkach. Móde robiť z luxusných limuzín športové autá celkom nerozumieme. V meste zas využijete možnosť zvýšiť podvozok, čo je skvelý liek na obrubníky. Éčko si dokonca pamätá, kde tak robíte a „kasňu“ zdvihne automaticky. Ďalšia super rutina. Do Airmaticu a riadenia oboch náprav by sme rozhodne investovali, radšej než do AMG paketov. Stojí to 3 348 eur, čo sa v cene triedy E ľahko schová.

Mercedes-AMG GLE 53 Coupé (2023) Čítajte viac Test: Mercedes-AMG GLE 53 - vyše 430 koní a spotreba pod 10 litrov. Fakt sa to dá

A keď sme pri cene. Trieda E 220d 4Matic začína na 69 912 eurách. S našimi paktemi a spomínaným technickým balíkom podvozka, čo predstavovalo 20 000 eur navyše, sa ale vyšplhala na 89 928 eur. A to sme zďaleka nemali na palube všetky vychytávky, ako aparatúru Burmester s rezonátormi v sedadlách, masážne sedadlá, head-up displej, tretí displej pred spolujazdcom, teda MBUX Superscreen a dokonca ani spomínaný vyhrievaný volant, ktorý nám v prvých chladných dňoch tohto roka chýbal asi najviac. Viac však zamrzí, že Mercedes-Benz si od zákazníkov v dnešných časoch pýta príplatok za rozšírený balík asistenčných systémov, ako napríklad za adaptívny tempomat či čítačku dopravných značiek.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #test #Mercedes-Benz #Mercedes-Benz E
Články podľa značiek