Ak sa obzrieme na autá, ktoré nám v roku 2023 prešli rukami, dovolíme si pár subjektívnych postrehov. Aj podľa čitateľských preferencií vidno, že na našom webe, ktorý bol v uplynulom roku najčítanejším motoristickým portálom, vás zaujímajú prevažne cenovo dostupné autá s úspornými spaľovacími motormi.
Oproti minulému roku však prišlo k jednej zmene, ktorá nás mierne prekvapila. Zo štyroch najčítanejších testov za rok 2022 sa tri venovali autám jedinej značky – Dacie. Duster Extreme bol vôbec najčítanejším testom za rok 2022, na treťom mieste skončil Duster v menej exkluzívnej výbave Comfort a štvrté miesto obsadil Jogger.
V roku 2023 sa do prvej desiatky najčítanejších testov nedostala ani jedna Dacia, no sú v nej dokonca tri modely kórejskej značky SsangYong, pričom test Koranda sa stal vôbec najčítanejším na našom webe za celý uplynulý rok.
Na druhej strane – niet sa čo diviť. Korando je po kvalitatívnej stránke spracované veľmi slušne a ponúka výborný pomer cena/hodnota. Svedčia o tom aj predaje. Na Slovensku sa za prvých 11 mesiacov roku 2023 predalo 920 kusov tohto modelu. To je len o 20 kusov menej, ako za rovnaké obdobie dokázal predať Renault zo všetkých svojich modelov osobných áut spolu.
Asi neprekvapuje, že veľkému záujmu sa tešia stále „škodovky“ – do desiatky najčítanejších testov v roku 2023 sa dostali Kodiaq, Scala a aj Octavia. Naopak – aj nás zaskočila pozornosť, ktorú ste venovali testu Fiatu Tipo, ktorý sa stal za uplynulý rok druhým najčítanejším.
10 najčítanejších testov áut v roku 2023
10. miesto: Toyota Corolla TS
Corolla nás príjemne prekvapila nízkou spotrebou – a to najmä v meste. Popritom ponúka dobrý komfort a veľký kufor. Ak hľadáte rodinný kombík, tak nad verziou Touring Sports sa určite oplatí popremýšľať.

9. miesto: MG4
MG4 nie je, aspoň na čínske autá, úplne lacné. Vyzerá však originálne a má veľmi slušnú výbavu, spotrebu a aj dojazd.

8. miesto: SsangYong Musso Grand
Vynovený kórejský pikap je slovom do bitky. Komfortom jazdy pripomína SUV a v teréne naplno využíva zbrane „starej školy“.

7. miesto: SsangYong Rexton
„Kórejský Land Cruiser“ možno nedisponuje takou sofistikovanou štvorkolkou ako jeho japonský súper, ale omračuje cenou aj komfortom. Je to dokonalý mix luxusného SUV a off-roadu ako zo starej školy.

6. miesto: Volkswagen Tiguan
Úspech Tiguanu je založený na kombinácii dynamického vzhľadu, vyvážených jazdných vlastností a priestranného interiéru. Škoda, že motorová ponuka bola v roku 2023 výrazne oklieštená.

5. miesto: Škoda Octavia 2.0 TDI
Má klasickú karosériu, naftový motor a manuálnu prevodovku. Podľa trendov by to malo byť auto na „odstrel“. Lenže, je to presne naopak. Octavia je bestsellerom Škody a verte, že má čo ponúknuť. Kufrom exceluje a spotrebou zahanbí aj hybridy. My sme si vyskúšali cenovo dostupnú verziu Ambition Plus s najslabším dieselom.

4. miesto: Škoda Scala 1.0 TSI
Scala nás prekvapila vnútorným priestorom, manuál dokázal prebudiť dynamický potenciál motoru viac než dvojspojkový automat. Spotreba aj cena sú prijateľné.

3. miesto: Škoda Kodiaq 2.0 TDI 4×4
Kodiaq je ideálnym rodinným autom, zvlášť v s naftovým motorom a pohonom 4 × 4. A hoci má po facelifte, stále je to tak trochu „starou školou“, ktorá vás neobťažuje dotykovým ovládaním v štýle novej Octavie či Enyaqu iV. Má to len jednu chybičku krásy. Kodiaq výrazne zdražel.

2. miesto: Fiat Tipo
Tipo na prvý pohľad možno nezaujme, no jazdí dobre a je naozaj priestranné. Trojvalec sa správa kultivovane a absenciu „šestky“ prakticky necítiť.

1. miesto: SsangYong Korando
Korando nás príjemne prekvapilo vnútorným priestorom, kvalitou spracovania a aj jazdnými vlastnosťami. Len spotrebu má o niečo vyššiu.

Tri testy, ktoré vás v uplynulom roku zaujali najmenej
3. miesto: Kia Niro EV
Kia Niro EV je lacnejšou alternatívou k podstatne modernejšej Kii EV6. Líšia sa nielen rozmermi a dizajnom, ale aj technológiou elektrického pohonu. Kým EV6 s platformou E-GMP má zadný náhon alebo „štvorkolku“, Niro ostáva pri prednom náhone. A rozdiel je aj v batérii.

2. miesto: BMW M2
Ešte nikdy nebolo BMW M2 také výkonné a také rýchle. Napokon, je to vlastne malá m-štvorka. Dizajnom polarizuje a za volantom vás vystraší.

1. miesto: Citroën ë-Jumpy furgon
V predĺženej XL verzii, ktorú sme testovali, ë-Jumpy bez problému zvládne 3 europalety. Navyše príjemne prekvapil spotrebou.

Testy, ktoré vás v roku 2022 zaujali najmenej padajú skôr na hlavu autorov, ktorí vás nedokázali presvedčiť o tom, že ide o zaujímavé autá, prípadne volili nevhodné nadpisy.
V prípade elektrickej Kie Niro ide o špecifický test, ktorý sa týkal výlučne nabíjania a spotreby, takže vás zaujal menej. Navyše toto auto sme mali na dlhodobý test, v rámci ktorého sme o ňom uverejnili niekoľko výstupov, vrátane štandardného testu, ktorý mal priemernú čítanosť.
Vyzerá to tak, akoby čitelia Pravdy mali špeciálnu nechuť k jednému konkrétnemu modelu, inak si nižšie uvedenú zhodu naozaj nevieme vysvetliť. Ide totiž o auto, ktoré výborne vyzerá a ešte lepšie jazdí. Konkrétne je to BMW radu 2. V roku 2022 bol najmenej čítaným test (prvá jazda) skvelého BMW M240i Coupé. V tomto roku si BMW radu 2 „polepšilo“, skončilo o priečku vyššie – predposledné. A to v ikonickej podobe BMW M2.
Pri elektrickej dodávke slabšia čítanosť zatiaľ neprekvapuje, o tento typ áut zatiaľ všeobecne príliš veľký záujem nie je, dokazujú to aj predaje.
(V rebríčkoch nezohľadňujeme videotesty, ktorým sa budeme venovať samostatne.)