Dva silné motory
Kia EV9 dorazila na trh v dvoch verziách. Základná zadokolka používa len jeden synchrónny elektromotor s permanentnými magnetmi. Má 149,5 kW a krútiaci moment 350 Nm. Asi tušíte, že na kolos s pohotovostnou hmotnosťou 2 492 kg to nie je nič moc. Aj Kia preto predpokladá, že gro záujmu sa sústredí na verziu GT-line s pohonom oboch náprav. Tá má dvojicu elektromotorov a dvojnásobný výkon aj krútiaci moment – teda 282,6 kW a 700 Nm. To znie lepšie. A nielen znie. S takouto náložou je EV9 skutočným žihadlom. Stačí stlačiť plyn a za 5,3 sekundy máte na tachometri údaj 100 km/h. Prítlak do sedadla sprevádza futuristický umelý zvuk. A chuť po akcelerácii neprechádza EV9 ani pri vyšších rýchlostiach. Napokon, jej rozlet končí až pri 200 km/h, čo viac, než zvláda väčšina elektromobilov. Predbiehacie manévre sú úplnou hračkou či už na okreskách alebo na diaľnici. EV9 vždy vyráža vpred. Teda, ak nemáte aktivovaný režim Eco, ktorý deaktivuje predný elektromotor.
Treba si však dať pozor, rýchlosť v tomto aute takmer necítiť. Môže zato jeho šírka ale aj ticho na palube. Kii sa totiž podarilo vďaka laminovaným oknám, špeciálnej izolácii podlahy a pneumatikám s penovou výplňou zredukovať aerodynamický hluk či hluk od kolies, na minimum. Doslova ste „odrezaný“ od okolitého sveta. Platí to aj o jej podvozku, ktorý vás chráni od nerovností. EV9 sa síce nemôže pochváliť pneumatickým odpružením, ktoré by jej cenu katapultovalo do vyšších sfér, ale aj s tlmičmi FSD, ktoré menia tuhosť na základe frekvencie pohybu kolies, dokáže toho odfiltrovať neuveriteľne veľa. Veľké a ťažké kolesá však predsa len nemajú rady malé priečne nerovnosti. Tie podvozok celkom neutají. Prekvapí vás aj stabilita v zákrutách. Napokon, obrovský rázvor náprav a rozchod kolies, ako aj nízke ťažisko, vytvára solídnu základňu. Ovládanie tohto kolosu je ľahšie akoby ste očakávali. Jeho hmotnosť takmer nevnímate.
Kým za pneumatickým odpružením vám ľúto až tak nebude, za riadenými zadnými kolesami áno. Obratnosť majestátnej EV-deviny nie je totiž jej silnou stránkou. Priemer otáčania má až 12,3 metra. I tak je to pri obrovskom rázvore náprav a veľkosti kolies, priam zázrak. Nečkajte však, že parkovacie manévre budú hračkou. Pomôže aspoň zobrazenie okolia vozidla a parkovací asistent. A ako je to s dojazdom? EV9 sa môže pochváliť na rozdiel od väčšiny konkurentov, vrátane Mercedesu-Benz či BMW, supermodernou 800 V elektrickou architektúrou. Kapacita jej novej batérie, ktorej energetická hustota vzrástla oproti EV6 o osem percent, má využiteľných 99,8 kWh elektrickej energie. Kapacita je však len jedna strana mince. Tou druhou je spotreba. Asi tušíte, že 2,6-tonový „parník“ nebude v tejto disciplíne rekordérom. Automobilka udáva pre GT-line priemer 22,8 kWh, čo by malo stačiť teoreticky na 505 km.
„Tankuje“ rýchlo a dojazdom nesklame
Realita je ale skromnejšia, pretože metodika WLTP nepožaduje od elektromobilov aktivované vykurovanie ani klimatizáciu. A ako vieme, teplo v kabíne vie poriadne zamiešať kartami. Týka sa to aj EV9, hoci používa tepelné čerpadlo a dve klimatizačné jednotky. Ak sú cestujúci len vpredu, pracuje iba jedna. My sme absolvovali cestu z Bratislavy do Tatranskej Lomnice v chladnejšom počasí a bez obmedzovania sa, so spotrebou 30,7 kWh. Najviac zabrať dala Kii diaľnica, kde si môže vypýtať v zime aj 35 kWh. Celkový priemer po návrate predstavoval po absolvovaní 721 km 30,3 kWh. Na okreskách vie ale EV9 klesnúť na oveľa nižšie hodnoty, napríklad na 21 či 24 kWh a platí to aj pre mesto. Takže na jedno nabitie by sme cestu dlhú asi 340 km síce zvládli, ale s odretými ušami. Takže sme nabíjali cestou tam aj späť. A tu ukáže EV9 svoju ďalšiu prednosť. Konkurenciu totiž deklasuje v rýchlosti „tankovania“. Zvláda nabíjací výkon 210 kW, ale čo je podstatné, nabíjaciu krivku udržuje veľmi vysoko.
Aj pri úrovni 95 % drží stále výkon takmer 50 kW. Za ideálnych podmienok by malo Kii EV9 stačiť na dobitie z 10 na 80 % len 24 minút. My sme napríklad za 40 minút, ale bez predhrevu batérie, a zdá sa, že nie s plným výkonom stojanu, nabili 60 kWh energie (do 90 %). S EV6 sme nabili v lete 57 kWh za 20 minút. Takže naše nabíjanie EV9 nebolo práve ideálne. V lete a pri plnom výkone to bude iste oveľa lepšie. Za takéto 7-miestne rodinné SUV s variabilitou na úrovni MPV a brutálnym výkonom si Kia pýta 82 990 eur. Možno vás táto cenovka vystraší, ale vo svete elektromobilov vám nedá nik viac. Len pre zaujímavosť, Mercedes-Benz EQS 450 SUV 4Matic (265 kW) začína na 115 000 eurách bez akýchkoľvek príplatkov. V cene EV9 GT-line First Edition máte však sedem sedadiel, 21 palcové disky aj vyhrievané a ventilované sedadlá. Tiež svetlá matrix LED a najmä kompletnú nálož asistenčných systémov. Priplatiť sa dá už len za matnú modrú metalízu (1 800 eur) alebo za otočné sedadlá v druhom rade (490 eur).