Komfortné na ceste, skvelé v teréne, výnimočné v zákrutách
Ďalšou vlastnosťou, ktorú asi nikto nechce skúšať v praxi, ale občas môže byť neoceniteľná, je schopnosť auta vyslobodiť sa po zapadnutí v piesku, snehu alebo aj blate. Ide to aktivovaním „režimu vyslobodzovania“, ktorý možno použiť len v prípade, že je zapnutý aj terénny program a rýchlosť auta je do 15 km/h. Funguje absolútne jednoducho – po aktivácii tohto režimu Mercedes automaticky využije aktívny podvozok na rozhojdanie, ktoré je synchronizované so záberom kolies. Poškodenia podvozku sa netreba báť – ak auto narazí na pevnú prekážku „pod bruchom“, vyslobodzovací režim sa deaktivuje. Navyše po facelifte sa – pokiaľ ide o terénne schopnosti auta – zlepšila ochrana podvozku a svetlá výška sa zväčšila o 30 mm.
Nepredpokladáme, že s Mercedesom-Benz GLS bude veľa majiteľov chodiť do terénu, hoci sú v ňom schopnosti auta, aj vzhľadom na celkovú hmotnosť približne 2,7 tony, naozaj prekvapivo dobré. Oveľa viac z nich si bude mať chuť zajazdiť si aktívnejšie v nejakých serpentínach. A s týmto kolosom to ide mimoriadne dobre. GLS nás naozaj prekvapilo dvomi vecami, ktoré na prvý pohľad vôbec k sebe „nepasujú“. Ponúka doslova neuveriteľný jazdný komfort, pri ktorom dokonca aj spomaľovacími retardérmi prechádza tak, že si to sotva všimnete. Po našej „obľúbenej“ testovacej panelke sme s týmto autom išli, akoby na ňu práve dali nový asfalt. Zároveň dokáže dynamicky a prakticky bez náklonov aj napriek už spomenutej hmotnosti a svetlej výške prechádzať aj ostrými zákrutami.
Vďačí za to svojmu podvozku s technológiou hydropneumatického pruženia a riadenia náklonov E-Active Body Control. Vďaka nemu sa regulácia tlmenia automaticky nastavuje pre každé koleso zvlášť. Jeho benefit oceníte napríklad pri už spomenutej jazde serpentínami, keď môžete aktivovať jazdný režim „Zákruty“. Pri ňom (pri rýchlostiach od 30 do 160 km/h) funkcia nakláňania redukuje priečnu silu pôsobiacu v zákrutách, takže auto sa v nich prakticky nenakláňa a je oveľa stabilnejšie.
V komfortnom režime zas kamera neustále sleduje stav vozovky pred autom a keď deteguje nerovnosti a výmoly, odošle okamžite informáciu inteligentnému podvozku a tlmenie sa prispôsobí tak, aby bol prejazd nerovnosťou takmer neznateľný aj pri veľkých 23-palcových kolesách v AMG dizajne. Okrem dvoch spomínaných sú k dispozícii ešte programy pre športovú jazdu a jazdu v teréne. E-Active Body Control nie je úplne lacná záležitosť, priplatíte si zaň 7 800 eur, no v rámci príplatkovej výbavy ho rozhodne odporúčame. S ním dostanete toto luxusné SUV do úplne inej ligy.
Pod kapotou sme mali naftový agregát s označením 450 d, čo je aktuálne najsilnejší diesel v ponuke Mercedesu-Benz. Ide o šesťvalcový trojlitrový 48 V mild hybrid s integrovaným štartér generátorom ( +17 kW / +205 Nm ) v 9-stupňovej prevodovke. Ten umožňuje autu znižovať spotrebu napríklad plachtením. Tento motor nahradil predchodcu s označením 400 d, pričom ponúka o 27 kW vyšší výkon a o 50 Nm väčší krútiaci moment. To značí celkový výkon 270 (+15 ) kW, respektíve 367 (+20) koní a impozantný maximálny krútiaci moment 750 Nm.
My sme s týmto motorom a pohonom 4×4 aj v chladnom počasí dokázali jazdiť s priemernou spotrebou 9,6 l/100 km pri približne rovnomernom rozdelení jázd medzi mesto, okresky a diaľnice. Je to síce o niečo viac než deklaruje výrobca, no aj tak to považujeme za výbornú hodnotu, nehovoriac už o tom, že agregát výborne zaberá už v nízkych otáčkach, je mimoriadne dynamický (6,1 sekundy na stovku pri hmotnosti vyše 2,6 tony) a pritom ho v kabíne v podstate vôbec nepočuť.
Platíte za hi-tech, nie za „pozlátko“
Mercedes-Benz GLS 450d stojí v základe približne 109 tisíc eur, no my sme v ňom mali príplatkovú výbavu takmer za 50-tisíc eur, takže cena auta, ktoré vidíte na fotografiách, sa vyšplhala až k hranici 160-tisíc eur. Z tých 50-tisíc však približne polovica pripadá na dva prvky – už zmienený systém E-Active Body Cotrol a skoro 19-tisíc vyjde rozsiahly balík s označením AMG Line Ultimate.
Ten obsahuje desiatky prvkov, z ktorých možno spomenúť napríklad extra výkonné Multibeam LED svetlá, panoramatickú strechu, rozšírenú realitu pre navigáciu, automatickú klimatizáciu aj vzadu, 360-stupňovú kameru, head-up displej, zadný infotainment s dvomi displejmi na zadnej strane sedadiel vodiča a spolujazdca, vyhrievané a odvetrávané sedadlá vpredu aj vzadu, vpredu masážne a množstvo ďalších prvkov.
Bonusom vo výbave je elektricky výsuvné ťažné zariadenie s dvomi prídavnými čapmi pre nosič bicyklov. Jeho maximálne zaťaženie je 100 kg, čo znamená, že na nosičoch možno bez problému prepravovať aj ťažšie elektrobicykle.
Z nášho pohľadu je Mercedes GLS aj napriek svojim obrovským rozmerom mimoriadne obratné a dynamické auto, nemá vysokú spotrebu a ponúka obrovský a variabilný vnútorný priestor. Jeho najsilnejšou stránkou je však spojenie naozaj výnimočného jazdného komfortu s maximálnym dôrazom na bezpečnosť a schopnosti skutočne športovej jazdy, pri ktorej sa správa aj v ostrých zákrutách skôr ako zábavné športové auto, než ako mohutné SUV.
Je to jedno z najuniverzálnejších a najpohodlnejších SUV, v akých sme jazdili. Rozhodne nepatrí k lacným modelom, no v jeho prípade cenu nebudeme kritizovať, pretože pri ňom neplatíte len za dizajn, ale za skutočne hi-tech výbavu, ktorá ho posúva do levelu, kde mu len ťažko budete hľadať rovnocennú konkurenciu.