Diesel s temer „zázračnou“ spotrebou
O dizajne pri takto notoricky známom aute, ktoré prešlo našimi testami už niekoľkokrát s rôznymi motorizáciami, asi nemá zmysel písať. Ak vás ale zvlášť zaujíma, pozrite si napríklad náš test Octavie na tomto odkaze. Možno len nezaškodí zdôrazniť, že toto auto u zákazníkov boduje dobrým pomerom cena/hodnota a veľkým vnútorným priestorom nielen v kabíne, ale aj v kufri, ktorý s hodnotou 640 litrov patrí k najväčším v triede. A v „našom“ testovanom aute sme mali možnosť vyskúšať ďalší z tromfov súčasnej Octavie. Je ním dvojlitrový naftový agregát s výkonom 110 kW, respektíve 150 koní a maximálnym krútiacim momentom 360 Nm, dostupným už od 1 600 otáčok za minútu. Auto s týmto motorom dokáže zrýchliť na stovku za 8,7 sekundy a maximálku má 225 km/h.
Je to diesel, takže po naštartovaní je síce mierne hlučnejší, no akonáhle sa zahreje, už o ňom ani nebudete vedieť. Charakteristika výkonovej krivky je plynulá, takže motor ťahá už od vyššie spomenutých 1 600 otáčok, v podstate nemá slabé miesta, a nebráni sa ani vyšším otáčkach. Do tých vás však 7-stupňová dvojspojka bude nerada púšťať, pre dynamickú jazdu treba určite voliť športový režim. Pri rýchlosti 130 km/h točí motor len okolo 1 800 otáčok, čo je naozaj extrémne málo, sprevodovanie sa však pozitívne podpisuje na spotrebe.

Pri takmer ideálnom tretinovom rozložení ciest medzi mesto okresky a diaľnice sme aj v relatívne chladnejšom počasí po najazdení takmer tisíc kilometrov dosiahli priemernú spotrebu len tesne nad hranicou 5 litrov a na okreskách sme sa dokázali dostať aj o liter nižšie.
Pravdou je, že Octavia s týmto agregátom nepatrí k najlacnejším. K dispozícii je totiž len so 7-stupňovým dvojspojkovým autom a až od strednej výbavy Ambition. To značí, že za ňu dáte podľa aktuálneho cenníku pri kombíku minimálne 33 260 eur. Naftový dvojliter s výkonom 85 kW možno napríklad kombinovať aj s manuálom a je dostupný aj v základnej výbave Active za 27 570 eur. To je nie celkom zanedbateľný rozdiel takmer 5 700 eur.

Výkonovo sa ani tohto motoru netreba báť, mali sme ho na dlhodobý test a kolega, ktorý s nim jazdil, bol z tohto agregátu nadšený. Jeho test Octavie si môžete prečítať tu a špeciálne test spotreby na tomto odkaze. Z nášho pohľadu by sme, pokiaľ naozaj nepotrebujete rozmýšľať nad každým eurom, predsa len investovali do výkonnejšieho agregátu, ktorého test práve čítate. Predovšetkým kvôli dynamike, ale do určitej miery aj kvôli kultivovanosti. Navyše je to jeden z posledných „oldschoolových“ dieslov, ktoré sa zaobídu bez akejkoľvek elektrifikácie. S automatickou prevodovkou, ktorá sa ho v štandardnom režime snaží držať v čo najnižších otáčkach spolupracuje výborne.
A keď sme už pri cenách – my sme testovali Octaviu Combi v najvyššej výbave Style, v ktorej stojí 36 340 eur a s niekoľkými príplatkami sa cena testovaného auta dostala až na hranicu 41-tisíc eur. Jedným zo zaujímavých – a zhodou okolností aj najdrahším – príplatkovým prvkom bola nová špeciálna modrá farba Nightfire, za ktorú si priplatíte temer 1 600 eur.

Len pre zaujímavosť – rozdiel medzi strednou výbavou Ambition a najvyššou Style je (v závislosti od motorizácie) približne 3-tisíc eur. V tomto prípade sa oplatí priplatiť si za Style, pretože za tie tri tisícky, okrem iného, získavate full LED svetlá, vpredu navyše matrixové, 10-palcový virtuálny kokpit, parkovacie senzory vpredu aj vzadu, vzadu doplnené kamerou, bezkľúčové ovládanie, 17-palcové disky z ľahkých zliatin, ambietné osvetlenie, elektrické ovládanie piatych dverí aj s virtuálnym pedálom, silnú bezpečnostnú výbavu s množstvom asistentov a celú sériu estetických doplnkov.
Univerzálne auto
Už o pár dní sa predstaví faceliftovaná verzia Octavie, no ešte nejaký čas bude trvať, kým sa dostane aj do showroomov. Z nášho pohľadu je aj aktuálna verzia veľmi dobrou kúpou a s testovaným motorom už zrejme na trhu dlho nevydrží. Je to ideálne auto pre tých, čo jazdia veľké porcie kilometrov a hľadajú niečo s extra veľkým kufrom, vhodné aj pre rodinu.

Navyše aj keď prichádza facelift – súčasná Octavia je z hľadiska dizajnu navrhnutá tak, aby nepôsobila príliš extravagantne a rýchlo sa neopozerala, no zároveň sú jej krivky elegantné spôsobom, ktorý starne len veľmi pomaly, čo zaručuje, že na cestách bude z nášho pohľadu pôsobiť rovnako príjemným dojmom, akým pôsobí v súčasnosti.