Pokračovanie článku: Test: BMW M760e – Najlacnejší Rolls ‘žerie‘ iba osem litrov. Stovku dá za 4 s

Šesťvalcový 12-valec

Verzia M760e xDrive je v podstate náhradou za niekdajšie 12-valce. Pod týmto označením sa ale skrýva už „len“ radový 6-valec 3,0 TwinPower Turbo vyladený na 280 kW a 520 Nm. To by, samozrejme, samo o sebe nestačilo na limuzínu s hmotnosťou 2 525 kg. Teda v kontexte s číslicou 60. Preto prichádza na pomoc elektrický „doping“ v podobe elektromotora v 8-stupňovej prevodovke. Ten produkuje ďalších 145 kW a 450 Nm. Krútiaci moment je znásobený predradeným redukčným prevodom, čo je chránený patent BMW. Celé spolu to potom ponúka výkon 420 kW a krútiaci moment 800 Nm, čo už znie oveľa zaujímavejšie. A verte, že to aj cítiť. Plug-in hybridný sedmičkový bavorák po stlačení plynu neváha ani sekundu. Vďaka okamžitej asistencii elektromotora vyráža vpred v štýle superšportu, i keď v takmer dokonalom tichu.

Pod prednou kapotou pracuje radový 6-valec 3,0... Foto: Tomáš Andrejčák
BMW M760e xDrive - test 2023 Pod prednou kapotou pracuje radový 6-valec 3,0 TwinPower Turbo a elektromotor integrovaný do 8-stupňovej prevodovky. Spolu dávajú 420 kW a vďaka funkcii boost 800 Nm krútiaceho momentu.
BMW M3 Touring - 2022 Čítajte viac BMW M3 Touring prepisuje históriu. Kombi snov dá stovku za 3,6 s!

Stovku máte za sebou za 4,3 sekundy! No a napríklad pružné zrýchlenie z 80 na 120 km/h trvá len 2,7 sekundy. Predbiehacie manévre sú úplnou hračkou. Čosi ako preklz sedmička nepozná. V sérii je pohon oboch náprav xDrive aj štvorica „valcov“, vpredu s profilom 255/40 R21 a vzadu dokonca 285/35 R21. Takže výkon putuje vždy priamo na asfalt. Ak vám nestačí prítlak do sedadla, môžete emócie dotvoriť umelým zvukom režimu Sport, ktorý privedie do kabíny viac oktánovej akustiky, alebo „elektrickým“ zvukom Expessive, ktorý navodí futuristickú náladu. Jeho intenzita sa tiež odvíja od miery stlačenia akcelerátora. Celé toto divadlo končí až pri údaji 250 km/h pričom akoby hybridnej sústave neubúdalo síl. Na druhej strane sa M760e xDrive dokáže tváriť ako ekologické „neviniatko“ .

Palubná nabíjačka zvládne len 7,4 kW. Nabíjanie... Foto: Tomáš Andrejčák
BMW M760e xDrive - test 2023 Palubná nabíjačka zvládne len 7,4 kW. Nabíjanie je teda pomalé. Využiť potenciál batérie na dlhej ceste je nemožné.
BMW iX2 - 2023 Čítajte viac BMW X2: Druhá generácia je väčšia, štýlovejšia aj plne elektrická

S batériou s využiteľnou kapacitou 18,7 kWh zvláda totiž aj v zime minimálne 50 km v bezemisnom režime. Ideálny by to malo byť 77 až 85 km. Ale poznáte, ako je to s elektromobilmi. S plug-in hybridmi je to podobné. Nikdy nedodržia to, čo sľubujú. Obrovskou výhodou ale je, že batéria je zárukou priam bleskového vykúrenia kabíny či okamžitého ohriatia sedadiel a vyhrievaného volantu. Benefit na strane komfortu je teda neoceniteľný. Škoda len, že v Mníchove sa akosi zasekli vo vývoji nabíjania. Plug-in hybridná sedmička zvláda nabíjanie len striedavým prúdom a to s maximálnym výkonom skromných 7,4 kW. Asi by mali ísť inžinieri BMW na školenie do Stuttgartu, ktorý nadelil svojim plug-in hybridom podporu nabíjania jednosmerným prúdom s výkonom 50 kW.

S príchuťou Rolls-Royce

Chápeme, že k tomuto autu patrí vykurovaná garáž s wall-boxom, do ktorého ho zapojí vyťažený manažér po príchode z práce, ale tri hodiny nabíjania jednoducho znemožňuje využiť elektrický pohon na dlhších cestách. Na druhej strane musíme oceniť, že aj s vybitou batériou, keď začína M760e xDrive pracovať ako full-hybrid, dokáže priam čarovať so spotrebou. Auto sme vracali po najazdení 570 km, pričom sme trikrát nabíjali. Ale len na si 80 %. BMW z toho prešlo 244 km na elektrinu. Výsledná spotreba? Len 7,9 litra na 100 km. Od výroby ukazoval palubný počítač za viac ako 13-tisíc kilometrov priemer 8,2 litra. Podarilo sa nám tiež s vybitou batériou prejsť asi 300 km vrátane diaľnic a zvlneného terénu na kopaniciach s priemerom sedem litrov benzínu na 100 km! Klobúk dole. To nepotrebuje komentár.

Spotrebou paliva nás plug-in hybrid doslova... Foto: Tomáš Andrejčák
BMW M760e xDrive - test 2023 Spotrebou paliva nás plug-in hybrid doslova šokoval. Ale v dobrom. Vyše 500 km sme prešli s priemerom 7,9 litra na 100 km. Nabíjali sme trikrát ale nikdy nie doplna. Celkový priemer od výroby bol len 8,2 litra benzínu. Neuveriteľné na auto s výkonom 420 kW.

Na ceste vás i7 prekvapí obratnosťou. Ani sa nechce veriť, že sedíte v aute s dĺžkou takmer 5,4 metra a gigantickou hmotnosťou. Aby to BMW dokázalo, muselo siahnuť po tej najlepšej a najdrahšej technológii aké má k dispozícii. Stabilitu v zákrutách podporuje aktívne natáčanie zadných kolies, vektorovanie krútiaceho momentu a tiež aktívne stabilizátory so 48 V aktuátormi, ktoré bránia nakláňaniu karosérie. Takže za volantom sa cítite ako super hrdina a ani netušíte, čo všetko za vás rieši elektronika a asistenčné systémy. Pritom sa sedmička správa ako lietajúci koberec. Sériové pneumatické odpruženie a aktíve tlmiče žehlia nerovnosti vo veľkom štýle a zvuková izolácia vás doslova „odstrihne“ od okolia. Ani parkovanie nie je utrpením, i keď priemerom otáčania je na tom lepšie konkurent z Mníchova, ktorý dokáže natáčať zadné kolesá vo väčších uhloch.

BMW M2 - test 2023 Čítajte viac Test: BMW M2 – malá ‘m-štvorka‘ chyby neodpúšťa

Jednoducho, toto auto je súčasným vrcholom BMW. Je len pochopiteľné, že za takéto služby si účtuje poriadny „balík“. Verzia M760e xDrive začína síce na 141 200 eurách, lenže je toho veľa po čom môžete zatúžiť. Len dvojfarebné lakovanie divízie BMW Individual stojí 12 455 eur, za aparatúru Bowers & Wilkins zaplatíte 5 995 eur, za interiér Grand Lusso 9 458 eur, za zadné relaxačné sedadlo 11 349 eur, za elektrické otváranie dverí 1 550 eur, za svetlá kryštálmi Swarovski 2 177 eur, a tak by sme mohli pokračovať ďalej. Takže len príplatky sa v našom prípade vyšplhali na 59 238 eur. Všetko spolu to nakoniec stálo 200 438 eur. Možno si poviete, že by ste sa zaobišli bez mnohých luxusných doplnkov. Ale práve tie robia z BMW 7 čosi absolútne výnimočné a neprehliadnuteľné. Komfort tohto auta už pravdepodobne nie je ďaleko od značky Rolls-Royce, ktorá je ale omnoho konzervatívnejšia. A samozrejme, aj drahšia.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #test #plug-in hybrid #BMW 7
Články podľa značiek