Pokračovanie článku: Test: Nissan X-Trail e-Power – ako jazdí veľké SUV s 3-valcom? Fantasticky

Trojvalcová elektráreň

A ako funguje 3-valec pod kapotou? Hybridná technológia E-Power má blízko k systému e:HEV od Hondy. Spaľovací motor má teda funkciu generátora. Rozdiely tu však sú, pretože Nissan používa preplňovaný 3-valec s priamym vstrekovaním a nie atmosférický 4-valec. A nehovoríme o obyčajnom motore. Agregát s objemom 1,5 litra a výkonom 116 kW má variabilný kompresný pomer, čo je absolútne nevídaná technológia. Mení sa od 8,1 do 14 : 1. Stará sa o to zvláštny aktuátor v kľukovom mechanizme. Výsledkom je tepelná účinnosť až 42 %! Kým pri nízkom zaťažení používa efektívnu vysokú kompresiu, pri vyššom kompresný pomer zníži. Napokon, je to počuť na odlišnom charaktere zvuku pri nízkych a vysokých otáčkach. Výkon hybridnej sústavy je však vyšší než výkon samotného spaľovacieho motora, pretože trakčný elektromotor má až 150 kW a 330 Nm. To znie už oveľa lepšie.

Najväčšiu novinku X-Trailu nájdete pod kapotou.... Foto: Lubos Pilc
Nissan X-Trail - test 2023 Najväčšiu novinku X-Trailu nájdete pod kapotou. Trojvalec 1,5i VCR s variabilným kompresným pomerom má úlohu generátora elektrickej energie. O samotný pohon sa stará elektromotor s výkonom 150 kW a krútiacim momentom 330 Nm. A funguje to perfektne.
Nissan Arizon Concept - 2023 Čítajte viac Nissan Arizon: Koncept elektrického SUV zažiaril v Číne. Nie je to výstrel do tmy

V podstate tu máme elektromobil, len namiesto ťažkej a drahej batérie si na palube vozí generátor a vystačí si s akousi 1,7 – kilowatthodinovou powerbankou. V porovnaní s Hondou má X-Trail k elektromobilu dokonca ešte bližšie, pretože Nissan nadobro odstránil akékoľvek mechanické prepojenie spaľovacieho agregátu s kolesami. Honda ho používa aspoň pri stredných a vyšších rýchlostiach. Táto technológia prináša X-Trailu veľmi kultivovaný jazdný prejav. Rozjazdy sú plynulé a hladké. Jednoducho, veľmi podobné čisto elektrickým autám, i keď na ich brutálne šprinty X-Trail nemá. No zrýchlenie z 0 na 100 km/h za osem sekúnd je veľmi slušné a čo poteší ešte viac, je, že ani pri vyšších rýchlostiach nestráca „paru“. Vždy má dosť rezervy. V režime Sport sa zvýrazní reakcia na stlačenie „plynu“.

Týmto tlačidlom meníte jazdné režimy. Na výber... Foto: Lubos Pilc
Nissan X-Trail - test 2023 Týmto tlačidlom meníte jazdné režimy. Na výber je Standard, Eco a Sport.
Nissan Qashqai E - Power - test 2023 Čítajte viac Test: Nissan Qashqai E-Power – superhybrid stráca len na diaľnici

Motor je vynikajúco odhlučnený, takže v niektorých režimoch ani netušíte, či pracuje alebo nie. Odhalí to až grafika energetických tokov na prístrojovom paneli. Počuť ho naozaj len pri prudkej akcelerácii, pričom jeho 3-valcovú charakteristiku by ste asi netipovali. Po zložení nohy z plynu začína X-Trail rekuperovať a ukladať energiu späť do batérie. Mieru rekuperácie môžete zvýšiť režimom B, alebo zvoliť funkciu E-Pedal, čo znamená, že v podstate nepotrebujete používať klasické brzdy. V režime Eco začne X-Trail plachtiť a rekuperáciu spustí až potom, čo sa dotknete brzdového pedála. Vďaka elektromotoru si v X-Traili užijete veľmi komfortnú jazdu bez hluku a vibrácií, ale zázraky v úspore paliva zasa nečakajte. Fyziku nemožno celkm oklamať.

Komfort áno, úspora veľmi nie

X-Trail šetrí vďaka ukladaniu energie počas brzdenia a jeho motor pracuje väčšinou len v spektre najvyššej účinnosti, no pri každej zmene energie dochádza k stratám, takže výsledok je diskutabilný. Najmä v zime, keď musí X-Trail viac aktivovať spaľovací motor, čím klesá podiel čisto elektrických kilometrov. Takže v konečnom dôsledku dosiahol náš priemer na testovacej trase, ktorá obsahovala jazdu v meste, na diaľnici aj na okreskách, deväť litrov. Na diaľnici to bolo okolo 8,2 litra na 100 km. Ale je pravda, že na niektorých mestských úsekoch sme sa dostali aj pod päť litrov. Veľmi to závisí od vonkajšej teploty a profilu trasy. Veríme, že v priaznivejšom počasí pôjde spotreba prudko nadol. Často ostáva totiž motor zapnutý len preto, že potrebuje produkovať dostatok tepla na vykúrenie kabíny. Stačí klimatizáciu vypnúť a okamžite zhasne.

Na testovacom okruhu sme v chladnom počasí pod... Foto: Ľuboš Pilc
Nissan X-Trail e-Power - test 2023 Na testovacom okruhu sme v chladnom počasí pod nulou dosiahli priemer deväť litrov benzínu na 100 km. Nie je to žiaden zázrak, najmä ak má ísť o náhradu za diesel, ale veríme, že v lete padne prudko nadol.

Kultivovanému správaniu hnacej sústavy zodpovedá ľahučké riadenie aj príjemne naladený podvozok, ktorý dokáže absorbovať množstvo nerovností, dokonca aj na 19-palcových kolesách. Izolácia dobre filtruje hluk od asfaltu a pomerne nízky je tiež aerodynamický hluk. Predsa však tieto zdroje vnímate, pretože samotný motor prakticky nepočuť. V zákrutách nie je X-Trail veľkým športovcom. Pri prudších zmenách smeru jazdy dáva najavo nedotáčavé tendencie. Zvlášť ak máte len predný náhon a kolesá musia nielen riadiť, ale aj prenášať výkon na asfalt. Nič mimoriadne sa ale nedeje. Cítiť, ako sa X-Trail snaží vektorovať hnací moment tak, aby sa sila elektromotora dostala na cestu. Otázkou je, či nezvoliť verziu s pohonom oboch náprav e-4orce. Rozdiel v cene je totiž len 2 400 eur. A za ne dostanete druhý elektromotor na zadnej náprave, čo urobí z X-Trail ešte univerzálnejši­e auto.

Nissan Z Čítajte viac VIDEO: Pozrite si neuveriteľný priehľadný šesťvalec z nového Nissanu Z

Keď sme pri cene, hybridná predokolka začína na 37 990 eurách. Vo verzii Tekna ale zaplatíte 45 390 eur. No výbava je vskutku štedrá. Okrem spomínaných prvkov ako 3-zónovej klimatizácie, head-up displeja, vyhrievaných zadných sedadiel a vrcholového infotainmentu dostanete aj kompletný asistenčný balík ProPilot s adaptívnym tempomatom, udržiavaním v jazdnom prúde či matrixovými svetlami a dokonca veľkú panoramatickú strechu s elektricky ovládanou roletkou. Vlastne niet dôvodu platiť viac. Vyšší stupeň Tekna+ obsahuje navyše v podstate už len kožené čalúnenie a audio Bose, čo však kvality X-Trailu nijako zvlášť nezlepší. Novinka Nissanu na nás urobila skvelý dojem. Jej hybridná sústav je však viac prínosom pre komfort ako pre úsporu paliva. A že má X-Trail 3-valec? To je irelevantné, pretože o jeho prítomnosti nebudete väčšinu času ani tušiť.

© Autorské práva vyhradené

16 debata chyba
Viac na túto tému: #Nissan #Nissan X-Trail
Články podľa značiek