Mild-hybrid pomáha, ale v zime príliš nešetrí
Našu verziu poháňal mild-hybridný 4-valc 1,6 T-GDi spojený so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou 7DCT a pohonom oboch náprav AWD. Ide o slabšiu verziu mild-hybridu s výkonom 110 kW a krútiacim momentom 250 Nm. Ten silnejší má 132 kW a 265 Nm. Od takýchto hodnôt nemôžete očakávať extra dynamiku. Potvrdzuje to aj zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 9,7 sekundy. Na bežné využitie to ale stačí. Motor je tichý, kultivovaný a ak vyletí do vyšších otáčok, má sýty zvuk, ktorý sa vám bude páčiť. S predbiehaním pri vyšších rýchlostiach si to ale treba rozmyslieť. Veľa na tom nezmení ani režim Sport či snaha radiť manuálne krídelkami na volante. Jednoducho, veľká výkonová rezerva mu neostáva, hoci vyslovene slabé miesta nemá. Napokon, Sportage váži v tejto verzii takmer 1,7 tony a ako každé SUV, ani on neočarí aerodynamikou.
Samotná prevodovka, i keď dvojspojková, radí bez problémov a logicky, pričom sa snaží udržať otáčky na minime. Pri stotridsiatke je to len približne 2 400 za minútu. Prácu mild-hybridu si uvedomíte najmä vďaka schopnosti Sportage plachtiť s vypnutým motorom, pokojne aj pri rýchlostiach nad 100 km/h. A bleskurýchle sú aj reakcie štart-stop systému. Páčila sa nám aj rekuperácia, ktorá je nastavená prívetivo a auto príliš nespomaľuje. Ovplyvniť ju neviete. O tom či auto plachtí alebo rekuperuje rozhoduje elektronika na základe stavu nabitia akumulátora. Nečakajte však zázračné nízku spotrebu. Najmä nie v mrazoch, ktoré sme so Sportage zažili. V chladom počasí sa jeho priemer vyšvihol nad 7,5 litra. V meste to bolo aj so studenými štartmi nad deväť, na diaľnici nad osem litrov. V lete to bude iste menej. Možno sa Sportage dokáže priblížiť častejším vypínaním agregátu k sľubovaným 6,8 litra.
AWD viac na asfalt
Štvorkolka nemá pri tomto výkone s trakciou najmenšie problémy. Skvelou správou je, že Kia napriek zapájaniu zadných kolies už pri akcelerácii, ponechala Sportageu režim Lock, ktorý v náročnejších podmienkach posiela dozadu „natvrdo“ 50 % hnacieho momentu. S terénom si však toto SUV až tak nerozumie, pretože svetlou výškou len 170 mm nie je ďaleko od klasických hatchbackov, ale na nejakú tú nerovnú poľnú cestu to určite stačí. V každom prípade sa Sportageu páči viac na asfalte. Jeho podvozok má tuhšie naladenie, čo oceníte v zákrutách, kde sa až tak nenakláňa a ani nehrnie von zo zákruty, no pritom je stále je dostatočne pohodlný. Aj vďaka relatívne vysokému profilu pneumatík 235/50, pritom sú obuté na 19-palcových diskoch. Vyššie plášte nepochybne oceníte v meste, pretože Sportage je takto dobre chránený proti výtlkom či obrubníkom.
Čítajte viac Test: Kia Niro EV – zvonka a zvnútra revolúcia, v technike evolúciaRiadenie je vyslovene komfortné a má ostrejší prevod. Izolácia podvozka je slušná, no nie špičková. Pri vyšších rýchlostiach počuť hluk odvaľujúcich sa pneumatík. Najmä nášho zimného dezénu. Lepšie izolovaný mohol byť aj aerodynamický hluk. Ale to sú len drobné výhrady na celkovo vydarenom aute. Iste nie náhodou je Sportage bestsellerom Kie. Pôsobí veľmi moderne, je praktický, pohodlný a v optimálnych podmienkach azda aj úsporný. Verzia Edition 30 prekypuje bohatou výbavou, efektnými doplnkami, a pritom to cenou neprestrelila. Základná mild-hybridná verzia s predným náhonom stojí 33 890 eur, tá naša so štvorkolkou 35 690 eur. Na výslednej cene 36 290 eur sa podpísal príplatkový sivý lak. No a dobrý pocit podporila 7-ročná záruka (do 150 000 km), ktorá znamená, že auto budete neskôr s veľkou pravdepodobnosťou predávať stále s garanciou výrobcu.