Plug-in hybrid nás úplne nepresvedčil
Na druhú stranu – aktuálne je plug-in hybrid najvýkonnejším Tonale v ponuke. Jeho systémový výkon je 206 kW, respektíve 280 koní. Zaň vďačí kombinácii benzínového štvorvalca s objemom 1,33 litra a výkonom 132 kW (180 koní), poháňajúcemu predné kolesá s elektromotorom s výkonom 90 kW/122 koní, ktorý sa pre zmenu stará o pohon zadnej nápravy, takže medzi nápravami neexistuje mechanické spojenie. Zostavu dopĺňa 6-stupňová automatická prevodovka. S tou to kombináciou má Stelvio maximálku 206 km/h a na stovku dokáže zrýchliť za výborných 6,2 sekundy.
Kapacita batérie by podľa výrobcu mala stačiť pre elektrický dojazd 60 až 68 kilometrov. V tomto chladnejšom počasí však klesá na 50-kilometrovú hranicu, respektíve aj mierne pod ňu. Priznávame, že sme v tomto smere očakávali o niečo viac. Inak všetko funguje štandardne – auto štartuje v elektrickom režime, ak treba viac dynamiky, pripojí sa spaľovací motor. Vďaka elektromotoru máte maximálny krútiaci moment 250 Nm dostupný prakticky okamžite, takže pri jazde v meste a rozjazdoch z križovatiek pôsobí Tonale naozaj dynamicky.
Nechýba ani typický volič jazdných režimov so vtipným označením d.n.a, nachádzajúci sa v stredovej konzole. D značí Dynamic, čo je športový režim, N je Natural (alebo ak chcete Neutral), teda vyvážený režim pre bežné jazdenie a A je Advanced Efficiency, režim s preferenciou elektrického pohonu, šetriaci palivo. Pokiaľ je kapacita batérie nízka, tak sa tento režim nemusí aktivovať.
Z hľadiska spotreby je plug-in hybrid efektívny, iba ak ho pravidelne nabíjate. S nabitou batériou rátajte s priemerom okolo 2,5 až 3 litre, čo je o dosť viac, než tvrdí výrobca. Ak nabíjať nebudete a spoľahnete sa len na spaľovací motor, tak priemer vám pokojne „vyskočí“ aj cez 7-litrovú hranicu. Navyše prevodovka občas „točí“ motor zbytočne do vysokých otáčok a pomerne dlho ho v nich aj necháva. Z hľadiska dynamiky je to fajn, z hľadiska spotreby už menej, navyše to nie je ani akusticky úplne príjemné.

Naopak, podvozok je nastavený dobre a pri dynamickej jazde sa s ním auto správa predvídateľne, v zákrutách sa prakticky nenakláňa a má aj dobrú smerovú stabilitu. V top výbave Veloce máte aj aktívny podvozok s elektronickým ovládaním tlmičov a vybrať si môžete medzi športovým a komfortným nastavením, rozdiel je citeľný. V komfortnom si auto prekvapivo dobre dokáže poradiť aj s väčšími nerovnosťami, v športovom dovoľuje naplno si užiť dynamickú jazdu, čo podporuje aj presné riadenie a účinné brzdy s „tak akurát“ nastavenou citlivosťou.
Záver
Problémom plug-in hybridnej verzia je cena, začínajúca tesne pod hranicou 52-tisíc eur a v testovanej top výbave Veloce už atakuje hranicu 55-tisíc eur a to bez príplatkovej výbavy. Navyše efektná zelená farba, ktorú vidíte na fotkách a autu naozaj sedí, je zelená trojvrstvová metalíza Montreal, za ktorú si priplatíte 1 500 eur, je to najdrahšia z ponúkaných farieb.

Tonale jazdí výborne, dizajn je originálny, z nášho pohľadu je to vo svojej triede jedno z najkrajších áut a prekvapivo nás aj priestrannou kabínou – a to aj vzadu. Plug-in hybridný pohon nás však v tomto modeli úplne o svojich kvalitách nepresvedčil, máte kvôli nemu menší kufor, menšiu nádrž a auto má bez nabíjania aj pomerne vysokú spotrebu, nehovoriac už o tom, že je aj drahé.
Pritom Tonale ponúka v základe za rovnakú cenu mild-hybridnú benzínovú 1,5-ku, alebo naftovú 1,6-ku, obe s výkonom 96 kW. Kúpiť sa aktuálne dajú už za 35 500 eur, čo je z nášho pohľadu určite atraktívnejšia ponuka, len nesmiete v ich prípade od Tonale očakávať extra športový prejav, ktorý si mnohí s touto talianskou značkou prioritne spájajú.